Az ára dönti el a sorsát

Bemutató: Dacia Spring - 2024.

2024.07.12. 09:00

A villanyautók körül sok a vitás kérdés, abban viszont mindenki egyetért, hogy szükség van elérhető árú modellekre. A Dacia továbbra is magáénak érzi a feladatot, és garantálja, hogy a piac legolcsóbb elektromos autóját kínálja. A közel fél évvel ezelőtti statikus bemutató óta eurós alapárakat már közöltek, és amíg a hazai árlistára várunk, elmondom, milyen volt vezetni a kívül-belül megújult Springet.

Mindent a szemnek

A kívül-belül ezúttal szó szerint értendő, mert ez a modellváltás tulajdonképpen egy komoly frissítés, ami elsősorban a karosszériát és az utasteret érintette. A tetőn kívül minden elem új, a különbség látványos, akkor is, ha sem a külső, sem a belső méretek nem változtak. Kivétel itt is van, az ajtó eltérő kialakításával nyertek néhány liternyi plusz csomagteret. A korábbi 290 helyett már 308 literrel lehet gazdálkodni. Ezen kívül még 33 liternyi tárolóhelyet alakítottak ki odabent, szóval ahelyett, hogy beletörődtek volna az adottságaiba, igyekeztek a maximumot kihozni belőle.

Ami a formatervet illeti, a Kwidet megrajzoló Serge Cosenzától származó kinézettel végleg szakítottak egy aktuálisbb külső kedvéért. Így egyrészt jobban beleillik az új Dusterrel megújított márkaarculatba, másrészt segít elvonatkoztatni attól, hogy egy 2015-ben debütált, harmadik világnak szánt típus Kínában gyártott európai változatát kínálják. Ahogy a februári statikus bemutató kapcsán is említettem, a belső stílus még mindig egyszerű és célszerű, de az új formákat látva legalább a spórolás helyett a takarékoskodás jut eszünkbe. Sokkal kellemesebb látványt nyújt.

Mi van a dobozban?

A kinézeten túl a praktikumra is figyeltek, 3D nyomtatott kiegészítőkkel tehetjük hasznossá a szűkösnek nem, de kicsinek bátran nevezhető teret. Sok helyre pakolhatunk anélkül, hogy a négy férőhely egyikét foglalnánk el. A palackok és telefonok mellett már táskákat is el tudunk helyezni magunk körül. Nincs új autó kijelzők nélkül, a műszeregység helyére egy 7, középre egy 10 colosat építenek be, legalábbis a kipróbált, Extreme kivitel esetén. Mindegyik Spring megkapja az új, B fokozattal kiegészített irányváltót, persze a táblafelismerő, a sávtartó vagy a vészfékező sem hiányzik.

Az anyacégnél, a Renault-nál is újdonságnak számító, szögletes stílusú kormány fogásával, tapadásával javít a vezethetőségen. Ennél egy kicsit meggyőzőbb, hogy módosítottak a szervórásegítésen, most már precízebben reagál és könnyebben visszatér középállásba. Az új kormányoszlop már magasságállításra is alkalmas, ezzel is a mindennapi használatot próbálták megkönnyíteni. Ide tartozik, hogy az Extreme csúcskivitel 14 helyett 15 colos kerekeket kap, aminek jobb úttartás és több visszajelzést adó viselkedés az eredménye. Minden más maradt a régi.

Kisautó, kis villanymotor

Aki értelmetlennek tartja a villanyautók lóerőhajhászását, bátran felhozhatja példaként, hogy a Spring alapváltozata továbbra is csak 45 lóerős, és a csúcsmodell sem tud többet 65-nél! Ehhez persze szükség van az egy tonna alatti tömegre. Ne felejtsük el, hogy a bruttó 26,8 kWh kapacitású akkupakk több mint két felnőtt utas súlyát teszi ki! Gyorsaságára elsősorban a tölthetőség kapcsán kíváncsiak a vásárlók. 7 kW-os fali töltővel 20-ról 100 százalékra négy óra alatt lehet feltölteni, egy töltőoszlopon 20-ról 80 százalékra 45 perc is elég, az opcionális kábellel 30 kW-tal tölthető.

A mértéktartása miatt lehetséges, hogy a WLTP szerint 13,5 kWh/100 km-es fogyasztás is kihozható belőle, így a hatótávja 225 km körül alakul. A villanyautós gegek közül párat még felárért sem kínálnak hozzá, nincs hőszivattyú és az akkumulátort sem lehet temperálni, van viszont 35 literes frunk és az orrán elhelyezett töltőnyíláson keresztül áramforrásként is használhatjuk. A franciaországi dinamikus bemutatón is kávét főztek vele, de alkalmas kerti gépek vagy világítás működtetésére is, például a hétvégi telken, ahol nincs villany, vagy otthon, áramszünet esetén.

Elhagyom a várost

A precízen felsorakoztatott tesztautók 65 lóerősek és Extreme felszereltségűek voltak, csak a Téglavörös és a Szafari bézs színek közül lehetett választani. Talán a hazai flottában lesz majd egy 45 lóerős is, de az sem lepne meg, ha alig lenne rá igény, mert mára megváltoztak a szokások, a közepesen vagy jól felszerelt kivitelek fogynak jobban. Pláne a Daciánál, ahol az eredendően kedvező árszint a vevők többségét bátor költekezésre ösztönzi. Szóval valószínűleg ez lesz a jellemző összeállítás, és az is elképzelhető, hogy sokan vidékre is elindulnak vele.

Az első tesztkör minket a tengerpartra vezetett, és nem az volt benne a legjobb, hogy láttuk a bordeaux-i szörfösöket versenyezni. Kiderült, hogy a Spring egyáltalán nem elveszett a városon kívül. A kevésnek tűnő 113 Nm nyomaték egy mai szemmel tényleg apró autóban, ráadásul villanymotorból hozza az elvárható dinamikát, a 13,7 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulás sem tűnik örökkévalóságnak, sőt, a 125 km/h-s végsebességhez közeledve sem érezzük, hogy képességei határához értünk. A kiírt átlagfogyasztás 12-13 kWh/100 km körül alakult a próba során.

Lehetne komfortosabb

Kár, hogy ebben a Daciában sem ideális az ülések ergonómiája, ráadásul a különlegesnek szánt, zöld műbőr üléshuzat is izzasztó. Szintén nem a legjobb a vezetési helyzet. Nem szerencsés, hogy csak fel-le állítható az új kormány, én szívem szerint kihúztam volna, mert így nyújtózkodni kellett érte, ha viszont közelebb ülök, akkor meg a lábaimat kellett volna a kényelmesnél jobban behajlítani. A kezelhetőség viszont játékosan könnyű, a kormányzás meg abszolút szintetikus, de őszintén, ki vár mást egy városi minitől? Most még a billegős futóművet sem kifogásolom benne.

Főleg, mert rossz úton daciásan puhán rugózik. Amikor egy erdei útra vitt a navigáció, ijesztő gödröket ártalmatlanított, ami egyértelműen hasznosabb ebben a műfajban. Ahogy a következő körön már a belvárosba jutottunk, hirtelen a helyükre kerültek a dolgok, a viselkedéséből egyértelmű volt, hogy ebbe a környezetbe teremtették. Parkolásnál jól jön a 9,5 méteres fordulókör, legfeljebb a túlméretezett kormány lehet zavaró. Kezelhetőségével nem volt gond, eltekintve attól, hogy véletlenül bekapcsoltuk a sebességhatárolót, és nem akart 30 km/h fölé gyorsulni.

A B fokozattal növelhető rekuperáció hasznos, és az üzemi fék is érzéssel adagolható. A kis tömeg minden helyzetben előnyére válik, kivéve persze a vontatásnál, amire nem szabad befogni. Tudom, hogy a Trabanttal is mindent elhúztak, amit nagyon muszáj volt, de ma már ezt is szigorúbban kezelik. Cserébe öt ajtaja van, és tényleg érdemes volt rá hátsókat tenni, mert egy átlagos méretű sofőr mögött tényleg elfér egy másik felnőtt. Nem utazna szívesen messzire a hátsó sorban, de ez az elsőre is igaz, a Springet nem erre találták ki. Már csak egy kérdés maradt.

Mennyibe kerül?

Aki a Forint árakra kíváncsi, kénytelen lesz szeptemberig várni, akkor élesedik az árlista és onnantól lehet megrendelni. Addig még a jelenlegi változat kapható. Aki megelégszik az Euro árakkal, annyit már megtudhat, hogy a sajtóanyag szerint légkondi nélküli, 45 lóerős Essential alapmodellért 16 900-at, a csúcs, 65 lóerős Extreme kivitelért 19 900-at kérnek a franciák. Többet valószínűleg a védővám miatt sem, mert állítólag ebbe az árba már előre belekalkulálták a drágulást. Kíváncsian várjuk a hazai kondíciókat, mert a Dustert is sikerült az importőrnek lealkudnia...

Az oldalról ajánljuk

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

9 perce
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Neked ajánlott