Van okod imádni, van okod utálni

Duplateszt: Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i és 2.0 Plug-in Hybrid

2024.09.02. 06:06

Ez a duplateszt nem arról szól, hogy szép-e a C-HR, nem is arról, hogy van-e értelme 19,5 milliót adni a csúcsmodellért. Arról már annál inkább, hogy a rózsaszín ködön túl mennyire szerethető, és az öntöltő, illetve a plug-in hibrid rendszeren túl mennyire észszerű választás a Toyota blockbusterének folytatása?

Mit látunk?

Már csak azért sem szedem darabokra a formatervet, mert a Toyota tudatosan hekkelte meg a piacot 2016-ban a márka decens stílusától teljesen eltérő, extravagáns crossoverrel, ami a darabszámokat látva bejött nekik. Annyira, hogy itthon is igazi sláger, szinte már népautó lett a C-HR. Ettől még nem kényelmesedtek el, az egészet az alapoktól kezdték újra, hogy végül egy teljesen más dizájnnal folytassák a pénzkeresést. Annyit spóroltak, hogy azt az arculatot használták, amit az új Prius és Camry is kapott, mégsem érzem, hogy ez a rovására menne. Igazi egyéniség.

Véleménye persze mindenkinek van, én ugyan a hagyományos fazonokat szeretem, de ez a második C-HR jobban bejön, mint az első. Más szemével viszont pont most vált erőltetetté a feltűnősködés. A japánokat nyilvánvalóan jobban érdekli, hogy máris látni belőle az utcán, és a mai autópiaci helyzetet tekintve ez nagy szó, erre büszkék lehetnek. Meg arra is, hogy egy olyan brandet építettek, aminek az emblémájával szinte bármilyen autót el lehet adni. Ennyit számít a bizalom, pedig az új C-HR már nem Japánból, hanem Törökországból jön, hiszen a típust Európának szánták.

Mivel állunk szemben?

Mindkét tesztautó Premier Edition, az arany (hivatalosan Kénsárga) Executive, az ezüst a még jobban ellátott GR Sport. Bár kívülről is vannak különbségek, a 19-es helyett 20 colos felniszett a legfeltűnőbb. Az új C-HR egyik legnagyobb dobását, a kétszínű fényezést furcsa módon nem adja könnyen a Toyota. Ha azt akarjuk, hogy a tetőn kívül az autó háta is fekete legyen, kénytelenek vagyunk a két felszereltség közül választani. Tényleg nagyon ütős, nem csodálom, hogy sokan utólag fóliáztatják le a sajátjukat, erre érdemes lesz majd figyelni egy későbbi adás-vételnél.

A kicsiknek már nem kell nyújtózkodniuk a hátsó kilincsért, az bomlasztóan hagyományos módon majdnem az elsővel egyvonalba került, viszont modern megoldásként mindkettő az ajtóba rejthető. Biztosan jót tesz a légellenállásnak, de nem könnyű használni. Ahhoz, hogy elérjük az érzékelőt, be kell nyúlni alá, és a nyitáshoz kifelé húzni. Nem valami ergonomikus megoldás, ráadásul a váltót D-be húzva hangos csapódással bújnak az ajtóba. Egyébként az ajtócsukódás hangja is műanyagos, és a nagy külső tükör is mindig meginog egy kicsit a lendülettől.

Mit érzünk?

Ha nem figyelünk jól a beülésnél, elmulasztjuk a legfontosabb különbséget az utastérben. A futurisztikus kinézetű sportülés fazonra ugyanaz, a kárpitozása és a díszítése viszont egyedi. Nekem szokatlan ez a mélységű részletekben elmerülés a Toyotánál, de az egész autó kilóg a sorból, jó hogy tettek egy lépést a minőségérzet javítása felé. Tehettek volna kettőt is, mert ironikus módon a C-HR-ben még a nívósabb anyagok is képesek olcsónak tűnni. Hiába sok a puha felület, ha keménynek látszanak, és hiába fantáziadúsak a formák, ha a gombok baltával faragottak.

Hiába jut Alcantara az ajtókárpitra és az ülésre, ha a kormányt a legolcsóbb tapintású műbőrrel vonják be. Akár az Executive egyszerű, akár a GR Sport sokkal szebb, piros-fehér cérnával és lyukacsos anyaggal feldobott változatát tartjuk a kezünkben, az érzés semmivel sem minőségibb egy klasszikus habosított műanyagénál, azzal a különbséggel, hogy még gyűrött is lehet az a műbőr. Cserébe ideális magasságban van a komfortos ülés, és eltalált az üléshelyzet. Előre jobb a kilátás, mint az elődből, hátrafelé viszont a nullával egyenlő, de ez nem meglepő.

Magasan fut az övvonal, alacsonyan van beépítve az ülés és jelképes a hátsó ablak. A fekete tetőkárpittal együtt kifejezetten klausztrofób érzés ott ülni, ezen a hővédős üvegtető sem sokat javít. Korábban sem a nagy térérzetről volt híres, most a terjengős belső elemek keltenek bunker hangulatot. A középkonzol szinte elszeparálja egymástól az elöl ülőket, de akinek ennyi hely elég, lehet, hogy nagyobb biztonságban érzi magát a beltér ölelésében. Az összetett kamerarendszer segít a manőverezésben, még ha nem is a legjobb minőségben jeleníti meg a környezetet.

Mit tapasztalunk?

Látszik, hogy törekedtek a tárolóhelyek kialakítására, van egy egész hasznos polc és kisebb vagy nagyobb tárgyak elhelyezésére való nyitott vagy zárt rekesz. A csomagtartó méretét a felszereltség mellett a villanymotorok száma is befolyásolja. A kétmotoros, összkerekes változaté még a JBL hifi mélynyomójával is nagyobb, 348 literes, mint a plug-in hibridé, ami 310 vagy 296 literes lehet. Ha lemondunk a papíron jobb hifiről, 14 litert nyerünk, de még az abszolút legnagyobb befogadóképességű 1,8-as alapmodellbe is csak 388 liternyi holmi fér. Nem egy családi autó...

A síkba dönthető hátsó támlákkal egy köbméternél is nagyobb helyet kapunk, viszont a plug-in esetében fontos töltőkábelnek nincs saját rekesze. Látszik, hogy nem villanyautó, a WLTP szerinti, nagyjából reprodukálható 66 km-es hatótávot alapesetben százalékosan jelzi ki. EV üzemmódban a nagy csend miatt lehet hallani nemkívánatos recsegéseket, amiket a tisztán elektromos autóknál már kiküszöböltek. Nem megszokott, hogy indítás előtt a menüben jóvá kell hagyni a töltést, szóval a körítés itt sem volt olyan fontos, mint maga a technika, mert az nem okoz csalódást.

Miért fizetünk?

Egyértelmű, hogy a C-HR a külsején túl a megbízhatóként ismert műszaki háttere miatt lehet nálunk annyira kelendő. Mindkét tesztelt konfigurációban a 2,0 literes, 152 lóerőt és 190 Nm nyomatékot teljesítő szívó benzinmotor dolgozik, csak éppen az összkerekes AWD-i változat az első tengelyen egy 113 lóerős, 206 Nm nyomatékú, a hátsó tengelyen egy 41 lóerős, 84 Nm nyomatékú villanymotorral együtt 197 lóerős rendszerteljesítményt produkál, a plug-in hibrid meg az első tengelyen egy 163 lóerős, 208 Nm nyomatékú villanymotorral hozza össze a 223 lóerőt.

A két rendszer közötti különbség elvileg észrevehető, mégsem jelentős, az AWD-i vezetővel (75 kg) együtt 1610, a Plug-in 1755 kilót nyom, előbbi 7,9, utóbbi 7,4 másodperc alatt éri el a 100 km/h-s tempót álló helyzetből, mindkettő végsebességét 180 km/h-ban korlátozták. Nem is kell ennél több, a lényeg az elektronokkal megbolondított, dinamikus viselkedés és a szent fogyasztás. Az öntöltő hibrid egy 4,1, a kívülről 11 vagy 22 kW-tal tölthető egy 13,6 kWh kapacitású akkumulátorral gazdálkodik, a WLTP szerint előbbi 5,0-5,1, utóbbi 0,8-0,9 literes átlagfogyasztást mutat fel.

A valóság most az eltérő körülmények ellenére sem fest másképpen, persze számít, hogy hol használjuk, és mivel kalkulálhatunk feltöltött vagy éppen lemerült akku mellett. Tapasztalataink szerint az öntőltő hibriddel könnyen megközelíthető a gyári adat, én a jellemzőnél hevesebb, nem kifejezetten takarékos vezetéssel is 5,2 litert hoztam ki belőle, a hibrid Toyotával sokkal több kilométert letekert Horváth Máté viszont 4,3 literes etapokat is produkált vele, szóval ez a dízel kisautós nagyságrend távolról sem sci-fi kategória. Nem árulok el titkot, a Plug-in sem ver át.

Bár a 15,1 kWh/100 km-es átlag helyett nálam 19,1 kWh jött ki, az öntöltőhöz hasonlóan a városi kört 4,5, az autópályásat 5,5 literrel zártam, aminél ekkora tömeg mellett nem is remélnék jobbat. Mindkét rendszerre igaz, hogy amikor csak tudja, lekapcsolja a benzinest a hajtásról. Azt látványosan ki is írja, hogy az út hány százalékát tettük meg villannyal, ez városban általában bőven 75 százalék fölött sikerül. Az összkerekes sem szégyenlősködik a technikával, sík úton is szinte mindig hajt a hátsó villanymotor, ijesztő emelkedőn elindulni is gond nélkül képes.

Minek örülünk?

Díjazom a japánokban, hogy bár híresen komótosan reagálnak a változásokra, és képesek a végletekig ragaszkodni egy jónak vélt megoldáshoz, meghallgatták a jobb vezetési élményre vágyók imáit, és a C-HR-t már úgy programozták, hogy a tudását egy kis mosolyfakasztásra is használja. A nagyon könnyen kezelhető, pihentető autózást garantáló crossoverrel Toyota mércével egészen dinamikusan és élvezetesen lehet közlekedni. Még a tömegét is feledteti a gyorsulása és az általában agilis viselkedése. A Sport állásban csak a kormány lesz nehezebb, nem is használtam.

Anélkül is élénk a gázreakció, szintetikussága ellenére precíz a kormányzás, jól adagolható a fék, sőt, a forgalomtól függően automatikusan változó rekuperáció is beválik. Kényelme a pozícionálásának megfelelő, a Yaris Crossnál komfortosabb, a Corolla Crossnál viszont egy fokkal keményebb, ami elsősorban a 19 (Executive) és 20 colos (GR Sport) felnik hibája. Ez főleg rossz úton feltűnő, tehát itthon elég gyakran éreztük. Élveztem, hogy megmaradtak a fizikai gombok és a karos irányváltó, értékeltem, hogy a HUD a szélvédőre, és nem egy kis műanyag lapra vetít.

Min bosszankodunk?

Bármilyen kifinomult a technika, az elszigetelését nem érezték fontosnak a mérnökök, sajnos a C-HR is a hangoskodók közé tartozik. Mindkét hajtáslánc béget, bár ebben is sokat fejlődött a Toyota, a motorhang viszont erősen hallható, főleg sportosabb haladás közben, a gördülési zaj meg akkor is jelen van, ha egyenletes tempóval utazunk. Szűk kanyarokban ki lehet hozni a sodrából, olyankor orrtolósan viselkedik, és ezen sajnos csak részben segít az összkerékhajtás. A lassú navi telefontükrözéssel orvosolható, de az éberségre figyelő rendszer egyszerűen tolakodó.

Az ára szintén a bosszúságok közé került, az Executive Premier Edition összkerékhajtással 17 150 000, a plug-in hibrid GR Sport Premier Edition 19 540 000 Ft-tól vihető haza, ami az autó méreteit és összképét tekintve is bátornak számít, persze a 140 lóerős alapmodell már 10 990 000 Ft-tól elérhető, és a 197 lóerősért sem kell 13 580 000 Ft-nál sokkal többet adni. Tény, hogy a magas árcédulákkal két bevált és valóban életképes hibridrendszer jár együtt, illetve a felszereltség tényleg bőséges, és a legkésőbb eladásnál megtérülő márkaértékkel még nem is kalkuláltunk...

Az oldalról ajánljuk

Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
  • Hírek

Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát

Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.

tegnap, 17:48
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46