Ne ítéld meg a borítója alapján!

Teszt: Hyundai Kona Electric 65,4 kWh – 2024.

2024.09.15. 17:13

Az egyre lassuló villanyautó-eladások sok gyártót megzavartak. Legtöbben már változtattak az évtizedvégi céljaikon, új modelleket mondanak vissza, régi technológiák továbbfejlesztésére nyitják a tárcájukat, vagy csak egyszerűen balra-jobbra fenyegetőznek, ha épp nem nem megy a bolt (khm, Stellantis, khm). A Hyundai eközben a sarokban rajzolgat furcsábbnál furcsább autókat, mert nekik éppen nincs min aggódni.

A Hyundai tudja, hogy kell dizájnban egyedit alkotni. Az elmúlt pár évben kimondottan a megosztó dizájnokra mentek – gondoljunk csak az új Santa Fére, az Ioniq 6-ra vagy a Stariára. Mindegyik végtelenül furcsa, de az emberek egy jelentős hányada (köztük én is), odavan értük. Ez alól a Robotzsaru-arcú Kona Electric sem kivétel.

Sang Yup Lee, a Hyundai Genesis Global Design vezetője valószínűleg mindegyik dizájnernek elmondja, hogy engedje szabadon a képzeletét. Jelenleg ők a kevés márkák egyike, akik a dizájn szempontjából a legszínesebb modellpalettával rendelkeznek, amik között egyes esetekben semmilyen hasonlóság sincs a logót leszámítva – vessük csak össze fejben az i30-at és a Santa Fét. Na, most keressünk egy hasonlóan ellentétes dizájnt az Audinál vagy a Skodánál.

Ezt a Hyundai is felfedezhette, ugyanis a második generációs Kona olyan lett, mint egy olvasztótégely, amibe megpróbáltak mindent is belegyömöszölni, ami jelenleg a a dél-koreai márkát jellemzi, miközben az előző Konából is hagytak egy keveset.

Az első és hátsó lökhárítók alsó felét négyzetek díszítik, amelyek az Ioniq 5-6-ra jellemzők. A Seamless Horizon fantázianevű nappali menetfény (ez az elöl, hátul látható LED fénycsík) is több Hyundai-modell ékdísze (Staria, Grandeur, Sonata, Bayon). Viszont megmaradt a lökhárítóba integrált első és hátsó fényszóró és a négyzetes ívű sárvédők, amelyek az első generációs Konára voltak jellemzők.

Belső égésű motoros verziójához képest más a lökhárítók dizájnja, az elektromos 5 mm-rel hosszabb (4355 mm) és ugyanennyivel magasabb, viszont a tengelytáv 60 milliméterrel rövidebb. Ezt leszámítva a két modell szélessége (1825 mm) azonos.

Balra az N-line lökös, jobbra pedig az Electricé.

A két verzió közül nekem a belső égésűé jobban teszik, szebb tőle az autó, de a Kona Electric is kapható N-line dizájnnal, ami ezt a problémát kiküszöböli. A kusza dizájn ellenére szívesen néztem vissza a Konára a parkolóban, már csak azért is, mert mer más lenni. Viszont simán elképzelhető, hogy sokan pont emiatt tesznek le róla, pedig a Kona Electric erőssége nem a külsejében rejlik...

...hanem a belsejében

A Hyundai amennyire mer különcködni a Kona külsejével, a kabinnál annyira ment biztosra, hogy az egy szélesebb réteg számára is megfeleljen. A beltér (főleg fehérben) otthonos és meglepően tágas. Az már első ránézésre egyértelmű, hogy a legtöbb elem műanyag, de ezek nem a rossz, olcsó minőségűek, semmi sem recseg a kabinban.

A vezetőnek minden kézre esik, intuitív a gombok elrendezése, amiből rengeteg van. Az ívelt panorámakijelző két 12,3 colos kijelzőből áll, amelyek képe éles, rendszerük gyors, az egy hét alatt egyszer sem okozott kellemetlenséget. A Kona lebegő középkonzolja kisebb túlzással az egyik legjobb, ami ma autóba kapható. Azon kívül, hogy úgy néz ki, mint egy kétezres évekbeli rádióegység, a klímapanel rengeteg gombbal és kis kijelzőjével együtt megmaradt, amik felett gyorsgombok sokaságát fogja közre egy-egy tekerő.

A beltér nyitott érzését tovább fokozzák a nagy tárolók és ajtózsebek, utóbbi egy egyliteres palackot is könnyedén elnyel. A könyöklő alatti tároló egybe van nyitva a váltóalagútéval, de ha ez valakit zavar, van egy kivehető elválasztó a kettő között. Az anyósülés előtt levő kis nyitott polc apróbb dolgok tárolására hasznos, viszont egy telefon könnyen kirepülhet onnan egy tempósabb kanyarnál – tapasztalat.

A hátsó üléssorban akkor is elegendő a lábtér, ha az első üléseket teljesen hátra toljuk, az autó csaknem 1,6 méteres magassága miatt pedig a fejünknek is bőven marad hely. Ketten az ülések kialakítása miatt hosszútávon is kényelmesen elüldögélhetnek itt, amin a kihajtható kartámasz további komfortot nyújt.

466 literes csomagtartója kategóriájában az egyik legnagyobb, amit a Niro kilenc literrel előz meg, míg a Honda e:Ny1-é csak 361 literes. A Kona 40:20:40 arányban lehajtható hátsó üléssorával 1300 literre lehet növelni. Ami abszolút örömteli, hogy van első csomagtartója. Igaz, hogy csak 27 literes, de ez a töltőkábelnek és pár apróbb kacatnak untig elég.

A Kona a Ne ítélj meg egy könyvet a borító alapján! mondás mintapéldája, lehetne, hiszen sokan nem gondolnák, hogy ennyire elvont, furcsa külsejű autó egy ennyire észszerű, praktikus belteret rejt, ami akár egy kétgyermekes család igényeit is képes kielégíteni. Viszont ebben az esetben tegyünk le a világos beltérről, könnyen meglátszik rajta, ha a gyerek belekeni a csokit, főleg a lyukacsos ülésbe.

Unalmasan a félezer kilométer felé

A Hyundai már egy ideje a legjobb villanyautó-gyártók között szerepel fogyasztás szempontjából, amit először az Ioniq 6-tal tapasztalhattam meg, emiatt a Konától is sokat vártam. Röviden: nem csalódtam. 

A prospektusban ígért akár 514 kilométeres hatótáv mesés, de a hangsúly a feltételes szón van. A valóság 460-480 kilométerhez közelít nyáron a nettó 65,4 kWh-s akkumulátor esetében. A kisebb, 48,4 kWh-s hatótávja ez alapján nagyjából 350-370 km lehet.

Nyár végén klímával együtt kisebb odafigyeléssel elérhető vele a 11 kWh/100km körüli fogyasztás városi közegben (így tényleg ki lehet hozni belőle az 500+ kilométeres hatótávot). Ez autópályán már inkább 18 kWh/100km-re rúgott 130-as tempónál, amit több villanyautó is képes túlszárnyalni - innen is érződik, hogy a Kona Electric elsősorban nem erre van tervezve, de ez nem zárja ki, hogy ne lehetne vele hosszútávú utakat bevállalni. Nekem egy Budapest-Veszprém-Budapest kirándulás 16,9-es fogyasztással zárult úgy, hogy a nap végén mintegy száz kilométer még maradt az aksiban. Ezek olyan fogyasztási adatok, amelyekkel a Kona kategóriájában a legjobb hatótávval rendelkezik ( azerről szóló táblázat kicsivel lejjebb látható).

Ritka, vagy talán nem is létezik olyan autó, ami a praktikum-takarékosság-szórakozás háromszögében mindhárom pontot érinteni tudja. Mivel már beszámoltam róla, hogy a Kona praktikus, az előbb pedig leírtam, hogy alacsony a fogyasztása, így kizárásos alapon a fun factort mellőzi.

Pehelykönnyű kormányzása, elsőkerék meghajtása és villanyautós mértékben kevésnek számító, de hétköznapi közlekedésre untig elég 217 lóereje mind olyan tulajdonságok, amelyek csak azt bizonyítják, hogy a Kona a kényelmes A-ból B-be jutásra van, nem a szórakozásra.

Elöl MacPherson, hátul Multi-Link felfüggesztése is inkább az ilyen nyugodt, nem kanyarvadász stílusra van hangolva, ami az esetek többségében megküzdött Budapest rossz útjaival, de az átlagosnál mégis több olyan helyzet volt, amivel már ő sem bírt és koppant – ez a több mint 1700 kilogrammos tömege mellett mondjuk nem csoda.

Teslán túli élet

A Kona kategóriájában nincs sok közvetlen rivális, de nem egy üres szegmensről beszélünk:

 Modell Hossz és tengelytáv Legnagyobb akkumulátor méret   WLTP hatótáv (km) EV-Database hatótáv (km)  Kezdő listaár (millió forint)
Hyundai Kona  4355 mm,2600 mm  65,4 kWh  514  390  16,3 
Kia Niro EV  4420 mm, 2720 mm  64,8 kWh  460  385 17,49
 BYD Atto 3  4455mm, 2720 mm  60,4 kWh  420  330  14
 Peugeot 2008  4304 mm, 2605 mm  54 kWh  406  300  15,47
Citoren E-C4  4360 mm, 2670 mm  54 kWh  420  330 15,66
Honda e:Ny1 4387 mm, 2607 mm 68,8 kW 412  335 17
Tesla Model Y* 4750 mm, 2890 mm 75 kWh 600 460 19,39

 *A Tesla Model Y egy mérettel nagyobb kategória, csak viszonyításként került a táblázatba. 

A táblázatból látható, hogy a Hyundai a harmadik legdrágább riválisai között, viszont WLTP hatótáv és felhasználók adatai alapján is ez érte el a legjobb eredményeket. Ha ár-érték arányt veszünk alapul, akkor a Kona két legnagyobb ellenfele a BYD Atto 3 jelentősen alacsonyabb árával, valamint a Kia Niro EV nagyobb méretével, csaknem megegyező hatótávjával.

A Hyundai a Kona Electric-kel ismét egy olyan terméket tett le az asztalra, ami bizonyítja, hogy van világ a Teslán kívül villanyautózásban. Ilyen hatótávval, praktikus és tágas kabinnal egy igen széles réteg számára elegendő lenne, egyedül a dizájn az, ami sokakat eltántoríthat. De ha te azok közé tartozol, akiket a tartalom érdekel és nem a külcsín, akkor a Kona Electric egy olyan opció, amivel ajánlott számolni.