Az egyre lassuló villanyautó-eladások sok gyártót megzavartak. Legtöbben már változtattak az évtizedvégi céljaikon, új modelleket mondanak vissza, régi technológiák továbbfejlesztésére nyitják a tárcájukat, vagy csak egyszerűen balra-jobbra fenyegetőznek, ha épp nem nem megy a bolt (khm, Stellantis, khm). A Hyundai eközben a sarokban rajzolgat furcsábbnál furcsább autókat, mert nekik éppen nincs min aggódni.
A Hyundai tudja, hogy kell dizájnban egyedit alkotni. Az elmúlt pár évben kimondottan a megosztó dizájnokra mentek – gondoljunk csak az új Santa Fére, az Ioniq 6-ra vagy a Stariára. Mindegyik végtelenül furcsa, de az emberek egy jelentős hányada (köztük én is), odavan értük. Ez alól a Robotzsaru-arcú Kona Electric sem kivétel.

Sang Yup Lee, a Hyundai Genesis Global Design vezetője valószínűleg mindegyik dizájnernek elmondja, hogy engedje szabadon a képzeletét. Jelenleg ők a kevés márkák egyike, akik a dizájn szempontjából a legszínesebb modellpalettával rendelkeznek, amik között egyes esetekben semmilyen hasonlóság sincs a logót leszámítva – vessük csak össze fejben az i30-at és a Santa Fét. Na, most keressünk egy hasonlóan ellentétes dizájnt az Audinál vagy a Skodánál.
Ezt a Hyundai is felfedezhette, ugyanis a második generációs Kona olyan lett, mint egy olvasztótégely, amibe megpróbáltak mindent is belegyömöszölni, ami jelenleg a a dél-koreai márkát jellemzi, miközben az előző Konából is hagytak egy keveset.

Az első és hátsó lökhárítók alsó felét négyzetek díszítik, amelyek az Ioniq 5-6-ra jellemzők. A Seamless Horizon fantázianevű nappali menetfény (ez az elöl, hátul látható LED fénycsík) is több Hyundai-modell ékdísze (Staria, Grandeur, Sonata, Bayon). Viszont megmaradt a lökhárítóba integrált első és hátsó fényszóró és a négyzetes ívű sárvédők, amelyek az első generációs Konára voltak jellemzők.

Belső égésű motoros verziójához képest más a lökhárítók dizájnja, az elektromos 5 mm-rel hosszabb (4355 mm) és ugyanennyivel magasabb, viszont a tengelytáv 60 milliméterrel rövidebb. Ezt leszámítva a két modell szélessége (1825 mm) azonos.


A két verzió közül nekem a belső égésűé jobban teszik, szebb tőle az autó, de a Kona Electric is kapható N-line dizájnnal, ami ezt a problémát kiküszöböli. A kusza dizájn ellenére szívesen néztem vissza a Konára a parkolóban, már csak azért is, mert mer más lenni. Viszont simán elképzelhető, hogy sokan pont emiatt tesznek le róla, pedig a Kona Electric erőssége nem a külsejében rejlik...
...hanem a belsejében
A Hyundai amennyire mer különcködni a Kona külsejével, a kabinnál annyira ment biztosra, hogy az egy szélesebb réteg számára is megfeleljen. A beltér (főleg fehérben) otthonos és meglepően tágas. Az már első ránézésre egyértelmű, hogy a legtöbb elem műanyag, de ezek nem a rossz, olcsó minőségűek, semmi sem recseg a kabinban.
A vezetőnek minden kézre esik, intuitív a gombok elrendezése, amiből rengeteg van. Az ívelt panorámakijelző két 12,3 colos kijelzőből áll, amelyek képe éles, rendszerük gyors, az egy hét alatt egyszer sem okozott kellemetlenséget. A Kona lebegő középkonzolja kisebb túlzással az egyik legjobb, ami ma autóba kapható. Azon kívül, hogy úgy néz ki, mint egy kétezres évekbeli rádióegység, a klímapanel rengeteg gombbal és kis kijelzőjével együtt megmaradt, amik felett gyorsgombok sokaságát fogja közre egy-egy tekerő.
A beltér nyitott érzését tovább fokozzák a nagy tárolók és ajtózsebek, utóbbi egy egyliteres palackot is könnyedén elnyel. A könyöklő alatti tároló egybe van nyitva a váltóalagútéval, de ha ez valakit zavar, van egy kivehető elválasztó a kettő között. Az anyósülés előtt levő kis nyitott polc apróbb dolgok tárolására hasznos, viszont egy telefon könnyen kirepülhet onnan egy tempósabb kanyarnál – tapasztalat.
A hátsó üléssorban akkor is elegendő a lábtér, ha az első üléseket teljesen hátra toljuk, az autó csaknem 1,6 méteres magassága miatt pedig a fejünknek is bőven marad hely. Ketten az ülések kialakítása miatt hosszútávon is kényelmesen elüldögélhetnek itt, amin a kihajtható kartámasz további komfortot nyújt.
466 literes csomagtartója kategóriájában az egyik legnagyobb, amit a Niro kilenc literrel előz meg, míg a Honda e:Ny1-é csak 361 literes. A Kona 40:20:40 arányban lehajtható hátsó üléssorával 1300 literre lehet növelni. Ami abszolút örömteli, hogy van első csomagtartója. Igaz, hogy csak 27 literes, de ez a töltőkábelnek és pár apróbb kacatnak untig elég.
A Kona a Ne ítélj meg egy könyvet a borító alapján! mondás mintapéldája, lehetne, hiszen sokan nem gondolnák, hogy ennyire elvont, furcsa külsejű autó egy ennyire észszerű, praktikus belteret rejt, ami akár egy kétgyermekes család igényeit is képes kielégíteni. Viszont ebben az esetben tegyünk le a világos beltérről, könnyen meglátszik rajta, ha a gyerek belekeni a csokit, főleg a lyukacsos ülésbe.
Unalmasan a félezer kilométer felé
A Hyundai már egy ideje a legjobb villanyautó-gyártók között szerepel fogyasztás szempontjából, amit először az Ioniq 6-tal tapasztalhattam meg, emiatt a Konától is sokat vártam. Röviden: nem csalódtam.
Te, én és az Ioniq 6 Bécsig, autópályán. Működhet?
Tényleg olyan sokat számít az alacsony légellenállási együttható?
A prospektusban ígért akár 514 kilométeres hatótáv mesés, de a hangsúly a feltételes szón van. A valóság 460-480 kilométerhez közelít nyáron a nettó 65,4 kWh-s akkumulátor esetében. A kisebb, 48,4 kWh-s hatótávja ez alapján nagyjából 350-370 km lehet.

Nyár végén klímával együtt kisebb odafigyeléssel elérhető vele a 11 kWh/100km körüli fogyasztás városi közegben (így tényleg ki lehet hozni belőle az 500+ kilométeres hatótávot). Ez autópályán már inkább 18 kWh/100km-re rúgott 130-as tempónál, amit több villanyautó is képes túlszárnyalni - innen is érződik, hogy a Kona Electric elsősorban nem erre van tervezve, de ez nem zárja ki, hogy ne lehetne vele hosszútávú utakat bevállalni. Nekem egy Budapest-Veszprém-Budapest kirándulás 16,9-es fogyasztással zárult úgy, hogy a nap végén mintegy száz kilométer még maradt az aksiban. Ezek olyan fogyasztási adatok, amelyekkel a Kona kategóriájában a legjobb hatótávval rendelkezik ( azerről szóló táblázat kicsivel lejjebb látható).
Szembenézni a valósággal – villanyautós fogyasztásteszt
Öt villanyautóval indultunk el Miskolc felé, hogy kiderítsük, melyik hogyan teljesíti a gyári értékeket.
Ritka, vagy talán nem is létezik olyan autó, ami a praktikum-takarékosság-szórakozás háromszögében mindhárom pontot érinteni tudja. Mivel már beszámoltam róla, hogy a Kona praktikus, az előbb pedig leírtam, hogy alacsony a fogyasztása, így kizárásos alapon a fun factort mellőzi.
Pehelykönnyű kormányzása, elsőkerék meghajtása és villanyautós mértékben kevésnek számító, de hétköznapi közlekedésre untig elég 217 lóereje mind olyan tulajdonságok, amelyek csak azt bizonyítják, hogy a Kona a kényelmes A-ból B-be jutásra van, nem a szórakozásra.
Elöl MacPherson, hátul Multi-Link felfüggesztése is inkább az ilyen nyugodt, nem kanyarvadász stílusra van hangolva, ami az esetek többségében megküzdött Budapest rossz útjaival, de az átlagosnál mégis több olyan helyzet volt, amivel már ő sem bírt és koppant – ez a több mint 1700 kilogrammos tömege mellett mondjuk nem csoda.
Teslán túli élet
A Kona kategóriájában nincs sok közvetlen rivális, de nem egy üres szegmensről beszélünk:
Modell | Hossz és tengelytáv | Legnagyobb akkumulátor méret | WLTP hatótáv (km) | EV-Database hatótáv (km) | Kezdő listaár (millió forint) |
Hyundai Kona | 4355 mm,2600 mm | 65,4 kWh | 514 | 390 | 16,3 |
Kia Niro EV | 4420 mm, 2720 mm | 64,8 kWh | 460 | 385 | 17,49 |
BYD Atto 3 | 4455mm, 2720 mm | 60,4 kWh | 420 | 330 | 14 |
Peugeot 2008 | 4304 mm, 2605 mm | 54 kWh | 406 | 300 | 15,47 |
Citoren E-C4 | 4360 mm, 2670 mm | 54 kWh | 420 | 330 | 15,66 |
Honda e:Ny1 | 4387 mm, 2607 mm | 68,8 kW | 412 | 335 | 17 |
Tesla Model Y* | 4750 mm, 2890 mm | 75 kWh | 600 | 460 | 19,39 |
*A Tesla Model Y egy mérettel nagyobb kategória, csak viszonyításként került a táblázatba.
A táblázatból látható, hogy a Hyundai a harmadik legdrágább riválisai között, viszont WLTP hatótáv és felhasználók adatai alapján is ez érte el a legjobb eredményeket. Ha ár-érték arányt veszünk alapul, akkor a Kona két legnagyobb ellenfele a BYD Atto 3 jelentősen alacsonyabb árával, valamint a Kia Niro EV nagyobb méretével, csaknem megegyező hatótávjával.
A Hyundai a Kona Electric-kel ismét egy olyan terméket tett le az asztalra, ami bizonyítja, hogy van világ a Teslán kívül villanyautózásban. Ilyen hatótávval, praktikus és tágas kabinnal egy igen széles réteg számára elegendő lenne, egyedül a dizájn az, ami sokakat eltántoríthat. De ha te azok közé tartozol, akiket a tartalom érdekel és nem a külcsín, akkor a Kona Electric egy olyan opció, amivel ajánlott számolni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5

