Az elektromos Mercedesek, azaz az EQ-sorozat egyelőre nem egy sikersztori (2024 első féléve: 2,3 százalékos növekedéssel 180 ezer elektromos BMW kelt el, ellentétben a Mercedes 93,4 ezres eladásával, ami 17 százalékos esés), a minőségre is érkeznek panaszok, és azt az EQ posztert sem látom, ami garázsfalon, cigifüsttől sárgul majd meg. Belső égésben viszont továbbra is helyén a Mercedes: a CLE 450 háromliteres sorhatosa, a villanyasszisztált turbós M256 önmagában remekmű, 381 lóerő és 500 Nm nyomaték, utóbbit tudja egészen lentről, 1800-as fordulattól, mint Helmut, a matróz, aki egy rostocki késdobálóban az utolsó centiről kilencszer hozza vissza az olajoshordó tetején gyötört szkandert. Férfias, na.
Kár, hogy a váltóba épített 23 lóerős villanymotort nem sikerült zökkenőmentesen belefésülni a 9 sebességes, hagyományos automatával szerelt hajtásba, félrever Helmutban a pacemaker: sokszor bután, darabosan reagál, de olyan is előfordult, hogy finom gázadásra dombon egyszerűen visszagurult az autó, mert a benzinmotor épp leállt, a villany meg még nem kapta meg az ukázt.
Alapvetően az összes mild hibridet a kukába vágnám, akkor is, ha 48 voltos, mint a CLE 450-é, de ha egy 2 tonnás, 404 lóerős, összkerekes autó gond nélkül képes benzinből 7-8 litert fogyasztani, ott azért magas fokú mágia kell, hogy folyjon (a rend kedvéért, 15-ért sem kell küzdenie). Nem is mérnökök, hanem druidák és sámánok tervezik a német motorokat, kár, hogy időközben besomfordáltak a képbe a kínai alkimisták az akkumulátoraikkal, lásd Golden Battery.
A nyitott tető és a lefojtott hathenger előnye, hogy tisztán hallani a külvilágot: a gázfröccsre megriadó madarakat, a lomb susogását vagy ahogy jöttömre a járókelők hurutos váladékkal kezdik öblögetni a torkukat, elhaladtamban megvető Dopplergés kísér. A homlokom – egyelőre – magától nedves, csezmeg, ez egy karbon köpőcsésze, egy negyvenmilliós piszoár, amiben én vagyok a tabletta.
Szerencsére nem mindenkit feszélyez ennyire a nyitott tetős luxusautó, az én vérem sűrű a kabriózáshoz Magyarországon. Ez nem az autó hibája, nem is kimondottan Magyarországé, inkább a posztkommunista blokké, ami a közembernek sosem volt több négyhengeresnél, akinek mégis, és fedetlen fővel vállalta is, az közmegegyezés szerint csak valami svindler lehet. Vagy svindlerné.
Elnézést kérek minden tisztességes vásárlótól, nyilván ők a túlnyomó többség, de ebben a selymes, 2,1 milliós Manufaktur grafitszürkében, pornópiros beltérrel a kabrió CLE kimondottan előítélet-mágnes, morális bajnok legyen a talpán, aki leküzdi az implicit előítéletét – és kontroll alatt tartja a nyálelválasztását.
Itt külön galéria nyílik, ahol - Elvisznek, Marcinak és a hazai Mercedesnek köszönhetően - egy elbűvölő fehér példánnyal fotózták a tesztautót.
Mert akárhogy is, a CLE csinos: szépen síkban fut az övvonal, így nem potrohos, mint sok korábbi kabrió Mercedes; az aprócsillagos hűtőrács sem fordul giccsbe; klasszikus autó-arányai vannak; a konzervatív, de agresszív orr pedig a BMW-k és Lexusok formaviharában menedék a szemnek. Más kérdés, hogy a visszafogottságnak mára erősen összeszűkült a piaca.
Nem kicsi. 4,8 méter hosszú és tükrökkel 2 méter széles, vagyis négyzetméterárban passzol a képzelt tulaj ingatlanjaihoz – alapáron 23, a tesztelt változatban 38 millió forint. De a pénzért jár is matéria, az ajtókon érezni igazán, hogy bár a kupénál csak szűk 60 kilóval nehezebb, a CLE kabrió felszereltségtől függően 2005-2080 kiló. A kabrióság plusz merevítései miatt a csukódás nem üdítő puffanás, inkább döngés – egy soft close (ajtóbehúzó) orvosolná ezt a problémát, de nincs az extralistán. Az ajtók hosszúak is, a régi Meriva reklámposzter jut eszembe, ahol plusz alkart photoshoppoltak a modellre, hogy elérje a kitárt ajtót.
A CLE-éhez ugyan nem kell két könyök, de a hátsó ülésekhez nem árt az ember gerincébe még néhány szabadságfok, mert előredöntött ülésekkel is gimnasztikázni kell, de ez 4 üléses sajátosság. A majdnem 5 méteres hossz ellenére a feleségem a 175 centijével terpeszben fért csak mögém, a babaüléshez szintén előre kellett csúsztatni a jobbegyet. Pro tipp: ha a CLE-vel csajoznál a Király utcán, a csecsemőt érdemes előre ültetni: nemcsak tehetős, termékeny is vagy, az illegális izomtömegnövelők mellett ez nem evidens.
A tető 20 másodperc alatt, 60 km/h-ig nyit-zár, a mechanizmust is sikerült kompaktálni annyira, hogy a csomagtér még pont használható maradjon: 385 liter, a 8 centivel rövidebb 4-es BMW kabrióé is ugyanennyi; behajtogatott tetővel pedig 295. Maga a nyílás nem túl terebélyes, de az üreg mély, ráadásul a tető külön, gombbal kihajtható fakkba csomagolódik, nehogy megnyomorítsa magát a mechanika a bezsúfolt csomagokon. Az utastér turbulenciáiról a felcsatolható légterelő és a légsál (Airscarf), vagyis a tarkó magasságában az ülésbe épített hőlégfúvó gondoskodik, tényleg bizsergető, a szélvédő felső karimájából kiemelkedő légterelővel (Aircap) együtt nagyon hatékony.
Fürge, mint egy kanál méz. De a CLA 45-ön kívül melyik Mercedes az – a 2021 óta használt MRA2-re épülő platformtársak (S, E, C, GLC) közül egyik sem, nem is arra valók. Ha nagyon muszáj kanyarogni, választható extra az adaptív lengéscsillapító, de karakterben inkább a légrugó és az autópálya passzolna hozzá, de ebben a kategóriában előbbi túlzás, még az SL Roadsterhez sem kapható. Nem mintha az acélrugóval ne lenne földöntúli, a tekercsek simán letagadhatnák a halmazállapotukat, a felfüggesztés amúgy elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink, az összkerékhajtással együtt bármilyen útfelületen bármilyen szögben fapofával elfordul – meghülyülni, vihogni ott a BMW, vagy egy Mustang, bár kicsinek tűnik a két vásárlókör metszethalmaza; LC-t pedig már nem árul itthon a Lexus.
Kabriók: | Mercedes-Benz CLE 450 |
BMW M440i LCI |
Audi S5 (-2024) |
Ford Mustang GT |
Motor (ccm) | I6, mild hibrid, 2999 | I6, mild hibrid, 2998 | V6, 2995 | V8, 5038 |
Teljesítmény/nyomaték | 404/500 | 374/500 | 354/500 | 446/540 |
Hajtás | 4Matic | xDrive | quattro | RWD |
Súly | 2080 | 1965 | 1840 | 1876 |
Csomagtér | 385/295 | 385/300 | 375 | 310 |
Ár (millió Ft) | 30,9 | 27,3 | 26 | 27,1 |
Csengő Burmester hifi, az összes létező biztonsági rendszer, indexelésre automatikusan sávot váltó tempomat, 1,3 millió tükörrel dolgozó, grafikát vetíteni képes Digital Light fényszórók, koccanásra videót rögzítő és a központot riasztó kvázi Sentry mode, óriási (de nem Hyperscreen) képernyő, minden extra a helyén van – bekötött szemmel is tudni, hogy Mercedesben ül az ember.
Hibbant mild hibrid nélkül, ha nagyon kötekedni akarok, soft close ajtókkal lenne igazán kerek a csomag, de Autobahnra, Siófokra vagy tilosban parkolásra így is tökéletes a CLE. Pár éven belül biztos leváltja egy elektromos változat, de hat henger alatt hiteltelen a pazarlás.