Selyemszürke köpőcsésze

Teszt: Mercedes-Benz CLE 450 Cabriolet - 2024.

2024.10.23. 15:51

Az elektromos Mercedesek, azaz az EQ-sorozat egyelőre nem egy sikersztori (2024 első féléve: 2,3 százalékos növekedéssel 180 ezer elektromos BMW kelt el, ellentétben a Mercedes 93,4 ezres eladásával, ami 17 százalékos esés), a minőségre is érkeznek panaszok, és azt az EQ posztert sem látom, ami garázsfalon, cigifüsttől sárgul majd meg. Belső égésben viszont továbbra is helyén a Mercedes: a CLE 450 háromliteres sorhatosa, a villanyasszisztált turbós M256 önmagában remekmű, 381 lóerő és 500 Nm nyomaték, utóbbit tudja egészen lentről, 1800-as fordulattól, mint Helmut, a matróz, aki egy rostocki késdobálóban az utolsó centiről kilencszer hozza vissza az olajoshordó tetején gyötört szkandert. Férfias, na.

Kár, hogy a váltóba épített 23 lóerős villanymotort nem sikerült zökkenőmentesen belefésülni a 9 sebességes, hagyományos automatával szerelt hajtásba, félrever Helmutban a pacemaker: sokszor bután, darabosan reagál, de olyan is előfordult, hogy finom gázadásra dombon egyszerűen visszagurult az autó, mert a benzinmotor épp leállt, a villany meg még nem kapta meg az ukázt.

Alapvetően az összes mild hibridet a kukába vágnám, akkor is, ha 48 voltos, mint a CLE 450-é, de ha egy 2 tonnás, 404 lóerős, összkerekes autó gond nélkül képes benzinből 7-8 litert fogyasztani, ott azért magas fokú mágia kell, hogy folyjon (a rend kedvéért, 15-ért sem kell küzdenie). Nem is mérnökök, hanem druidák és sámánok tervezik a német motorokat, kár, hogy időközben besomfordáltak a képbe a kínai alkimisták az akkumulátoraikkal, lásd Golden Battery.

A nyitott tető és a lefojtott hathenger előnye, hogy tisztán hallani a külvilágot: a gázfröccsre megriadó madarakat, a lomb susogását vagy ahogy jöttömre a járókelők hurutos váladékkal kezdik öblögetni a torkukat, elhaladtamban megvető Dopplergés kísér. A homlokom – egyelőre – magától nedves, csezmeg, ez egy karbon köpőcsésze, egy negyvenmilliós piszoár, amiben én vagyok a tabletta.

IMG 0115

Szerencsére nem mindenkit feszélyez ennyire a nyitott tetős luxusautó, az én vérem sűrű a kabriózáshoz Magyarországon. Ez nem az autó hibája, nem is kimondottan Magyarországé, inkább a posztkommunista blokké, ami a közembernek sosem volt több négyhengeresnél, akinek mégis, és fedetlen fővel vállalta is, az közmegegyezés szerint csak valami svindler lehet. Vagy svindlerné.

Elnézést kérek minden tisztességes vásárlótól, nyilván ők a túlnyomó többség, de ebben a selymes, 2,1 milliós Manufaktur grafitszürkében, pornópiros beltérrel a kabrió CLE kimondottan előítélet-mágnes, morális bajnok legyen a talpán, aki leküzdi az implicit előítéletét – és kontroll alatt tartja a nyálelválasztását.

IMG 0054

Itt külön galéria nyílik, ahol - Elvisznek, Marcinak és a hazai Mercedesnek köszönhetően - egy elbűvölő fehér példánnyal fotózták a tesztautót.

Mert akárhogy is, a CLE csinos: szépen síkban fut az övvonal, így nem potrohos, mint sok korábbi kabrió Mercedes; az aprócsillagos hűtőrács sem fordul giccsbe; klasszikus autó-arányai vannak; a konzervatív, de agresszív orr pedig a BMW-k és Lexusok formaviharában menedék a szemnek. Más kérdés, hogy a visszafogottságnak mára erősen összeszűkült a piaca.

Nem kicsi. 4,8 méter hosszú és tükrökkel 2 méter széles, vagyis négyzetméterárban passzol a képzelt tulaj ingatlanjaihoz – alapáron 23, a tesztelt változatban 38 millió forint. De a pénzért jár is matéria, az ajtókon érezni igazán, hogy bár a kupénál csak szűk 60 kilóval nehezebb, a CLE kabrió felszereltségtől függően 2005-2080 kiló. A kabrióság plusz merevítései miatt a csukódás nem üdítő puffanás, inkább döngés – egy soft close (ajtóbehúzó) orvosolná ezt a problémát, de nincs az extralistán. Az ajtók hosszúak is, a régi Meriva reklámposzter jut eszembe, ahol plusz alkart photoshoppoltak a modellre, hogy elérje a kitárt ajtót.

A CLE-éhez ugyan nem kell két könyök, de a hátsó ülésekhez nem árt az ember gerincébe még néhány szabadságfok, mert előredöntött ülésekkel is gimnasztikázni kell, de ez 4 üléses sajátosság. A majdnem 5 méteres hossz ellenére a feleségem a 175 centijével terpeszben fért csak mögém, a babaüléshez szintén előre kellett csúsztatni a jobbegyet. Pro tipp: ha a CLE-vel csajoznál a Király utcán, a csecsemőt érdemes előre ültetni: nemcsak tehetős, termékeny is vagy, az illegális izomtömegnövelők mellett ez nem evidens.

IMG 0128

A tető 20 másodperc alatt, 60 km/h-ig nyit-zár, a mechanizmust is sikerült kompaktálni annyira, hogy a csomagtér még pont használható maradjon: 385 liter, a 8 centivel rövidebb 4-es BMW kabrióé is ugyanennyi; behajtogatott tetővel pedig 295. Maga a nyílás nem túl terebélyes, de az üreg mély, ráadásul a tető külön, gombbal kihajtható fakkba csomagolódik, nehogy megnyomorítsa magát a mechanika a bezsúfolt csomagokon. Az utastér turbulenciáiról a felcsatolható légterelő és a légsál (Airscarf), vagyis a tarkó magasságában az ülésbe épített hőlégfúvó gondoskodik, tényleg bizsergető, a szélvédő felső karimájából kiemelkedő légterelővel (Aircap) együtt nagyon hatékony.

Itt külön galéria nyílik, ahol - Elvisznek, Marcinak és a hazai Mercedesnek köszönhetően - egy elbűvölő fehérrel van összefotózva a szürke tesztautó

Fürge, mint egy kanál méz. De a CLA 45-ön kívül melyik Mercedes az – a 2021 óta használt MRA2-re épülő platformtársak (S, E, CGLC) közül egyik sem, nem is arra valók. Ha nagyon muszáj kanyarogni, választható extra az adaptív lengéscsillapító, de karakterben inkább a légrugó és az autópálya passzolna hozzá, de ebben a kategóriában előbbi túlzás, még az SL Roadsterhez sem kapható. Nem mintha az acélrugóval ne lenne földöntúli, a tekercsek simán letagadhatnák a halmazállapotukat, a felfüggesztés amúgy elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink, az összkerékhajtással együtt bármilyen útfelületen bármilyen szögben fapofával elfordul – meghülyülni, vihogni ott a BMW, vagy egy Mustang, bár kicsinek tűnik a két vásárlókör metszethalmaza; LC-t pedig már nem árul itthon a Lexus.

Kabriók:  Mercedes-Benz
CLE 450
BMW
M440i LCI 
Audi
S5 (-2024)
Ford
Mustang GT
 Motor (ccm)   I6, mild hibrid, 2999   I6, mild hibrid, 2998 V6, 2995   V8, 5038
 Teljesítmény/nyomaték   404/500   374/500  354/500   446/540
 Hajtás   4Matic   xDrive  quattro   RWD
Súly   2080   1965   1840 1876
 Csomagtér   385/295   385/300   375   310
 Ár (millió Ft)   30,9   27,3   26   27,1

Csengő Burmester hifi, az összes létező biztonsági rendszer, indexelésre automatikusan sávot váltó tempomat, 1,3 millió tükörrel dolgozó, grafikát vetíteni képes Digital Light fényszórók, koccanásra videót rögzítő és a központot riasztó kvázi Sentry mode, óriási (de nem Hyperscreen) képernyő, minden extra a helyén van – bekötött szemmel is tudni, hogy Mercedesben ül az ember.

IMG 0084

Hibbant mild hibrid nélkül, ha nagyon kötekedni akarok, soft close ajtókkal lenne igazán kerek a csomag, de Autobahnra, Siófokra vagy tilosban parkolásra így is tökéletes a CLE. Pár éven belül biztos leváltja egy elektromos változat, de hat henger alatt hiteltelen a pazarlás.