Nyomokban Yamahát tartalmaz
Használtteszt: Toyota Corolla TS - 2005.
Kevés autóbuzi álmodozik egy pezsgőszínű, ötajtós Corolláról, a Toyotánál a kétezres évek elején mégis elérték, hogy felnőtt emberek egymást tapossák érte, amikor felbukkan belőle egy jó állapotú, eladó példány. Ehhez a Yamahával közösen fejlesztett, 8250-ig forgó, 192 lóerős, változó szelepemelésű szívómotorra és még néhány módosításra is szükség volt. A tökéleteshez közeli állapot fenntartásához meg egy fanatikus tulajdonos kell, aki még akkor is hajlandó rá több százezer forintot költeni, amikor nincs semmi baja.
...csak akarni kell

Hadobás Marci nem egy tipikus toyotás, és most nem arra gondolok, hogy sokkal sportosabban vezet az átlagnál, hanem arra, hogy nem próbálja megúszni a karbantartást a japán autója megbízhatóságával és tartósságával takarózva. Nemcsak tud és akar is költeni rá, hanem rendszeresen figyeli, hogy éppen mi kezd elfáradni, megöregedni rajta, és abban a pillanatban rendeli a gyári cseredarabot, veszi a kezébe a csavarhúzót, és előzi meg a bajt. Fanatizmusát tavaly a MűhelyPRN-ben is bizonyította, ahol ijesztő árajánlat helyett vételi ajánlatot kapott.
Teste szürke, hangja éles: jó kocsi a Corolla TS
Kihegyezett szívómotor, japános megbízhatóság, és a tudat, hogy a szeretett autód valószínűleg értékes is marad. De ehhez sok pénzt el kell költeni.
Nem hozzáférhetetlen, de ritka darabnak számító Corolla TS-ét persze előbb meg kellett szereznie. Toyota márkaszervizben dolgozó karosszérialakatosként jól ismerte a típust, kifejezetten ilyet keresett, és amikor egy képek nélküli hirdetésre jelentkezett, kiderült, hogy a műhelyben már többször is láthatta, ugyanis hozzájuk hordták kötelező szervizre. Az első tulajos, tényleg megkímélt csúcskivitelt a kollégái is szerették volna megvenni, végül az ő nevére került az akkor 16 éves hot hatch. Ahelyett, hogy örült volna a kivételes állapotnak, elkezdett listát írni.
Ami nem romlott el...

Nem elégedett meg azzal, hogy vezetett a szervizkönyv, arra törekedett, hogy a már akkor is értékesnek számító hobbiautója tökéletes vagy annál egy kicsit jobb legyen. Három és fél év alatt megszabadult a legkisebb korróziótól is, időrendi sorrendben (a teljesség igénye nélkül) cserélt már kipufogódobot, -tartókat és tömítéseket, szelepfedél-tömítést és lift csavarokat – ez állítja a vezérműtengely benyitásának mélységét –, hajtókarcsapágyat, első toronycsapágyakat, valamint stabpálcákat, illetve hátsó fékcsöveket, és a szereplés után beszerelt egy felújított, bontott kormányművet.
A leginkább karbantartásnak számító javításokban előnyt jelentett saját tudása és persze a kedvezménnyel megvásárolt alkatrészek is, de a végösszeg így is karcolja az egymilliót, ami a beavatkozásokat igazoló számlákkal együtt a lehető legjobb ajánlólevél lesz, ha Marci egy nap kicseréli egy GR Yarisra. Ebbe az autóba legfeljebb egy muzeális minősítésen tudna belekötni a bizottság, ugyanis saját ízlése szerint a tetőkárpitot feketére cserélte, és a hátsó ablakokkal együtt a lámpákat is lesötétítette. Minden más tuningelem a Toyota Team Europe kiegészítője.
Keveset sejtet

Az Európában 2001 és 2006 között kapható TS egy igazi sleeper volt, csak kevesen nézték sportmodellnek. A szolid külső megfelelt a kor divatjának, de az E12-es Corolla egyébként is a kevésbé vérpezsdítő formavilágú kompaktok közé tartozott, ráadásul a frissítés előtt még a lökhárító- és küszöbtoldatokat is lespórolták róla, nem szólva a hátsó légterelőről, amit Marci is utólag szerzett be saját, frissített példányára. A japánok úgy gondolhatták, hogy senkinek semmi köze ahhoz, mit tud, a legtöbb figyelmességet az kapta, aki fizetett érte, a vásárló.
Beszállásnál először a TS küszöbburkolat tűnik fel, majd a piros-fekete sportülések, a fehér számlapos műszerek, a piros cérnával varrott bőrkormány és végül a fém pedálok. Őszintén belegondolva ennyi különcködés éppen elég, de a Honda Civic Type R piros szőnyegére és komolyabb sportüléseire azért irigykednék. Még akkor is, ha egyébként a Corolla TS ülését az első pillanatban megszerettem, a végén sajnáltam is, hogy ki kellett szállnom belőle. Az egyik legnagyobb riválisával szemben viszont van egy ütőkártyája, a meglepően nagy literteljesítménye.
Egy korszak lenyomata

Amiért ebben a hot hatch-ben igazán rajongani érdemes, az a motor. A Yamahával közösen fejlesztett, 2ZZ-GE kódú, 1,8 literes szívó benzines 7600-as fordulaton 192 lóerőt, 6800-nál 180 Nm nyomatékot ad le, extraként a változó szelepnyitás mellett változó szelepemelésre is képes. Ezt jelzi a neve is, VVTL-i, vagyis Variable Valve Timing and Lift-intelligent. Utóbbi arra utal, hogy a szelepállító rendszerbe jutó olajnyomást a motorvezérlő állítja. Különlegessége, hogy 6200-as fordulat fölött (legalább 60 fokos vízhőfok esetén) megváltoztatja a szelepemelés mértékét. De mi a trükkje?
A Honda VTEC rendszeréhez hasonló, attól mégis eltérő megoldást választottak. Mind a két vezérműtengelyen dupla bütyök van, a kisebbik 6200 alatt emeli a szelephimbákat, fölötte az olajnyomás hatására egy stift helyzetbe hozza a nagyobbikat, ami abban a pillanatban átveszi a feladatát, több benzint és levegőt juttatva az égéstérbe. A teljesítmény itt feltűnően, de nem zavarbaejtően ugrik meg, mégiscsak szívómotorról van szó. Előnye, hogy ha nem tapossuk, kultúráltan járhatunk vele dolgozni, hétvégén viszont miénk a világ.
Merj gyors lenni!

Ezzel a módszerrel a fogyasztást is kordában tarthatjuk, és 8-9 literes átlaggal eljárhatunk, a japánosan zengő motort tiporva ennek búcsút inthetünk. Ez aligha ér meglepetésként bárkit, aki szeret tempósan vezetni. Azt már többen kifogásolhatják, hogy pont emiatt a kétlépcsős rendszer miatt közúton korlátozottan élvezhető a tudása. Ha van is lehetőség a pörgetésére, a hatfokozatú kézi váltóval játszva egy nagyon szűk tartományban kell tartani ahhoz, hogy elővegye a lehengerlő arcát. Jól gondolod, elsősorban versenypályán lehet jót autózni vele.
Marci kedvesen felajánlotta, hogy vezessem a kedvencét, de amikor látta, hogy mennyire kesztyűs kézzel bánok a szent gráljával, inkább maga mutatta meg, mire képes a Corolla TS a forgalomtól távol. A megítélésére jellemző kettősség, vagyis az elismerés és a fanyalgás talán annak köszönhető, hogy a világ egyik legjobb literteljesítményű és egyik legtöbbet forgó szériamotorja, ami 2002-ben megkapta az Év Motorja díjat, egy prózai autóba került átlagos, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművel, igaz, kétcentis ültetéssel és első-hátsó toronystabilizátorral.
Van másik!

A magyarázat, hogy ezt a motort nem kifejezetten a Corollába szánták, inkább a Celicába, ahol egy kupékarosszériával és hátul kettős keresztlengőkaros futóművel párosították össze. A helyét mégis a Lotus Elise-ben és az Exige-ben találta meg, akkor is, ha azokat a motorokat az angolok áthangolták. Akinek szimpatikus ez a koncepció, és szeretne több nyomatékot alacsonyabb fordulaton, megtalálja a kiemelt európai piacokon rendelhető kompresszoros Corolla TS-ben, ami 8000-nél tud 225 lóerőt, de a 230 Nm-hez elég 3600-ig pörgetni.
Maga a három-, vagy ötajtós karosszéria mindkét változatban 1,3 tonna körüli, a szívó 8,4 a kompresszoros 6,9 másodperc alatt van 100-on, a végsebességük 225 és 235 km/h. Ezt még a német autópályán sem lehet kihasználni, legfeljebb a célegyenesben számíthat, de aligha nyert volna bárki bármilyen futamot emiatt egy ilyen Corollával. A legtöbb vevő csak élvezte, hogy ugyanazt a megbízható, jól összerakott családi autót vezeti, mint a szomszéd, annyi különbséggel, hogy ő legalább úgy érezheti, nemcsak az eszével, hanem a szívével is választott.
Érdemes ilyet venni?

Ha te is így tennél, nem kell megijedni tőle, törődést igénylő, de strapabíró konstrukció. Jelenleg három szívót és két kompresszorosat hirdetnek a Használtautó.hu-n. A két véglet 1,6 és 5,1 millió forint, jelentős a különbség az eladó darabok között. Marci szerint ritka, hogy az övéhez hasonlóan patika állapotú TS-től megválnak. Érdemes minél jobbat választani, mert a kihegyezett technika miatt költeni mindenképpen kell majd rá, csak nem mindegy, mennyit. Amelyik a húszas éveit túléli, joggal pályázhat az értékes veterán szerepére, azt hiszem, megéri kitartani!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
