Így szeretnék emlékezni az Audira

Teszt: Audi SQ8 - 2024.

2024.12.11. 16:27

„Valami nagyon gyors, S8-as Audi, olyan, ami leszorításra is jó” - szól az egyik kulcsmondat az atmoszférája és az autós üldözései miatt is etalonnak számító Roninban. Azt hiszem, ha két évtizeddel később forgatták volna, egy q betűvel hosszabb lenne ez az idézet, mert amióta szó szerint egy szinttel feljebb léptek az Audik, ebbe sűrítették bele azt a magabiztosságot és nagyvonalúságot, amit a kilencvenes években a csúcslimuzinban találtunk meg.

Benzin, a megmentő

Minden autógyártónak megvan a maga specialitása. A Toyota például a hibrid hajtásláncok híve, nekik valószínűleg púp volt a hátukon egy dízelmotor tervezése maroknyi gázolaj-fanatikus számára. Valahol meg is értem, hogy nem tudtak ezen a területen nagyot alkotni, és nem csodálom, hogy a végén már inkább megvették a BMW bevált motorját, legyenek vele boldogok Európában. Ott meg az Audi mérnökei húzták fel a szemöldöküket, amikor átvitt értelemben is büdössé vált a dízel, és hibridekkel meg villanyautókkal képzelte el a jövőt a vezetőség.

Miközben példaértékű dízelekkel árasztották el az európai utakat, egyik alternatívával sem sikerült az elvárt színvonalat megugraniuk. Számomra kissé érthetetlen módon nemcsak az első, hanem a sokadik próbálkozások is kellemetlenül sok kívánnivalót hagytak maguk után. Elég a nemrég tesztelt plug-in hibrid A6-osra vagy a frissített e-tronra gondolni, amit még a Q8 családba is befogadtak, pedig nem sok közös van bennük a valódi Q8-cal. Bár 2020-ban az SQ8-nak el kellett búcsúznia a V8-as dízeltől, csak az üzemanyag változott, másból nem engedtek a németek.

Felesleges? Az hát!

Mégis kinek lenne valóban szüksége egy több mint öt méter hosszú és 2240 kilós alumíniumtömbre, ami 4,1 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100-ra? Ennek az óriási guruló erőműnek az a vonzereje, hogy messze túlmutat mindenen, amit észérvekkel meg lehet indokolni, és éppen ettől számít rendkívülinek. Valami olyasminek, amit azért vesz meg valaki, mert vágyik rá, és valahol ez a prémium termékek lényege. Ehhez persze arra van szükség, hogy olyat tudjon az a prémium termék, amiért valaki boldogan hagy ott 45 milliót a szalonban, és az SQ8 ilyen.

Semmi sincs benne, amire ferde szemmel nézne egy fanatikus, aki az aranykorban szeretett bele ebbe a technokrata márkába. Csak a közvetlen befecskendezéses, 4,0 literes, 90 fokos hengerszögű, V8-as biturbó benzinmotor 32 szeleppel és hengerlekapcsolással. A 48 voltos lágy hibrid rásegítés a WLTP-nek szól, itt nincs mellébeszélés, csak a klasszikus technika és az őszinte 507 lóerő 5500-as fordulaton, na meg a brutális, 770 Nm nyomaték, ami 2000-től már intenzív tombolásba kezd. Ha mentség kell rá, akkor ott van a még elvetemültebb RSQ8 600 vagy 640 lóerővel!

Kapcsolódó
A terror gránittömbje

A terror gránittömbje

Az Audi RS Q8 irreálisan gyors, minden szempontból felesleges, horror drága, de azért nagyon adja.

Vorsprung durch Technik

Ezek alapvetően ugyanazt a VW EA825-ös motort használják, amit Zuffenhausenben gyárt a Porsche, innen már egyértelmű, hogy a nagyobb Audik mellett a Cayenne-ben, a Cayenne Coupéban és a Panamerában is benne van (akár hibridhajtással párosítva), de ezt használja a Lamborghini Urus és a Bentley Flying Spur is. Hiába érvényesül itt is a konszern legendás egységesítése, valahogy mégsem érzem magam átverve egyik márka esetében sem ezzel a V8-assal. Bár indításnál mennydörgő robajjal és hörgéssel fakaszt mosolyra, mégsem felejt el kulturált maradni.

Ez a vonzerejét adó egyik legfontosabb összetevő. Elhiszem, hogy akár négy hengerrel is elérhető lenne ekkora teljesítmény, pláne plug-in hibrid vagy tisztán elektromos hajtással, de ebben a klasszikus Audi minőséget árasztó, az utolsó csavarig részletesen megtervezett és az ahhoz méltó minőségben összerakott költői túlzásban ülve nem vágyom másra, mint a mérnöki megalománia olajban fürdő kiteljesedésére, annak minden rezdülésével, hangjával együtt. Egy ilyen nagybetűs gépben megvan a varázsa az energia átalakulásának, jó dolog a részesévé válni.

Mindez persze nyilvánvalóan drága mulatság. A WLTP-ciklus szerint mért 12 l/100 km-es átlagot csak akkor lehet megközelíteni, ha még véletlenül sem próbáljuk meg élvezni, amiért fizettünk, tehát ezt el kell felejteni! Én a 15 literes átlagot mondanám tarthatónak. Viszonylag sok alkalommal odalépve, néha városban araszolva a 18 liter a reális, az erejét legalább részben kihasználva 20 literrel érdemes számolni, de hiszem, hogy ez senkit sem érdekel. Aki azután is megveszi, hogy a frissítéssel kikerült belőle a dízelmotor, az lemond arról, hogy egyszerre 700 km-t megtegyen.

Régen státuszszimbólum volt, ma a dac kifejezőeszköze, viszont továbbra is áll, hogy aki ilyennel jár, nem mentette el a kedvencek közé a holtankoljak.hu-t. A célközönséget nem a hatékony, hanem a hatásos működés érdekli. Értékeli az elöl-hátul ötlengőkaros, légrugós futóművet, a betonbiztos úttartást és a feszes hangolással együtt is érdemi rugózást, nem is említve a négykerék-kormányzás jótékony hatását, a csak 13,3 méteres fordulókört. A parkolásban a gombnyomásra előhívható 360 fokos kamera segít, amivel tényleg bármilyen szögből nézhetjük a környezetét.

A profizmus élménye

Itt a vezetési élmény egészen mást jelent, mint a sportautók vagy akár a sportlimuzinok esetében, és az Audi ebben a BMW-étől eltérő utat választott. Kevésbé tűnik élettel telinek egy X5-nél, az SQ8 inkább a maga masszív felépítésével, bőséges erejével és optimálisan hangolt kezelhetőségével szerez rajongókat. A kormányzás erőszükséglete pont megfelelő, visszajelzést mértékkel kapunk, a koherens és kiszámítható működése miatt nem is kívánnék ennél többet. Ha mégis, kénytelen lennék Porsche Cayenne-t venni, mert ezen a téren nincs jobb annál.

Az a bizonyos felhasználói élmény ettől függetlenül az Audiban is parádés. Padlógáznál ugyan érezni egy kis torpanást, de ez mégiscsak egy belső égésű hajtáslánc, nem szabad a villanyautók azonnali nyomatékát várni tőle, pláne Euro 6e mellett. Az üzemmódokat itt érdemes váltogatni, Dynamic állásban érezhetően jobban meglódul a dupla üvegével a 23 colos kerekek gördülési zaját is elegáns suhanássá tompító erődítmény. 250 km/h-val menni és onnan biztonságosan megállni is tud, elöl 400, hátul 350 mm átmérőjű féktárcsái vannak hozzá piros nyergekkel.

Nagyra nőtt kompakt

A kinézet legalább olyan fontos része az Audi csomagjának, mint maga a technika. Szubjektív, de talán sokan egyetértenek abban, hogy a Q8-cal sikerült a legjobbat kihozni a kupés tetővonalból. Bár a BMW X6 annak idején fogalommá vált, az Audi több eleganciát és kevesebb arroganciát sugároz. A Mercedes GLE Coupét sem érzem olyan időtállónak, mint a nagyra nőtt kompaktnak látszó SQ8-at. A már említett Cayenne Coupénak is van stílusa, keret nélküli ablakai viszont annak sincsenek, emiatt nálam végképp az Audi a nyerő. Az Ascari kék is jól áll neki.

A hűtőmaszkban is benne van a túlzás igénye, de valljuk be, ebben a műfajban ez kötelező, már csak azért is, mert az Audi kezdte ezt az egész őrületet. A rács óriási, ráadásul egybe is komponálták a fényszórókkal, és igény szerint matt ezüstben vagy fényes feketében erősítik az orrára. A négy karika két oldalán látható radarokat biztosan szebben is el lehetett volna a műanyag elemben helyezni, gyanús, hogy ez is a feltűnésről szól, igaz, a több mint öt méter hosszú, majdnem 2,2 méter széles és 1,7 méternél is magasabb SUV-t különben sem lehet nem észrevenni...

Technokratáknak szól

Szinte fel kell mászni a vezetőülésbe, ahol hasonlóan limuzinos rendet találunk, mint az A8-ban. A sok zongoralakk és a kissé rideg, futurisztikus formák ellenére is marasztaló a belső kialakítás, a tökéletest közelíti az ergonómia, és persze a legtöbb anyag nívós, ehhez képest meglepő, hogy nincsenek filccel borítva az ajtózsebek. Az ajtócsukódás után minden gomb és kapcsoló működése a közmondásos német minőséget propagálja, ezt el is várom egy Auditól a kiváló tartást adó ülésekkel és a részletes beállítási lehetőségekkel együtt, amik nem is hiányoznak.

Ami extrák terén nincs az alapfelszereltségben, szinte biztos, hogy vaskos felárért meg lehet hozzá kapni. Az akár egyedi színek és a felnik mellett a kárpitok listája is prémium márkához méltó, majd a konfigurátorban továbblépve a 60 milliós SQ8-hoz sem kell sokat kattintgatni. Ha egy utolsó érv kellene mellette, a szellőzés túlgondolt, mindig melegedő kijelzője helyett sokkal inkább az elöl-hátul minden irányban bőséges helykínálatot és a 605-ről 1755 literesre bővíthető, óriási csomagtartót dobnám be, amitől a luxusterepjáró praktikus családi autóvá változik. 

Mi történt a képekkel?

Szemfüles olvasók biztosan észrevették, hogy a teszthez gyári fotókat mellékeltem, a tesztautóról készült galériámat ugyanis elvitte a cica, és lapzártáig nem hozta vissza. Aki mégis kíváncsi, hogy milyen konfigurációjú SQ8-at teszteltem, a Das WeltAuto munkatársaitól kapott galériában láthatja, ugyanis közben rákerült az eladó tábla.

Az oldalról ajánljuk

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

19 perce
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53