Már majdnem Mustangnak nevezhető

Teszt: Ford Mustang Mach-E GT Rally

2025.01.12. 11:43

Hó éppen nem esett a fagyos januári reggelen, a Pilis felső szakasza, pláne a visegrádi Várhegy teteje és keleti oldala mégis hófehér. A reggeli köd fagyhatott meg és boríthatta be a környéket, mert minden úgy csillog, mintha kristályhomokkal szórták volna meg a hegyet. Csúszik minden, az aszfalt alatta tükörjég, hétköznapi sofőrként az ilyenen valószínűleg le se mernék menni, nem véletlen, hogy senki nincs még a környéken. 

Alig kelt még fel a nap, de arra pont elég már a fény, hogy a Mach-E Rally sárga fényezésével bederítse a környéket. Tökéletes csönd tölti be a kristálytiszta tájat, pedig akkorákat üvöltök a kormány mögött, hogy biztosan a bobpálya környékén is hallanák. Rohadtul élvezem, ahogy a villany Mustang táncol a kanyarokban. Teszem jobbra, teszem balra, többet nézek ki az oldalablakon, mint a szélvédőn. 

Úgy fordul, ahogy kérem tőle, ha elfér még egy kis szög, csak a jobb lábamon múlik és teszi magát. Kár, hogy nem látom kívülről, mert a fehér tájban táncoló hirtelen sárga, fehér felnis Fordot mozgás közben pont úgy képzelem el, mint egy tapadáshatáron kapaszkodó raliautót. Azt pedig legalább annyira jó nézni is, mint csinálni. Érzem, hogy merre mozog, jönnek vissza a jelzések, az ingerek, együtt mozog velem és összeáll az, amit egy szórakoztató autóban keresek: a Mustang Mach-E Rally lett a végtagjaim meghosszabbítása.

Most állt össze igazán

Egészen mostanáig nem sikerült értékelhető élményeket okoznia nekem az elektromos Mustangnak. Hogy a Ford elnevezési kultúrájáról mit gondolok, arra megint nem használnék el sorokat, mindent megtaláltok a Capri tesztjében róla. Maradjunk annyiban, hogy a Mustang az kupé és V8-as, és szórakoztató, és lehet érte rajongani. Felépült köré egy megrendíthetetlen kultúra, a bohém benzinégető baromkodás szinonimája és az autóbuzéria kötelező eleme vált belőle. Ezt a nevet kihasználni egy olyan területen, ami minden elhangzottal tökéletesen szembe megy, nem szép dolog, de a Rallyval most egy kicsi megbocsátást nyertek. 

Mennyire jól állnak rajta a tényleg raliszerű, magnézium hatású, Speedline utánzatú 19 colos felnik! Ráugrott egy négyszeres cápauszonyt hordó tisztességes hátsó légterelő és a sport csíkok. Lehetnének ködlámpák a hűtőmaszkban, de őszintén, két Hellát minimum ráakasztanék az elejére, és még az is passzolna hozzá.

Ez a Rally csomag önmagában 1,2 millió forintba kerül és csak a GT-hez lehet kapni.  Innen nézve furcsa, hogy hátul nem a GT logó, hanem a gyengébb változatok lovacskája nyargal, de minden más elemből lerí, hogy ez az erős kivitel. A csomag egyébként tartalmaz egy-egy erősített haslemezt előre és hátra, meg az elektronikusan vezérelt, aktív csillapítású gátlókat is. A felnikre meg négyévszakos Michelin CrossClimate gumikat húznak, és ez a tapadásvesztés az utcai sportgumikkal szemben még jól is áll a Rallynak. 

Nem tudom, hogy ezekkel hogyan képes összehozni a 3,4 másodperces 0-100-as sprintet, mert azon ritka pillanatokban, amikor szárazon tudtam próbálni sem tapadt be rajtnál. Nálam a fejleszakító gyorsítás amúgy sem szempont, sőt, ebben az esetben sokkal többet jelent, hogy bekapcsolt mindennel is pont annyi jól kezelhető csúszást hagy a hátsó kerekeknek, amennyi szórakoztató hétköznap is. Ez nem a gumik hosszú életének a titka, de azért vagyunk itt, hogy mókázzunk, nem?

Letaposott gázra a Mach-E Rally csúszkál, és ebben az elektronika sem igazán gátolja meg. Nem veszi el, nem szitál be, nem keresgéli a tapadást erőszakosan. Így képes elhagyni azt a darabosságot, amit szívből gyűlölök az erős elektromos autókban. Sokkal inkább tökéletesen uralható és irányítható csúszkálásra programozták a menetstabilizálót. 

Kikapcsolva igazi vadállat, úgy érzem magam benne a hóban hemperegve, mintha Ken Block fogná a kormányt és nyomná helyettem a gázt. Mégsem az ő szellemének, hanem nekem mozog úgy a Mach-E Rally, mint a Hoonitron Los Angeles utcáin. Persze jóval lassabban, meg ahhoz képest jelentéktelen drámával, de amilyen szögekben mozog előre a Mach-E, az nem közúti autóhoz, pláne nem villanyautóhoz illő. Könnyebb belőle tiszta keresztben fordulást és tartott csúszást kihozni, mint a külön erre fejlesztett Ioniq 5 N-nel és sokkal jobban is szórakozom.

Minél többet megyek, annál jobban szokunk össze, ez az autó kiismerhető, ami óriási szám egy 487 lóerős és 950 Nm nyomatékú villanyautónál. A vezetési élményével szórakoztat, azzal, hogy lehet irányítani, meg lehet tanulni és csak rajtam múlik, milyen autózást rendezünk mi ketten. Piszkosul élvezem, önfeledt szórakozásnak hívják azt, amit mi itt művelünk a totálisan üres, lefagyott parkolóban. 

Motorhang? Persze, hogy hiányzik. Ha ugyanezt szörcsögve, durrogva, csattogva és zihálva csinálná izzó turbóval és leömlőkkel, még jobban élvezném. Mégis van ennek a csupán gumisurrogással kísért csöndben hempergésnek egy rettentő komikus oldala, amiben az öncélú szórakozásomra senki nem nézhet még csak rossz szemmel sem, miután nem zajongok, nem büdös, és még gumi- meg fékpor sem száll tőle a levegőben – nem mintha ez más helyzetben meggátolna abban, hogy egy jót autózzak.

Raliprogram a tökéletes egyensúlyhoz

Három alap programozása mellé az Untameden belül egy további RallySport programot találunk. Ez kilövi a kipörgésgátlót, de a menetstabilizátort bekapcsolva hagyja, vagyis elméletben tudsz vele forogni, de nagyobb sebességnél már bele fog szólni. Így is többet enged ezzel a programmal, mintha csak kikapcsolnád a kipörgésgátlót. Felkeményíti a kormányzást és bekapcsolja a hanggenerátort is, ami inkább távoli zümmögés csak, nem zavaró. 

Futóműve ahhoz képest puha, amit eddig a Mach-E GT-kben tapasztaltam. A MagneRide lengéscsillapítókkal a fekete-sárga felnigyilkos fekvőrendőrökből sem érezni túl sokat, ebben biztosan közrejátszanak a helyzethez képest magas oldalfalú gumik is. Tökéletesen mozogja ki az úthibákat is, innen látszik, hogy a Rally csomag nem csak dísz, tisztességesen foglalkoztak a beállításokkal, ezzel olyan bátran lehet közlekedni a magyar utakon, mint egy rosszabb rali szakaszon. Fékrendszere is harap, elöl négydugattyús nyergekkel fékez,  ha nagyobb lassulás kell  és az elektronikus vezérlése miatt azt sem érezni a pedálon, amikor az ABS működésbe lép.

Hatékony-e?

Mivel a GT-re épül, ebbe a változatban is a frissebb akkumulátor kerül, ami 91 kilowattórás és 11 kilowattos AC, vagy 150 kilowattos DC töltést képes felvenni. Amíg csak városban használtam teljesen általánosan, 33 kilowattóra/100 kilométer volt az átlagfogyasztása, a bolondozós körön meg csak alig több, 38 kWh volt az átlag. Tél van, hideg, ez a villanyautónak nem jó, alaphangon 2,3 tonna a súlya is, de még ezekkel együtt is sok. 

Ülés- meg kormányfűtés, szellőzés, hifi, nálam minden létező fogyasztó megy és általában haladok a megengedett legnagyobb tempóval. Szóval biztos lehet kevesebbet is kihozni belőle akár gyakorlattal, de egy ilyenben én biztos nem sanyargatnám magamat azzal, hogy lemondok a dinamikus vezetésről és hétvégén is szívesen megpakolnám a táskát valamelyik szerpentinen. 

Szóval számoljunk úgy, hogy az ígért 515 kilométerből 330-340 kis jóindulattal kijött, de ha visszaolvassátok a korábbi tesztjeinket, azoknál is hasonló eredményeket kaptak a srácok. Szerintem ez bánatosan kevés, igaz, nem sok villanyautó jut ennél a valóságban messzebb hasonló felhasználásnál, úgyhogy mondhatjuk átlagosnak is. 

Odabent elég semleges

Sokkal többet ígér a külső, mint amit a beltérben kapsz, nagy vonalakban maradt minden érintetlen. Egyedül az ülésekkel trükköztek, a fejtámlákat egy fényezett fehér elemmel egybe építették a háttámlával és ezzel együtt plusz válltámasz részt is kaptak. Vagyis tényleg szorult beléjük sportosság, nem sok, csak amennyi nem zavar bele az eddig ismert miliőbe. 

Mert a minőségre összességében nem lehet panaszkodni, a váltó tekerőjét leszámítva tényleg minden tisztességes. Jók a bőrök (műbőrök?), a szövetek, a hifi soundbarjának és hangszóróinak borítása a kis B&O Play emblémával együtt, de talán a kormány mérete és fogása, meg a gombok kattanása és anyagai feltűnően jók. 

Maradéktalanul nem értek egyet minden részletével, de minél többet töltöttem benne, annál otthonosabbá vált. Köszönhető ez az összeszerelésnek és a hangszigetelésnek is, mert a Mach-E bél bizony rendben van. Zavart érzek a multimédia rendszerében, főként a menük közötti lépkedés töltési ideje nem tetszik, de a tesztautó a hifin beállított hangzásképet sem jegyezte meg, szóval úgy sejtem, egy szoftverfrissítés majd megoldja ezeket.

Mielőtt úgy tűnne, hogy a nemrég próbált Caprival két nagyon hasonló elektromos Ford van ezzel a kínálatban, muszáj észben tartani, hogy a Mach-E minden szempontból magasabb minőséget képvisel. Praktikumból is, mert a hátsó 402 literes rakteret egy első 100 literes egészíti ki, így aztán lehet vele cuccolni tisztességesen. 

Csak GT-ből kérhető

Egy motorral kisebb (73 kWh) akkuval 24,2 millióról indul a Mach-E, ez 286 lóerős, a kétmotoros pedig 329-et tud. A nagyobb 91 kWh-s akkumulátorral már 294 lovas az egymotoros és 370 az összkerekes. Ezeken felül szerepel a GT 487 lóerős csúcsteljesítménnyel és két villanymotorral, ami 33,7 millió forintról startol, és erre kerül még rá a Rally csomag 1,2 millióért.

Vagyis nem lehet csak dísznek megvenni a Rally megjelenését, mindenképp erősnek is kell lennie hozzá. Őszintén mondhatom, hogy ezzel annyira rendben van a Mach-E GT, mint amennyire eddig sosem volt. Összeállt a futómű, a fékrendszer, a kormányzás és az erő leadása is, és még ott ez a külső csomag is, ami sokat ígér. Az igazán szép, hogy a vizuális szórakoztatással azonosan klassz vezetési élményt is tud, amivel így hirtelen felértékelődnek a Mach-E képességei és megkockáztatom, hogy megérdemli a nevét.

Az oldalról ajánljuk

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
  • Nepperűző

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?

Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.

tegnap, 17:28
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58