Bátorságod és félretett pénzed legyen
Használtautó teszt: Audi A4 B8.5 1.8 TFSI, 2013
Költséges, kényes és jelentős rizikót is tartogathat az öreg prémiumautó, azon viszont nem veszünk össze, hogy tizenévesen is hozza a minőséget, kényelmet és még talán presztízst is. Kérdés, hogy mit vállalsz be mindezért.

Furcsa azt mondani egy B8-as Audi A4-re, hogy öreg, de ez itt a tizenkét éves korával biztosan sokak szemében annak számít. A hazai autópark átlagéletkorát még nem érte el és egy tisztességes kozmetika után kitakarítva, leápolva kívül-belül rendesen friss és újszerű kiállású autó, ráadásul egy Audi, ami azért mégiscsak vonzó. A prémiumautó viszont nem olcsó és ez a korral sem változik, ahogy az állaga és a szolgáltatásai sem, ha mindent megkap, amire igényt tart.

Alapváltozat, de így is kívánatos
Tegyük most zárójelbe a szolgáltatásokat ennél az autónál, mert tulajdonképpen egészen alapváltozat. Se ledes fényszórók, se bőrülések, S-Line csomagot és automata váltót sem látott, az ülésfűtést és a multikormányt is meghagyta a többieknek, szóval ennél lejjebb nem nagyon van.

Ezzel együtt sem mondanám szomorú darabnak. A vonzó sötétbarna metál fényezés mellé világosszürke utasteret választottak, sötétítés sincs az ablakokon és még a kárpit is szövet. Azért szeretem az ilyen változatokat, mert meg tudják mutatni azt a minőséget, amitől prémium egy prémiumautó a cifra extrák és az ilyen-olyan sportelemek nélkül is.

Persze, rohadtul csábító az S-Line sportkormány vagy bőr sportülés, én is olyat vennék, mégis már egy ilyen változat is tudja azt, amitől Audi egy Audi. Puhán pattan fel és puffan vissza a helyére az ajtó, ez a beltér pedig már bírja is a kort, nem mállik a gombok borítása vagy válik petyhüdtté az ülések tömése. Tizenkét év és kicsit több mint 150 ezer kilométer teljesen észrevétlenül húzott el a beltér felett, ettől a tartástól nekem extrán vonzó.

Furcsa módon levált a kormány emblémájának és dísz keretének ezüstös bevonata, ami biztosan valami összeférhetetlen vegyszer eredménye, mert semmi mással nincs gond. Szürke szövetet tisztán tartani irtózatosan nehéz, sokat használt autóban a kopás is jellemző lenne, ezen viszont mintha sosem ültek volna és a hangulata is remek.

Óriási a szórás
2009-2016 között gyártották a B8-as generációt, ami 2013-ban kapott ráncfelvarrást. Jelenleg több mint 400 darabot hirdetnek, vagyis óriási a szórás az autók között. Felszereltségben, futásban és állapotban egyaránt, akárcsak a motorkínálatban. Kilencféle motorral szerelték húszféle teljesítményszinten és változatban. Ehhez tartozik még, hogy a hatfokozatú kézi váltó mellett háromféle automatát kaphatott motortól függően.

Az 1.8, 2.0 TFSI és 2.0 TDI gyengébb változatai és a 2.7 TDI fokozatmentes CVT-t, vagyis Multitronicot kaptak, az erősebb 2.0 TFSI-k és 2.0 TDI-k, a 3.0 TDI és TFSI duplakuplungos váltót, a legerősebb 3.0 TDI és 3.2 FSI pedig hagyományos bolygóműves Tiptronicot. Velük kapcsolatban, főként a CVT és a DSG esetében a 60-70 ezer kilométerenkénti olajcserét érdemes észben tartani, a komolyabb futásteljesítményű autók esetében pedig a kuplung csomag cseréjét, ami 270-280 ezer kilométer után legkésőbb használhatatlanul elkopik. Induláskor rángatásban jelentkezik a gond, emelkedőn felengedett fékpedállal gázadás nélkül pedig lefullad az autó, vagy egyáltalán el sem képes indulni.

A kuplung csomag cseréje 7-800 ezer forint, mivel ezzel együtt váltóolaj szűrőt és olajcserét is célszerű elvégezni. Komoly kiadás, de újabb közel 300 ezer problémamentes kilométert biztosít, ezzel érdemes tervezni. Érdekes részlet egyébként, hogy a kuplung csomaggal élettartamra tervezett az Audi, ami 170-180 ezer kilométert jelent, érdemes megnézni, mennyit futnak a hazai autók, ennek többszörösét.

A szórás nemcsak technikában, felszereltségben is elképesztő, a próbált “mezítlábas” változathoz képest jellemző az S-Line sportcsomag, sportülések, bőr és Alcantara huzat, S-Line ültetett futómű, ülésfűtések, navigációs fejegység, távolságtartó tempomat, kulcs nélküli nyitás, Torsen rendszerű központi diffis quattro hajtás és még sok-sok apróság, amiktől értékesebb és érdekesebb is lehet egy A4 ennél.

Minőségében az érték
Szándékosan próbáltam ki ezt az alap felszereltségű autót, hogy érezzem a cicoma nélküli minőségét, a pőre audisságot, mert minden prémium gyártónak van ilyenje. Ahogy klattyan a kézi váltó, röccen a hangerő fémes tekerője, és kattannak a gombjai, azoktól igazán eredeti ez a generáció. Valahogy ezután nekem kivesztek ezek az apró finomhangolt részletek és bejöttek a kommersz Volkswagen termékes elemek általános minőségérzetei.
Ebben az A4-ben határozottan érzem, mennyivel magasabban szerepel egy E90-es BMW-hez képest minőségben. Minden részlet kiváló benne, az anyagok vaskosak, mégis puhák, irtózatosan jó minőségérzetűek, és hogy ennyi idősen is át tudják ezt adni, attól különösen értékes. Tovább megyek, ebben még nagyon sok év van. Vastag hangszigetelés zár el a külvilágtól, itt a dízelmotor jellegzetes morgása sem tölti be az utasteret, mivel 1,8-as benzines, ebben ülve bőven érezni, miért kerül még ennyi idősen is 4 millió forintba.

Kényelmes ez, sportosságot messze nem mutat, de a vonulást azt kimondottan jól tudja. Az alacsony üléspozíció is nekem kedvez, a rugózása kimondottan passzol a magyar utakhoz és a kormányzása is inkább kellemesen könnyű, mint vezetési élményfokozóan feszes. Nagyobb autónak tűnik belülről, mint amekkora, ami különösen bejön ezzel a vezetési karakterrel együtt.

Hogy húz az 1,8? Nem túl vérmes, mivel 120 lóerő és 230 Nm nyomaték, finoman szólva sincsen túlhúzva. Mivel a nyomatékot már 1500-as fordulattól tudja, egy pillanatra nem jut eszembe, hogy gyenge lenne vagy kevés. Egyszerű, könnyed, szép a motor hangja, és ez éppen elég ahhoz, hogy közlekedni kényelmesen lehessen vele. Jó hozzá a kézi váltó, és a kuplung is pontosan kezelhető, erősen hozzátesz az is, hogy itt mindent tökéletesen jónak érzek.
1,8-as betegágy?
Számtalan problémával szembesülhet az 1,8 és 2,0 literes TSFI vagy későbbi TSI tulajdonos az egészen általánosnak mondható szívórendszer kokszosodástól kezdve a hátsó főtengely szimmeringen keresztül szívott fals levegőig, aminek szíváscunamijáról Novoth Tibi tollából olvashattok csak igazán szaftos részleteket. Okozhat gondot a szivárgó üzemanyag-rendszer, amire visszahívást is hirdettek anno, és akkor a vezérlésről még nem is beszéltünk.

150 ezer kilométer az 1,8-as vezérműlánc csereperiódusa, amit sokszor a láncfeszítő patronjának állapotából is könnyű megállapítani. Használat közben nem feltétlenül észrevehető, főként a jó hangszigetelések miatt viszonylag nehéz kihallani a lánc csörgését menet közben, viszont a rángató, vagy egyenetlen alapjáratú motor már lehet intő jel. A megfelelő minőségű alkatrészek nem olcsók, a szerviz munkadíjak pedig még annyira sem.

Így ne legyen meglepő, ha egy ilyen motor teljes karbantartására egyetlen körben rápörög úgy egymillió, és akkor még nem okozott semmi komolyabb problémát a motorban, csak teljes karbantartásról beszélünk. Lehet betegágynak nevezni, mert viszonylag sok a kényes pontja, a karbantartás pedig drága, de rettentő sok fejfájás megelőzhető, ha időben és eleget költünk rá. Senki nem mondta soha, hogy egy prémiumautót könnyű és egyszerű fenntartani, cserébe egy ilyen A4 kimondottan jól tartja az állagát és amit új állapotában ígért.

Alkatrészárak (Bárdi Autó) | ||
Alkatrész megnevezése | Bárdi Autó bruttó kisker ár |
Alkatrész márkája
|
Első féktárcsa (2 db) | 47 560 Ft | Brembo |
Első fékbetét (garn.) | 37 275 Ft | Brembo |
Első lengéscsillapító (db) | 34 254 Ft | Bilstein |
Első lengőkar (db) | 73 799 Ft | Lemförder |
Kormányösszekötő gömbfej (db) | 38 597 Ft | Lemförder |
Kuplungkészlet | 294 745 Ft | LUK |
Hosszbordásszíj | 10 488 Ft | Contitech |
Olajszűrő (db) | 9 531 Ft | Mann-Filter |
Levegőszűrő (db) | 15 738 Ft | Mann-Filter |
Pollenszűrő (db) | 18 764 Ft | Mann-Filter |
Motorolaj (5 liter) | 32 596 Ft | Castrol 5W-30 |
Ebben a példányban az alap fedélzeti rendszer látható, ami monokróm kijelzőt használ és a műszerfal kiválóan kattanó gombjaival lehet irányítani. Tényleg elég egyszerű, még Bluetooth kihangosítja sincs, de sok gond sem jellemző rá. A drágább színes kijelzős MMI-re már jellemző a fagyás vagy az el sem indulás, és a gyári navigáció frissítése is macerás lehet, SD kártyáról tudja betölteni a térképet.

Visszahívások
Számos visszahívásban érintett a B8-as, köztük a legjelentősebb talán a dízelbotrányban érintett 2.0 literes TDI motoroké. A 2015-ben kirobbant botrány után ezeknek a motoroknak a vezérlőszoftverén frissítést hajtottak végre. Károsanyag-kibocsátásra optimalizált szoftvert kaptak, aminek hatására csökkent a teljesítmény és némileg nőtt a fogyasztás, így ilyen változat esetén érdemes utánajárni, milyen szoftver fut rajta, a fenti szempontokból jobban járhatunk egy nem frissített autóval.
Ezen túl visszahívtak rengeteg autót légzsák-hiba miatt, fékpedál-érzékelő hiba miatt, az üzemanyag-rendszer, kormányzás, hűtőrendszer szivárgás és turbó problémák miatt is. A visszahívásokon kívül előfordul probléma az MMI rendszerrel, parkoló szenzorokkal, különböző motortérben található érzékelőkkel, fűtés panellel és központi zárral is.

Félni kell tőle?
Ha nincs elég félretett pénzed és úgy ugrasz bele, akkor igen. A bátorság ide nem elég, tervezhető költségek állnak mellette halomban, ebben az esetben nem igazán beszélhetünk zsákbamacskáról. Tervezett olajfogyasztás, pár ezer kilométerenként egy liter simán lecsusszan, csak úgy, akkor is, ha semmi komoly kopás nem érte még az 1,8-as motort.
Dízelek? Csak a szokásos, magasnyomású üzemanyag rendszer, turbó, DPF, kettőstömegű lendkerék és az apró. Simán ki lehet fogni olyan autókat, amik még nem annyira kopottak, vagy egyáltalán nem észlelhető rajtuk gond, mint ez itt. Tökéletesen jár a motorja, húz rendesen és a futóműve is szemtelenül egészséges. De ez nem jelenti azt, hogy nem vizsgáltatnám be alaposan vásárlás előtt, és keresnék egy rátermett szerelőt, mielőtt beleugranék.

Mindent összevetve viszont épp a remek állagmegőrzéséért, hogy még mindig tudja ugyanazt a magas prémium érzetet, mint új korában, bőven elgondolkodtató. Négymilliós vételár mellé egymillióért egy teljes körű motorkarbantartással ötért lehet egy újszerű Audid garantáltan leszervizelt motorral. Ennyiért új autóhoz már nem lehet jutni és a használtautó-piac is teljesen őrült árakon pörög. Van ugyanennyiért fele ennyi idős Tipo és Vitara is ugyanekkora futással. Kisebb a rizikó, de az én tenyerem tuti viszketne.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Belsőség
Tudod hány köbcentisek ezek a szoci vasak? Tippeld meg!Kvíz: Szoci autók hengerűrtartalma
Minden szoci autóról pontosan tudod, hogy mekkora a hengerűrtartalma! Ebben a kvízben bizonyíthatod. Hajrá!
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
