Ott van benne a huligán, aki 18 éves koromig szerettem volna lenni

Volkswagen Golf VIII GTI

2025.02.21. 06:01

Kevéske ízléses tuningról szóltak a Golf GTI-k mindig, és ezzel a hagyománnyal a legújabb, állítólag az utolsó sem szakított. Eredeti, mint egy Ray-Ban Aviator, tizenévesként rajonganék érte, most csak simán kéne.

110 lóerő nem tűnik túl combosnak, az első VW Golf GTI mégis képes volt ennyivel bevésni magát a korabeli őrültek szívébe. A 70-es évek Ferrarijai akkor 300-350 lóerővel dolgoztak, a Lamborghinik 400 környékén, az évtized legerősebbje pedig a Miura Jota volt 440 lóerővel szóval arányaiban tényleg nem volt rossz. Így már könnyebb feldolgozni, hogy egy átlagautó ennyi erővel miként válhatott álomautóvá a fiataloknál. 

Arányaiban ma sem más a helyzet, a 8-as Golf GTI nagyjából a harmadát tudja egy belépő szupersportautó teljesítményének. Ráadásul még a világ is felgyorsult, bombáznak minket ingerekkel a nap minden másodpercében, és így nem biztos, hogy kiérezzük az eredeti recept fűszerezését  egy ilyen autóból. Nálam biztos, hogy jókor érkezett a GTI tesztautó, mert sokkal nagyobb örömmel kóstolgattam minden nap, mint egy bármilyen másik sokkal erősebb és papíron csábítóbb modellt. 

Apró jelzésekkel egyértelműsít

Mélyre húzott méhsejtes lökhárító, vékony küszöb toldatok, vastag valódi kipufogó végek és néhány nem túl hivalkodó embléma. Egy GTI-re ennél több utalás egyszerűen nem kell. Külön pont, hogy a hűtőmaszk környékén is használták a vékony piros csíkot, akárcsak az elsőn. Na, nem ezen az autón, mert itt a feláras fekete csomaggal ezt sikerült eltüntetni, hozzá fekete tükörházak és fekete bélésű fényszórókat is kapott. 

Ez azért kár, mert a vékonyan pirossal keresztbe húzott szemöldök egy olyan eredeti részlet, ami meghatározza a GTI-t. A frissített 8-ason pedig még hangsúlyosabb a teljes szélességben világító LED fénycsíkkal és szintén lumináló emblémával. Ezek csak a kitakargatós IQ.Light fényszórókkal járnak, alatta a szélesen rácsozott lökhárító viszont GTI specifikus. Markáns képe van így a GTI-nek, harsány is kicsit, de még mindig nem tartom túlzónak. Vagy a sok SUV között már ezt szépnek dolgozza fel az agyam, nem tudom,  de tényleg bejön.

Piros GTI feliratok kerültek az ajtókra - korábban a sárvédőkön voltak - és hátulra is, de ennél többet nem mutat külsőre a modell. Hozzátesz a több mint 400 000 forintba kerülő cukorka piros fényezés is ahhoz, hogy szívesen visszanézzek rá a parkolóban. Ezek a részletek működnek, ha ezüst felni szett lenne rajta, nem ez a facelift előtti R-re tartozó téli, az egész nagyon kerek lenne, és akkor még nem nyitottam ajtót. 

Úgy reinkarnálódott a GTI kárpit is, mint a külső megjelenés, ez itt a modernebb formája, de ugyanúgy kockás, mint eddig. Elöl magas oldalfalú, egybe fejtámlás és hímzett sport ülésekre kerül. A luggatott bőr borítású, alul lapított sportkormány a piros felirattal és piros varrásokkal, és az ajtókáprit valamint a díszbetétek is pengén mutatnak.

A váltókar lukacsos bőr borítását, viszont nagyon hiányolom, ami az eddigi összes GTI-ben megjelent, a DSG-seken is, és az eredeti első golflabdára hasonlító váltó gombócát imitálta. Ebben már nem lehet kézi váltó, de még hagyományos automata váltókar sem, csak a zongoralakk pöcök, ami sajnálatosan a beltér legméltatlanabb eleme.

Elég szomorú az, hogy egy GTI-ben már nincs kézi váltó és nem lehet szúrni a fokozatokat egy jó kapcsolási érzetű karral, és még itt van ez is. Pöccinthetsz egy D-t, vagy taszíthatsz egy hátramenetet. Másba sem illik ez, nem egyedi eset, csak egy sportos modellben feltűnőbb. A belső hangulatát egyértelműen az ülések viszik a hátukon és szerencsére a minőségre is odafigyeltek. Jók az ajtókárpitok, a műszerfal elemei, a középkonzol és még a kormányra is hagyományos, matt kapcsolós, rendes nyomógombos küllők kerültek. 

265 lóerő pont elég

Elsőkerékhajtással megvannak a határok, valahol 300 körül lehet az a plafon, amit még ki lehet használni kanyarodáskor is, hiszen nem csak egyenesen akarunk nagyon gyorsan menni. Ennek tökéletesen eleget tesz a GTI, aminek 2,0 literes közvetlen befecskendzéses TSI négyhengeres turbómotorja 265 lóerőt és 370 Nm nyomatékot tesz le az útra. Hétfokozatú a duplakplungos a DSG és differenciálzárként csak az XDS szoftvert tudja használni, ami a kerekek fékezgetésével tudja szabályozni a stabilitást. 

A mechanikus sperrt meghagyták a 300 lóerős Clubsportnak és az összkerékhajtású R-nek. Ez a hierarchia érezhető is, mert a GTI tényleg nem az a hátba vágóan kemény sportkocsi. Nem dörrenti le senkinek az arcát, csak pömpörög kicsit váltáskor és a vesémet se próbálja leszakítani menet közben. Az a hot hatch, amivel bőven bármikor szívesen nekiindulok még a fővárosi aknamezőben is. 

Mindig fenntart egy kis feszültséget a motor hangereje, ami, ha szintetikus, akkor elég jó, de az biztos, hogy kifelé is hallatszik. Ez jól esik, de igazán nagy drámát nem rendez, amikor elrajtolok a zöldre. Izmosan felpörög, leforgatja az egyest, a kettest és így tovább, de 6,3 másodperc alatt megvan a 0-100, szóval városon belül ez nem tart sokáig. 

Rajtprogrammal lehet kétlábbal startolni, amikor nagyjából 4000-es fordulatról lövi el, ahogy leugrom a gázról. DSG-s autókban ezt nem szeretem erőltetni, sose tudhatod, mennyit bír épp a kuplung, és ezekben könnyen el tud kopni. A különbség sima és rajtprogramos start között amúgy sem nagy, a 370 Nm igyekszik cibálni maga után a csinos bódét és nagyjából ennyi. Fürgeségében van az izgalom, ahogy kanyarban rátaposok és húzza kifelé magát, miközben mindenki hirtelen csak zsugorodik a tükrökben. 

Túl nagy gáznál rendre kifelé csúszik az orra kanyarban, ebben nincs nagy újdonság. Mindig az jut eszembe, hogy ugyanez az erő hátsó keréken sokkal szórakoztatóbb lenne, így csak hümmögök kicsit, amíg megtalálja a tapadást, aztán haladhatunk tovább. Onnan jön az izgalom, amikor feltűnik, mennyire jól működik a DSG. Az elsők óta nem éreztem ennyire biztosnak a működését, és azóta volt már pár generáció. Most találták volna meg újra a jó konfigurációt?

Lehetséges, mert olyan masszívan kezd el kúszni, mint egy rendes automata, penge élesen vált és az előre-, hátramenet közti váltásoknál sem bénázik. Mivel legutóbb a friss Octaviában sem voltam vele elégedett, gyanítom, hogy a GTI kapott tisztességes szoftvert. Egy biztos, aki a DSG miatt fázna tőle, ne tegye, mert ez most jó, és ilyet ritkán mondok rá. A fülekkel meg úgyis lehet pöcögtetni, ha arra vágysz.

Mindennapi szórakozás

Kemény és kényelmetlen futómű között van különbség, a GTI még bőven azon a határon belül mozog, ahol más sportosan feszes, de a Hungárián nem átkozod el miatta az összes közútért felelős bohócot. Ez lehet azért is, mert 1,4 tonna körüli a súlya utasok számától függően, vagyis a mai autókhoz képest könnyű. Ezt a futómű hangolást egész nap tudnám viselni, kiváló az egyensúly keménységben és erőben, amihez a kormányzás súlyozása is hozzátesz. 

Nem különösebben éles, néha a hajtás is bele-bele tekerget, sokat nem mesél, de a helyzethez képest rendben van. Ha nem próbálok meg rá pályaautóént nézni, akkor ez az egész csomag pont annyira sportos, amennyire jól esik reggel a munkába menet, vagy este fáradtan hazafelé és ha úgy van, meg lehet kergetni egy szabadabb szakaszon, ami bőven jól esik benne. 

Harap a fék, éles a kormányzás, peregnek a fokozatok a váltóban és közben még a hangja is pont elég mély. Ez nem csulázik oda a lábad mellé, mint egy Focus ST és nem is feszül rá úgy a köridőkre, mint egy Civic Type-R - nem is egy súlycsoport, ez igaz. Itt olyan mindennapi harmónia van, amiben az örökség stílusa szinte egyenrangú a sportossággal. 

Akkor sem kényelmetlen, ha hátul ülsz - legfeljebb kilátásban az első ülések miatt  - és kedvem támadt megrámolni a 374 literes rakterét cuccokkal, hogy messzire menjek vele több napra. Ha szúrod neki, 12-13 liter lecsúszik a torkán, ha nem, 10 körül elkaristol, ez is még a bőven vállalható egy sportos autónál. 

Modern, mint minden Golf

Tele van már okos felszereltségekkel egy ilyen Golf is, kezdve az alapból 10, felárért 12,9 colos óriási kijelzővel a műszerfalon. Azért ez még mindig túlzásnak tűnik, amennyi infót ki tud tenni egyszerre, annyira nincs szükségünk, fele ekkorán is bőven kényelmesen meg lehetne oldani. Így viszont ott trónol középen, majdnem befoglalja az egészet, miatta nincs fizikai klíma panel és majdhogynem kapcsolók sem. Egy apró érintős sziget maradt csak középen, amit nem igazán jó használni, ha kéne mondjuk menetmódot kapcsolni. 

Vezetéstámogató rendszerek hada dolgozik benne, vezet a sávban, tartja a távolságot, rád  szól, ha gyorsan mész, vagy ha mögötted jön egy autó, és tud kommunikálni a többi autóval. Már amikben van Car2X modul, figyelmeztetéseket tudnak egymásnak küldözgetni balesetről, torlódásról, úthibákról és hasonlók. Képes a vészleállásra is, ha azt érzékeli, nem reagálsz a kormány mögött semmire, belefékezget, megrángatja az övedet és sípolni kezd, hogy felébresszen, végső esetben pedig lehúzódik magától, megáll, és hívja a mentőket.

Számok

Egy Golfért 17 millió forint ijesztőnek tűnik, pedig ez a tesztautó ennyibe kerül, mondjuk, legalább GTI. Keveset lehet csak faragni az extrákkal, 450 000 forint a kéttúnusú fényezés, kb. 250 000 a Harman/Kardon hifi meg még az apróságok. Ez azért így is rengeteg, csak nagy valószínűséggel ez az utolsó ilyen, a következő Golf generáció már elektromos lesz. 

Mit vennél helyette? Szűkül a piac, de még van azért opció. A Civic Type R mondjuk húzós a 25,2 millió forintos alapárával, a Focus ST viszont hasonló felszereltséggel szintén 17 millió forint, viszont van belőle patent kézi váltós. Jóval nyersebb a GTI-nél, egészen más karakter. Ha már Golf, ott van még a Clubsport és az R, az erősebb motorokkal és sperrel, utóbbi kb. 1,5 miliós felára már nem is tűnik soknak a GTI-hez képest. 

Kéne? Kéne

Minden klasszikus Golf generációból tetszett a GTI, pontosan az olyan apró stílusbeli hozzáadott részletek és finoman tuningolt technika miatt, amilyet az új is kapott. Egy GTI-nek ilyennek kell lennie, kerek egész, az ember megkapja a régi vágyott jegyeket egy hétköznap használható autóban. Amíg nem tudtam, milyen jó szórakozás a hátsókerekes autó, addig az ilyenekre vágytam. Ma már nehezebben tudok, de a Golf GTI-vel most jól esett minden méter, és új autóban ez már ritka.

Az oldalról ajánljuk

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

12 perce
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
  • Hírek

Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle

Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.

március 20., 12:54
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
  • Hírek

Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja

A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.

március 20., 11:49
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
  • Hírek

Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást

Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.

március 20., 10:27
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
  • Hírek

Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt

Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.

március 20., 09:25
Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött
  • Hírek

Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött

A vonat kisiklott.

március 20., 10:52
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
  • Hírek

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek

A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.

március 20., 08:26
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand

A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.

március 20., 14:25
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
  • Hírek

Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása

A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.

március 20., 06:54
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
  • Hírek

Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger

Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.

március 19., 06:08
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Sport

Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései

Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?

március 20., 15:28
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
  • Hírek

Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa

A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.

március 19., 06:08
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
  • Közélet

A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz

A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.

március 20., 05:59
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
  • Közélet

Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki

Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak

március 20., 16:36
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
  • Hírek

Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek

Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak

március 20., 13:53
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
  • Hírek

Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem

A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.

március 19., 07:55
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
  • Hírek

F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

március 20., 05:59
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
  • Hírek

Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet

Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.

március 19., 16:22
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
  • Hírek

A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal

Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.

március 19., 17:09
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
  • Hírek

Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal

Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.

március 19., 12:32
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
  • Hírek

Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal

Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.

március 19., 14:31
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
  • Hírek

Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában

Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.

március 19., 09:48
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
  • Hírek

Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona

Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.

március 19., 18:18
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
  • Hírek

Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója

A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.

március 19., 11:43
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogod
  • Tesztek

Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.

Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.

március 19., 17:44
új MG4
  • Hírek

új MG4

március 20., 10:05
Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

Kenshiki Fórum GR stand

március 20., 11:45
Reboot Buggy
  • Hírek

Reboot Buggy

március 19., 14:15
Mercedes 500 SEL AMG Blueberry
  • Hírek

Mercedes 500 SEL AMG Blueberry

március 19., 10:15