Fenséges zúzás

Bemutató: Audi A8 II.

2002.12.06. 12:29 Módosítva: 2013.02.22. 14:16

Alapvetően nem az a legjobb, ha az embernek ki kell szállnia egy kétszemélyes középmotoros piros sportautóból, csak hogy beülhessen egy dízel kisautóba csupán abból a célból, hogy elutazzon vele kipróbálni egy német luxusautót.

 
   
 







A kedvezőtlen kilátások ellenére pár órával ébredés után már önfeledten vihogtam a Rábaring hosszabbik parabolikájában, és még az sem zavart, hogy mindezt az anyósülésen teszem mások szeme láttára.

 
   
   

Jochen Kleint mellett nincs is más lehetőség: vagy élvezi, ahogy 1979 rali Európa-bajnoka halálos nyugalommal csapat padkáról padkára egy 334 lóerős, 30 milliós luxuslimuzinnal, miközben folyamatosan magyaráz - easy, not too fast - a too szócskát kicsit megnyomva, hogy azért ne keseredjünk el túlzottan. Vagy simán befogja a szemét és halk imába fog, ami valamiképp összefüggésben van a testnyílások zárva tartásával.

Csalódott arcok nem nagyon voltak a futást követően, meghökkentek annál inkább. Ami érthető, hisz legyenek akárhány száz lóerősek is, a felsőkategóriás limuzinok világa jellemzően nem a kerékfüstölésről szól. A demonstráció célja nem is volt más, mint annak bizonyítása, hogy az Audi nem áldozta fel a luxus oltárán az autó menetteljesítményeinek maximális kihasználhatóságát.

 
   
 

A limuzin dinamikája alapvetően három tulajdonságának köszönhető: bivalyerős V8-as motor, állandó 50-50 % eloszlású quattro-meghajtás és mindössze 1780 kg-os saját tömeg. Az öt méter feletti limuzin a térvázas technológiának köszönhetően lett ennyire könnyű, még a 4,2-es motor tömege sem több mint 190 kg.

Az autó formája előnyére változott. Kerekei a sarkokba kitolva helyezkednek el, a tetővonal még kupészerűbb, kicsit hangsúlyosabbak lettek az élek, így hiába nőtt a hossza, elődjénél agresszívabb kiállású. A hátsó nézet már-már olaszautós: a szögletesebb hátsó lámpák és a két oldalra kihelyezett kipufogóvégek enyhén a Maserati Quattroportéra emlékeztetnek.

 
   
   

A beltér fenséges, a bőrök, fák és fémek gyönyörűek, a klíma és az MMI tekerőgombjai pedig, mintha egy exkluzív csöves erősítőről származnának. A kimunkáltság és a helykínálat átlagon felüli, ebben az osztályban ez alapkövetelmény.

Az A8 felvonultat pár érdekes újdonságot is. Az első ilyen az MMI-Multi Media Interface, melyen keresztül az autó legfontosabb és kevésbé lényeges beállításait variálhatjuk. Alapfunkcióját (hifi, navigáció, tv, net, autó beállításai) főgombokkal állíthatjuk, míg a menüben történő navigációra négy, a képernyő sarkaiban elhelyezett gomb és egy tekerő-nyomógomb szolgál. A szerkezet használata roppant egyszerű, öt perces magyarázat után azt hiszem senkinek sem okozna gondot a keréknyomások ellenőrzése, vagy a parkolóradar sípjának megfelelő magasságúra hangolása.

 
   
 

A kanyarfényszóró eddigi legegyszerűbb megoldását is most láttam. A két fényszóró közé integrált harmadik kiegészítő lámpa fénye oldalra vetül, és akkor kapcsolódik be, amikor a sofőr elfordítja a kormányt, rükvercel, vagy hosszabb ideje működteti az indexet. Nincs mozgóalkatrész, gyorsabb a működés és kisebb a hibalehetőség. Egyszerű és nagyszerű.

Az A8 továbbfejlesztett advanced key funkcióval is szolgál. Ekkor nincs szükség a kulcs használatára, elég, ha a zsebünkben tartjuk. Az ajtó nyitásához-zárásához elegendő a kilincsen található kis műanyag lapocska megérintése, a motor pedig a váltókar mellett található gombbal indítható. Az indítógombot rendelhetjük ujjlenyomat-olvasós kivitelben is, ekkor automatikusan jönnek elő a személyes ülés, klíma, és egyéb beállítások.

 
   
   

A hihetetlen stabilitást csak részben magyarázza a quattro meghajtás, az adaptív légrugózás alkalmazása nélkül az autó nem lehetett volna egyszerre ennyire stabil és kényelmes. A légrugókat különböző beállításokkal használhatjuk, comfort, dynamic, vagy auto, ekkor az elektronika állítja be az autó magasságát. 120 km/h felett automatikusan lesüllyed a kocsiszekrény, göröngyös úton a lift funkció segíthet.

Sajnos az autó vezetésére nem juthatott mindenkinek idő, így menet közbeni viselkedéséről nem sokat írhatok. Ami bizonyos, hogy hihetetlenül kényelmes, abszolút hangszigetelésű, de legszebb élmény a motorhang. A V8-as morgása frenetikus, igazi dühödt fenevad. A váltások simán, és úgy tűnt elég gyorsan történnek, használjuk akár kézi akár automata módban a hatfokozatú Tiptronic-ot.

 
   
 

Az autó kezdetben 3,7 literes (280 Le, 360 Nm) és 4,2 literes (334 Le, 430 Nm) V8-as motorokkal kapható, de a jövőre nézve csicseregnek nagyteljesítményű dízelekről is. Az alapár 22 millió környékéről indul, de ilyen modellből mindig a csúcsváltozatok tűnnek a legvonzóbbnak, ezek pedig már jóval harminc fölött kezdődnek. Az importőr jövőre körülbelül 15 példány értékesítésével számol, ami reálisnak is tűnik. Bizakodásukat mindenesetre inkább okozhatja az új limuzin, mint az eddigi eladások, hiszen a modell az egyik kedvence a szürkeimportőröknek.

Kényeztetésből bármit tud az A8, elképesztő ahogy megy, és még a formája is érdekesebb lett. Egyetlen hátránya, hogy ilyen autót kevesen képesek megfizetni, de akik egyszerre vágynak fényűzésre és zúzásra, azoknak ideális lehet.

 
 

Az oldalról ajánljuk

Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43