A név leginkább a matematikában is használatos rangjelzőre hasonlít, úgymint algebra-gebra-főgebra. Ennek megfelelően az Ibiza utódát kellett volna Alteának elnevezni, Teának a Golf-padlóra épülő Leon II-t, míg az Alhambráét Főteának. És csak egy kicsit kell belehúzniuk, hogy a megjelenés előtt találjanak ilyen nevű helyeket az Ibériai-félszigeten vagy a környékén.
Úgy látszik, valami van a levegőben. Egymás után jönnek rá a különböző autómárkáknál, hogy eddigi modeljeik teljesen elavult, hasznavehetetlen, ronda ócskaságok. Ennek megfelelőn sorra cserélik a palettát. Ez persze nem megy egyik napról a másikra. Először bemutatnak egy újdonságot, és azt mondják, hogy ehhez fog hasonlítani a jövőben megszületendő rokonság. A főbb vonalak már a legkisebb (mondjuk legolcsóbban előállítható) modellen is érzékelhetőek, így simán lehet piackutatásnak is tekinteni. Ha esetleg sokaknak nem jön be, akkor valószínűleg mégsem fognak rá hasonlítani a tesók. A Seatnál a most bemutatott újdonság, az Altea jelzi, mire lehet számítani, ha minden típusnál végbemegy a teljes átalakulás. A márkánál bevett szokás szerint a név ismét spanyolországi helységnév.
Márcsak azért is szükség lesz az új nevekre, hiszen az Altea esetében nem pusztán új típusról van szó - tehát nem a Leon utóda -, hanem teljesen új kategóriáról. Sokat agyaltak a finom borok és a szárított sonkás tál mellett, mire kitalálták, mivel kellene megmagyarázni, miért nem követik az oly' népszerű két leghátsó összecsukható ülés beépítésével hét személyesre dagasztott autókészítés vonalát. Mert az Altea csak és kizárólag öt személyes, cserébe viszont az alkotók által kreált MSV - sosem találnák ki: Multi Sports Vehicle - kategória úttörője. Ezzel egy csapásra megoldott, hogy a márkacsoport többi tagjának se jelentsen konkurenciát, hiszen nekik nincs is MSV-jük. Még.
Szóval adott volt a márkacsoporton belül a padlólemez (Golf V), adott volt az Audi A3 - mint báty - néhány fényesre kopottan bevált műszaki megoldása, ezekből kellett megalkotniuk azt a Seat-modellt, amely a 2002-es Audi-márkacsoportba történő beolvasztás óta az első önálló produkció. Szerencséjükre az ilyen feladatokra már van - nem is akármilyen - házi dizájnercsapatuk. Az Ibiza átformálását is csuklóból megoldó Walter De'Silva brigádjáról van szó, csak most szólt nekik Bernd Pischetsrieder - a Volkswagen Konszern igazgatótanácsának elnöke, aki a Seat radikális megújulása mellett kardoskodik -, hogy most már legyenek olyan kedvesek és ne a korábbi munkahelyükön már elhasznált vonalak prototípusait vegyék elő, a megkezdett sportos imágó tovább fejlesztéséhez.
"Akkor viszont mi legyen?" - törte fejét Walter, és kivette ceruzáját a fogai közül. Meg nem nevezett források szerint (én találtam ki), ekkor egy légy mászott a rajzlapjára, amit a ceruzát fogó kezével hessentett arrébb. Mikor visszapillantott a papírra, meglátta a dájnamik lájnt. Arca felragyogott, és a papírt lobogtatva berontott kollégájához, Steve Lewishoz. "Álljatok rá az új Seat tervekre, ez legyen a vezérgondolat" - mondta neki, és ki is szállt a projektből. Lewis pedig megalkotta az Alteát, melynek piszkosul markáns, merész vonalai valóban az újdonság erejével döbbentik meg a publikumot. A szemfüles szemlélő még a dájnamik lájnt is megtalálja az oldalsó nézeten az első sárvédőívtől egészen a hátsóig elhúzódva. Öcsém, ezek a csávók nagyon tudnak ott a rajzasztalnál.
Most simán sorba vehetném, hány apró részlet rejt zseniális megoldásokat a külsőn. De nem teszem, mert Ön, aki e sorokat olvassa, legjobb esetben is csak a mellékelt képeket felnagyítva fogja látni az autót, és - mivel én már láttam élőben is - higgye el, egyáltalán nem adja vissza azt a hatást, amelyet az autó mellett állva kapunk. Ezért a részletek iránt érdeklődőknek mindenképp javaslom a most hétvégi nyílt tesztnapokat a márkakereskedőknél.
A nagyját tekintve az oldala rendben van a dájnamik lájnnal. Az első részen a morcosan néző ábrázat mellett a függőlegesen, az A oszlopban megbújó ablaktörlők érdemelnek külön szót. Ezzel a megoldással még a nagyobb sebességnél fellépő szélzajt is megspórolták. A far kicsit PT Cruiser, kicsit új Astra. Tehát pont nem tudni, hogy a trendi retró van felfrissítve, vagy a mostani divat retrósítva. De valójában nem is lényeges. Az sokkal inkább, mennyire passzol az összképhez. Hahó, emberek! Úgy tűnik a VW-csoport ébredezik Csipkerózsika-álmából, és rájött, nem árt, ha a hagyomány és a presztízs mellett az emberek megismerik saját autóikat a bevásárlóközpont parkolójában.