Egy piros a szürkék között

2005.02.28. 11:27

csik2.jpg

A GTC mögé lépve mintha az orr-részt átformáló vonalak köszönnének vissza. Itt is a V alakra húzott egyenesek és a kerekded formák eszköztárából dolgoztak a német mérnökök, ha már az asztalon volt a készlet. Mégis, ami az autó elején csak visszafogott eredményt hozott, az itt átütő koncepcióváltáshoz vezetett. Az ovális kipufogóvég körüli fekete betéten, a szeretett vagy utált fehér irányjelzőbura hagyományos feketére cserélésén és a GTC mellé biggyesztett Turbo feliraton kívül talán a hátsó ablak retrós formájának dominanciája uralja a háromajtós Astra fenekét. De ajánlom, hogy ne buzduljunk fel túlzottan a külső látvány hatására, mert ezek után az autó belsejében igen könnyen csalódhatunk.

Kinyitva az óriási ajtókat ismerős látvány fogad. A nálunk is járt Astra Turbóéval teljesen megegyező a belső. A fekete bőr, az ajtóbetét Vasarelyt idéző mintázata, a kormány, a műszerfal és minden már említett erény vagy hiányosság megegyezik az ötajtós tesztautóéval. Így sajnos a turbó megfelelő hűtéséhez létfontosságú vízhőfokmérő és a vezető megfelelő hűtéséhez elengedhetetlen pohártartó is kimaradt a GTC-ből. Sajnos csak a rücsis, kemény, fekete műanyagokról nem tudtak megfeledkezni. Pedig ennél nagyobb feladatokat is megoldottak már a német mérnökök. Mint például a meglepően tágas hátsó üléssort. Bár teljesen hátratolt vezetőüléssel nem férnék be magam mögé, az átlagosnak mondható 183 centimétremmel egy még kényelmes vezetési pozíció megtalálása után már könnyedén elhelyezkedhetnék GTC sötét hátsó felében. De ne lepődjön meg senki, mindezt az ötajtóséval teljesen megegyező tengelytáv és csomagtér mellett nyújtja a kis kupé.

Mivel vezetni jöttünk, nem időztem sokat hátul, inkább gyorsan visszaültem előre, hogy érezzem, mit is teljesít a GTC-ben a már ismert 200 lóerős kétezres. Érzésre nincs különbség. 3000-es fordulat körül érkezik az első lökés, majd 4500-nál egy újabb lórúgás. Ezen a környéken adja le a legnagyobb, 262 Nm nyomatékát is a feltöltős benzinmotor, ezért ember legyen a talpán - meg a kezén és a fenekén is -, aki ilyenkor komoly manőverezésekbe kezd. Bár sokat segít a GTC-ben is megtalálható Sport feliratú gombbal aktiválható IDS Plus rendszer, amely a motorvezérléstől a lengéscsillapítókon keresztül mindenbe beleszól egy kicsit.

Gombnyomásra változik a futómű karakterisztikája, a szervórásegítés és az elektronikus gázpedál érzékenysége. Ilyenkor a robotizált váltóval szerelt modelleknél a váltások helye is kitolódik, mindezzel próbálva a látványhoz igazítani a technika produkcióját. És ekkor talán már számít az a 4,5 centiméteres magasságkülönbség, ami szerintem csupán papíron létezik. Ha innen néztem a GTC volt magasabb, ha onnan, az ötajtós. Mindenestre a futómű szűk hegyi szerpentineken is keményen állta a sarat, csupán néha éreztem némi bizonytalanságot hátulról, ahogy egy-egy aszfalthullám finoman odébb tessékelte a 225/40ZR18-as kerekeket. Városba érve persze már az első fekvőrendőr figyelmeztetett a sportfokozat kikapcsolására, bár a rettenetesen peres gumiknak köszönhetően ez nem sokat segített. Ilyenkor legjobb, ha a hosszú, sima országutakra gondolunk és összeszorított fogakkal tűrünk.

A futómű mellett a váltó is ugyanaz a hatsebességes, mint az ötajtósban volt. Sajnos az áttételezés a 0-100-at továbbra sem támogatja. 90 után nem sokkal megálljt parancsol a vezérlőelektronika, így egy második váltás időveszteségével is számolni kell, miközben a gyári, 7,8 másodperces adatot szeretnénk reprodukálni. De szerencsére a váltás itt nem akkora gond, mint a korábbi tesztautóban volt, mivel tökéletesen, simán, pontosan és viszonylag rövid utakon működött a szerkezet. Pedig 2000 km-rel már többet is futott. A fékek is hasonlóan jól tették a dolgukat. Most már nem is a lassulással, inkább annak elviselésével lehetnek gondok. De talán megér egy kis émelygést a biztonság.

Opel Astra GTC

De nem kötelező, sőt alapáron nem is jár a GTC-hez a valódi sportosság. Áprilistól, amikor hazánkban is beindul a forgalmazása megkaphatjuk majd ugyanazzal az öt benzinessel és négyféle dízelmotorral mint az ötajtóst. Bár egy 90 lóerős 1,4-es vagy 1,3-as dízel valószínűleg nem okoz majd olyan eufóriát, mint a kétliteres turbó, de a 150 lóerős 1,9-es CDTI nem lehet rossz választás azoknak, akik inkább a gázolajgőzös versenyekért rajonganak. Ezek alapján az Opelnél a GTC nemcsak megnevezés-, hanem koncepcióváltás is a GSI-hez képest. Szép népautó a sportosság látszatát kedvelőknek, változatos mennyiségben hozzáadott élvezettel, egyelőre ismeretlen áron.

  Műszaki adatok
 
  Opel Astra GTC
  Méretek  
Hosszúság 4288 mm
Szélesség 2033 mm
Magasság 1413 mm
Saját tömeg 1210 kg
Légellenállási együttható c w=0,32
Csomagtér 360 dm 3
  Felszereltségek GTC / Edition / Sport / Cosmo
Széria gumiabroncs 205/55R16
Edition Légkondicionáló, rádió-cd
Sport Állítható lengéscsillapítók, sportülések
Cosmo Üvegtető
  Műszaki adatok  
  2.0 Turbo (200 LE)   1998 cm 3
Hengerek száma 4
Hengerelrendezés soros
Szelepek száma 16
Üzemanyag típusa benzin
Feltöltés turbó
Legnagyobb teljesítmény @ furdulatnál 147 kW (200 LE) @ 5400 1/min
Legnagyobb forgatónyomaték @ fordulatnál 262 Nm @ 4200 1/min
Végsebesség 234 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h-ra 7,8 s
Fogyasztás kombinált / városi / országúti
(liter/100 km) 9,3 / 13,1 / 7,1
  2.0 Turbo (170 LE)   1998 cm 3
Hengerek száma 4
Hengerelrendezés soros
Szelepek száma 16
Üzemanyag típusa benzin
Feltöltés turbó
Legnagyobb teljesítmény @ furdulatnál 125 kW (170 LE) @ 5200 1/min
Legnagyobb forgatónyomaték @ fordulatnál 250 Nm @ 1950-4000 1/min
Végsebesség 220 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h-ra 8,5 s
Fogyasztás kombinált / városi / országúti
(liter/100 km) 9,0 / 12,8 / 6,8
  1.9 CDTI (150 LE)   1910 cm 3
Hengerek száma 4
Hengerelrendezés soros
Szelepek száma 16
Üzemanyag típusa gázolaj
Feltöltés turbó
Legnagyobb teljesítmény @ furdulatnál 110 kW (150 LE) @ 4000 1/min
Legnagyobb forgatónyomaték @ fordulatnál 320 Nm @ 2000 1/min
Végsebesség 210 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h-ra 8,9 s
Fogyasztás kombinált / városi / országúti
(liter/100 km) 5,8 / 7,4 / 4,9
  1.9 CDTI (120 LE)   1910 cm 3
Hengerek száma 4
Hengerelrendezés soros
Szelepek száma 16
Üzemanyag típusa gázolaj
Feltöltés turbó
Legnagyobb teljesítmény @ furdulatnál 88 kW (120 LE) @ 4000 1/min
Legnagyobb forgatónyomaték @ fordulatnál 280 Nm @ 2000 1/min
Végsebesség 193 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h-ra 10,5 s
Fogyasztás kombinált / városi / országúti
(liter/100 km) 5,8 / 7,4 / 4,9
  1.7 CDTI   1686 cm 3
Hengerek száma 4
Hengerelrendezés soros
Szelepek száma 16
Üzemanyag típusa gázolaj
Feltöltés turbó
Legnagyobb teljesítmény @ furdulatnál 74 kW (100 LE) @ 4400 1/min
Legnagyobb forgatónyomaték @ fordulatnál 240 Nm @ 2300 1/min
Végsebesség 182 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h-ra 12,2 s
Fogyasztás kombinált / városi / országúti
(liter/100 km) 5,0 / 6,4 / 4,2
  1.3 CDTI   1248 cm 3
Hengerek száma 4
Hengerelrendezés soros
Szelepek száma 16
Üzemanyag típusa gázolaj
Feltöltés turbó
Legnagyobb teljesítmény @ furdulatnál 66 kW (90 LE) @ 4000 1/min
Legnagyobb forgatónyomaték @ fordulatnál 200 Nm @ 1750 1/min
Végsebesség 174 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h-ra 13,6 s
Fogyasztás kombinált / városi / országúti
(liter/100 km) 4,8 / 6,2 / 4,0
  1.8   1796 cm 3
Hengerek száma 4
Hengerelrendezés soros
Szelepek száma 16
Üzemanyag típusa benzin
Legnagyobb teljesítmény @ furdulatnál 92 kW (125 LE) @ 5600 1/min
Legnagyobb forgatónyomaték @ fordulatnál 170 Nm @ 3800 1/min
Végsebesség 200 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h-ra 10,7 s
Fogyasztás kombinált / városi / országúti
(liter/100 km) 7,7 / 10,4 / 6,1
  1.6   1598 cm 3
Hengerek száma 4
Hengerelrendezés soros
Szelepek száma 16
Üzemanyag típusa benzin
Legnagyobb teljesítmény @ furdulatnál 77 kW (105 LE) @ 6000 1/min
Legnagyobb forgatónyomaték @ fordulatnál 150 Nm @ 3900 1/min
Végsebesség 187 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h-ra 12,2 s
Fogyasztás kombinált / városi / országúti
(liter/100 km) 6,6 / 8,6 / 5,4
  1.4   1364 cm 3
Hengerek száma 4
Hengerelrendezés soros
Szelepek száma 16
Üzemanyag típusa benzin
Legnagyobb teljesítmény @ furdulatnál 66 kW (90 LE) @ 5600 1/min
Legnagyobb forgatónyomaték @ fordulatnál 125 Nm @ 4000 1/min
Végsebesség 180 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h-ra 13,6 s
Fogyasztás kombinált / városi / országúti
(liter/100 km) 6,3 / 8,2 / 5,2