35 fok, lángoló napsütés. A légkondicionáló nélküli járművek belseje fortyogó kuktára emlékeztet. Én másképpen válok finom porhanyóssá: nyílt tűzön pörkölődöm, mert juszt se csukom fel a tetőt. Hadd lássák, kabrióm van!
Mindkét régebbi Astrából építettek nyitott változatot. Méghozzá, okosan, a hosszabb kaszniból, használható csomagtartóval. Csakhogy most (még) nincs szedán. Így talán szabadabban szárnyalhatott a fantázia. G Astrából is szeretnék ilyet, de egye fene, ezt is elfogadnám.
Az Opel óvatos duhaj módjára lépett az olcsó(bb) kupé-kabriók piacára. Hagyta, hogy a merészebb versenytársak (Peugeot, Renault) megdolgozzák a piacot, vagyonokat költsenek reklámra, versenysportra. Aztán mire vonzóvá vált a vevők számára, csináltak egy kicsivel jobbat, és legalább olyan csinosat. A lényeg viszont most is a részletekben rejlik:
A kabriók átka, a csavarodás
A szerkezet merevsége pont olyan, mint ezeké a modern kupé-kabrióké. Vagyis szinte használhatatlan. Kicsit egyenetlen úttesten enyhén vibrál az egész felépítmény, izmosabb aknafedőkön aztán brutálisan beleng. Majd' 15 mázsa ezek szerint nem elég a szilárd alvázhoz. Ez az ultramodern, korai csillagháborús filmek teljes robotpopulációjának összes mozgási trükkjét felvonultató jármű pedig csavarodik összevissza. A hiperkönnyű, szupererős anyagok korában... Rendelhető sportfutóműcsomag. De kérem, ezzel is majd' szétesik szegény, most tetézzük rázós rugókkal, görcsös gátlókkal? Azt hozzá kell tennem, hogy így is sokkal jobb a rémületesen pattogó Renault Megane CC -nél.
Mondom, sokkal. Persze a Thököly úton mindenki észleli a facsarodást; utasaimnak ennél jobb szakaszon magyaráztam, hogy "ugye, ti is érzitek, milyen bizonytalan?". A várt szapora bólogatás elmaradt. Direkt választottam egy jó kis aknafedelet mondandóm illusztrálására. "Na, látjátok, hogy vibrál az egész?" Megint néznek tanácstalanul. "Na, ezeknek is mindegy, mivel mennek" - tudtam le a témát. Aztán úgy hozta a sors, hogy átpályáztam a hátsó ülésre. És lőn csoda, ott szinte semmit sem érezni a sofőrt annyira zavaró rázkódásból. Ugyanis a kormányon jelentkezik leginkább. Táncol az ember kezében, úgyhogy rossz szokásommal ellentétben általában két marokkal szorítottam.
A futómű viszont meglepően jó. Erre kell következtetnem, mivel a tető lezárása után azonnal megszűnt az addig kínzó tengeribetegség. Kimondottan úgy viselkedik ezentúl, ahogy egy normális autótól várjuk. Kár, hogy 17-es kerékkel szállították, ami a vacak burkolatú Pozsony–Brno autópályán korántsem ideális. Nem gyötörtem raliversenyzői stílusban, de se a lendületes felhajtók, se szűkebb városi fordulók nem fenyegették biztonságérzetem.
Tulajdonképpen gyenge motor,
tulajdonképpen tökéletes választás
Mindent figyelembe véve azért szerencse, hogy - önkritikus módon - egy szerényebb motorral szállították a tesztautót. Az 1,8-as, 140 lóerős blokk jó. Még jobb is lesz biztosan, ha végre veszi valaki a fáradságot, és áthangolja ezt az ostoba elektronikus gázpedált. Amivel vagy kétségbeesetten bőgő motorral indulunk, vagy a lefulladás réme kerget. Bárki és mindenki befurakodott elém a párhuzamos sávokból, hisz' inkább az utóbbit kockáztattam. Sebességváltásnál meg az istennek sem akar visszaesni a fordulat, sőt szívesen felpörög, tehetségtelen kezdőre utaló megjegyzésre késztetve szókimondó utasainkat. Én elhiszem, hogy a szigorú környezetvédelmi szabályok indokolják, de ez természetellenes.
Mindemellett csak javasolni tudom a kis benzinmotort. A legésszerűbb választás, összhangban az egész autóval. És a kabriózás lényegével: akkora sebességet és dinamizmust kell választani, ami elegendő időt hagy a szemlélődőknek. Én kiszolgáltam a köz akaratát. Meg is hálálták elismerő tekintetekkel, sőt egy aranyköpéssel is: amíg lassan, szöszmötölve kiszálltam, valaki a hátam mögött "asztra szentségit, de szép autó!" kiáltással kommentálta a látottakat. Csendes, praktikus ötsebességes váltóval adják, hamar, akár ötvennél fel lehet váltani direkt fokozatba, és szépen tartja autópályán a 140-es tempót. Gyorsabban is tudna menni, csak ekkor már négyezer a fordulat, és elkezd bőgni. Kis fordulaton viszont kínlódik. Muszáj kétezer felett tartani.