A szerző Friderikusz pózban |
Mindez a gáncsoskodás azért elég verejtékszagú, az Avensis
pont annyira jó belül, amennyire lennie kell. Mindenhez
kellemes hozzányúlni, minden erősnek, masszívnak érződik, és
legfőképpen az a jó, hogy a miénk itt a tér, nem Adamis Annáé.
Főleg hátul, ahol az Avensis alighanem minden kategóriatársánál
tágasabb, még koppanásig tolt első ülés mögött is keresztbe fonható
a láb.
Egy ralizó főkonstruktőrtől azonban inkább várna az ember egy fürgeléptű, virgonc autót, mint egy sofőrös limuzint. Az alapok rendben is vannak, az előző Avensis átalakított első futóműve mellé még megérkezett az új Celica hátsója, kicsit kényelmesebbre véve. Jó is lett, az Avensis nagyon kellemes.
Szigorúbb autó az ötéves mamuszok otthonosságát kínáló
tradicionális japán vonalnál, de ez nem vészes, csak más. Picit
ridegebb, de kifogástalan váltó, picit rideg kormány, futómű,
beltér, de mindehhez tökéletes funkcionalitás mindenütt. Sportosan
vezetni a Mazda6-ot, a Mondeót és az Accordot is jobb, de az
Avensis is veszettül tapad, csak stílusában idegenkedik a
fickándozástól.
Érzésre a legnémetebb japán, előbb köszönnék neki Guten
Tagot, mint Sayonarát.
A kétliteres, 147 lovas, közvetlen befecskendezéses benzines egy jó kis korszerű motor, amivel vígan hasítunk, de nem mereszti fel a tarkópihéket. Kellemesen erős, nem hangos, és agyongyilkolva sem fogyasztott 12 litert városban. Normális, vegyes üzemben 9 körül eljárt.
Menet közben nem csak a motor halk, hanem minden más is. Rossz
úton a 17-es gumik surrognak feltűnően, de az is csak azért zavar,
mert a világ egyébként annyira csendes. Erre most különösen ügyelt
a Toyota, ráadásul
egy újonnan szabadalmaztatott anyag felhasználásával faragtak le
30 kilót az eredetileg egy komplett cementeszsáknyi
hangszigetelés súlyából. A csendben pedig az a jó, hogy remek
alapot ad a minden modellhez szériában járó kiváló hifihez.
A zeneszerető, audiofil Fukusato alapos munkát végzett. Nem csak azt tudja, hogyan kell egy jó rendszernek szólni, de azt is alaposan megfigyelte, milyen szörnyű hangszínre tekerik a legtöbben a sajátjukat. Ezért az Avensis hifije alaphelyzetben úgy szól, mintha bekapcsoltuk volna a loudnesst és feltekertük volna a mélyet és magasat. Brummog és csilingel egyszerre, egy tizenéves kiscsávó Ibiza hits techno CD-jéhez isteni, de egy hangminőségversenyről kábelkorbáccsal vernék ki.
Ha viszont visszavesszük a magasat és a mélyet, olyan
tiszta, részletező, finom, precíz zene szól benne, hogy simán
kijárunk egy fél tankot még a kedvéért. Itt bizony a marketingesek
ármánykodása zavarhatott be az alapbeállításokba, de a felszín
talmi csillogása alatt ott az igazi nagyszerűség is. Milyen
szerencse. Az Avensisé a kategória legjobb gyári hifije cím, nem
vitás.
És bár a zenehallgatás segít megőrizni az éberséget, és így jót tesz az aktív biztonságnak, a Toyotánál azért a biztonság kedvéért ráhajtottak a kiváló törésteszt-eredményre is. Hála többek közt az első, oldalsó és függönylégzsákok mellé beépített első térdlégzsákoknak, az Avensisben 64 km/h-s frontális ütközéskor (így tesztel az NCAP) csak akkor eshet bajunk, ha befolyásos ellenségeink vannak odafent. Igazság szerint akkor se sok, az NCAP szerint ugyanis ez a valaha volt legbiztonságosabb autó, már ami a laboratóriumi teszteket illeti.
A villamosszékes, bőrös, tempomatos, digitális kétzónás légkondis,
xenonlámpás
csúcs-Avensis 7,4 millió forintba kerül, kereken eggyel
többe, mint a fenti extrák nélküli, még mindig jól felszerelt Sol
Elegant. Ennyiért van már 170 lovas, 2,3-as Mazda6, 2,5-ös Mondeo,
vagy 190 lóerős 2,4-es Accord, igaz, egyikben sincs bőr és
székmotor, pláne térdlégzsák.
Az Avensis a presztízsre hajt, ötmillióért nem is kapni belőle
1,8-ast, csak 1,6-ost. Nagyon jó autó, de vezetni nem jobb, és
főleg nem érdekesebb a konkurenseinél. Ugyanakkor
optikailag ravaszul feljebb csalja magát egy fél
kategóriával, és alighanem sose romlik el. Talán ha a sors úgy
hozná, hogy kényszer alatt körbe kéne autóznom az egyenlítőt
valamelyik középkategóriás autóval, 3 másik emberrel váltásban, és
ha elromlik, otthagynak minket elbomlani a préri közepén,
Avensissel vágnék neki.
|
<