A Toyota Avensis egy jó autó

2003.06.26. 09:34

 
   
    A szerző Friderikusz pózban

Mindez a gáncsoskodás azért elég verejtékszagú, az Avensis pont annyira jó belül, amennyire lennie kell. Mindenhez kellemes hozzányúlni, minden erősnek, masszívnak érződik, és legfőképpen az a jó, hogy a miénk itt a tér, nem Adamis Annáé. Főleg hátul, ahol az Avensis alighanem minden kategóriatársánál tágasabb, még koppanásig tolt első ülés mögött is keresztbe fonható a láb.

Egy ralizó főkonstruktőrtől azonban inkább várna az ember egy fürgeléptű, virgonc autót, mint egy sofőrös limuzint. Az alapok rendben is vannak, az előző Avensis átalakított első futóműve mellé még megérkezett az új Celica hátsója, kicsit kényelmesebbre véve. Jó is lett, az Avensis nagyon kellemes.

 
   
 

Szigorúbb autó az ötéves mamuszok otthonosságát kínáló tradicionális japán vonalnál, de ez nem vészes, csak más. Picit ridegebb, de kifogástalan váltó, picit rideg kormány, futómű, beltér, de mindehhez tökéletes funkcionalitás mindenütt. Sportosan vezetni a Mazda6-ot, a Mondeót és az Accordot is jobb, de az Avensis is veszettül tapad, csak stílusában idegenkedik a fickándozástól. Érzésre a legnémetebb japán, előbb köszönnék neki Guten Tagot, mint Sayonarát.

A kétliteres, 147 lovas, közvetlen befecskendezéses benzines egy jó kis korszerű motor, amivel vígan hasítunk, de nem mereszti fel a tarkópihéket. Kellemesen erős, nem hangos, és agyongyilkolva sem fogyasztott 12 litert városban. Normális, vegyes üzemben 9 körül eljárt.

 
   
   

Menet közben nem csak a motor halk, hanem minden más is. Rossz úton a 17-es gumik surrognak feltűnően, de az is csak azért zavar, mert a világ egyébként annyira csendes. Erre most különösen ügyelt a Toyota, ráadásul egy újonnan szabadalmaztatott anyag felhasználásával faragtak le 30 kilót az eredetileg egy komplett cementeszsáknyi hangszigetelés súlyából. A csendben pedig az a jó, hogy remek alapot ad a minden modellhez szériában járó kiváló hifihez.

A zeneszerető, audiofil Fukusato alapos munkát végzett. Nem csak azt tudja, hogyan kell egy jó rendszernek szólni, de azt is alaposan megfigyelte, milyen szörnyű hangszínre tekerik a legtöbben a sajátjukat. Ezért az Avensis hifije alaphelyzetben úgy szól, mintha bekapcsoltuk volna a loudnesst és feltekertük volna a mélyet és magasat. Brummog és csilingel egyszerre, egy tizenéves kiscsávó Ibiza hits techno CD-jéhez isteni, de egy hangminőségversenyről kábelkorbáccsal vernék ki.

 
   
 

Ha viszont visszavesszük a magasat és a mélyet, olyan tiszta, részletező, finom, precíz zene szól benne, hogy simán kijárunk egy fél tankot még a kedvéért. Itt bizony a marketingesek ármánykodása zavarhatott be az alapbeállításokba, de a felszín talmi csillogása alatt ott az igazi nagyszerűség is. Milyen szerencse. Az Avensisé a kategória legjobb gyári hifije cím, nem vitás.

És bár a zenehallgatás segít megőrizni az éberséget, és így jót tesz az aktív biztonságnak, a Toyotánál azért a biztonság kedvéért ráhajtottak a kiváló törésteszt-eredményre is. Hála többek közt az első, oldalsó és függönylégzsákok mellé beépített első térdlégzsákoknak, az Avensisben 64 km/h-s frontális ütközéskor (így tesztel az NCAP) csak akkor eshet bajunk, ha befolyásos ellenségeink vannak odafent. Igazság szerint akkor se sok, az NCAP szerint ugyanis ez a valaha volt legbiztonságosabb autó, már ami a laboratóriumi teszteket illeti.

 
   
   

A villamosszékes, bőrös, tempomatos, digitális kétzónás légkondis, xenonlámpás csúcs-Avensis 7,4 millió forintba kerül, kereken eggyel többe, mint a fenti extrák nélküli, még mindig jól felszerelt Sol Elegant. Ennyiért van már 170 lovas, 2,3-as Mazda6, 2,5-ös Mondeo, vagy 190 lóerős 2,4-es Accord, igaz, egyikben sincs bőr és székmotor, pláne térdlégzsák.

 
   
 

Az Avensis a presztízsre hajt, ötmillióért nem is kapni belőle 1,8-ast, csak 1,6-ost. Nagyon jó autó, de vezetni nem jobb, és főleg nem érdekesebb a konkurenseinél. Ugyanakkor optikailag ravaszul feljebb csalja magát egy fél kategóriával, és alighanem sose romlik el. Talán ha a sors úgy hozná, hogy kényszer alatt körbe kéne autóznom az egyenlítőt valamelyik középkategóriás autóval, 3 másik emberrel váltásban, és ha elromlik, otthagynak minket elbomlani a préri közepén, Avensissel vágnék neki.

 
 

<

> 412 óra, 24 758 perc, 17 nap