A család barátja

2008.08.19. 07:23

Adatlap Citroën Berlingo Multispace - 2008

  • 1560 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 90 LE @ 4000 rpm
  • 215 Nm @ 1750 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    12.9 másodperc
  • Végsebesség:
    160 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.7 l/100km
  • 4 540 000 Ft

Legutóbb az új Renault Kangoo kapta meg a lehetőséget, hogy élesben bizonyítson családom alatt. A kocsi csúnyán leszerepelt egy erdélyi hosszú hétvégén. Kiderült, hogy teljesen leengedhető hátsó oldalablakain és jókora puttonyán kívül semmi érdemleges pozitívumot nem tud kínálni sem a kategórián belül, sem a kompakt kombikhoz képest.

Sokszor leírtam, mennyire személyautós az új francia páros, hadd fejtsem ki ezt kicsit bővebben. A személyautósságot úgy értem, hogy a Berlingo van olyan csendes, menetkomfortja van olyan jó, hogy érdemes komolyan számításba venni a kompakt kombik, ötüléses kompakt egyterűek alternatívájaként. Nem pont úgy személyautó, ahogy azt megszoktuk: máshogy ülünk benne, otrombább is, de a lényeg, hogy a személyszállító változatban nyoma sincs annak, hogy inkább öt mázsa krumpli, mint öt ember számára készült volna. Sőt. Gyakorlatiasabban megfogalmazva: ebből a Berlingóból egy pillanatig se vágytam át egy Astra kombiba (de még egy Zafirába se), a régiből meg mindig – kivéve, ha épp kellett a sok hely. Ebben akkor is jól elvoltam, ha csak egyedül utaztam benne.

Az első percektől otthon éreztem magam benne, és a családom is. Nem a látvány miatt. Az üléskárpit elég sprőd. Kedves a szándék, hogy kis színes műanyagfoltokkal próbálták feldobni a hangulatot, de szó ami szó, a Grande Punto vidám narancsszín pöttyeihez képest (ebben láttam először ezt a trükköt) elég szánalmasak a kis kockák. Inkább hagyták volna a divatolást, és varrták volna a székeket valami jó kis francia plüssbe.

A PSA azt állítja, a terepjárókról, SUV-okról vették a meredek szerelvényfal ötletét. Nem szép, akad nálunk, akit kifejezetten taszít, én elvagyok vele. Fantáziátlan és szürke, de praktikus. Ha kiismeri az ember, és rájön, mit mire lehet használni.

Rendes pohártartó például gyakorlatilag nincs a kocsiban. A 0,33-as dobozok beférnek az ajtózsebekbe, vagy – borulásra hajlamosan bár – a váltó alá, az alig tartó kis karikákba. Hülyeség, de a műszerfal csőszerű üregei a légbeömlők alatt kábé egy milliméterrel szűkebbek, mint a félliteres PET-palack.

A kesztyűtartó mély és tagolt, a vezető előtt, a szélvédő tövében egy nagy fedeles rekesz várja a cuccokat. Van még pár apró rekeszke szerteszét, meg egy szatyorakasztó fül az utas lábánál. A két első ülés alatt pedig egy-egy fiók, remekül el lehet rekkenteni bennük a navigációt városnézés előtt. Nem a megszokott személyautós rendszer szerint, de lakályosan be lehet rendezkedni a Berlingóban.

Az ülésmagasság-állító kart egész a teszt végéig nem találtam, a visszavitel napján fedeztem fel a markolatát a jobb térdem alatt. Hiába, a rossz reflexek: elsőre nem találtam, tudomásul vettem, hogy haszonjármű-alapú autóban ülök. Viszont a kormány fel-le, ki-be állítható, és, bár a pedálok, a kormány állásszöge kicsit teherautós, nem fárasztó sok száz kilométert ügyködni bal elöl.

Apropó: a 12 voltos aljzat, amiből a Citroën nem spórolja ki a szivargyújtót sem, jó magasan van, közel a szélvédőhöz; kényelmesen eléri a zsinór az ablakra cuppantott navigációt. És még egy kis okosság: az automata ablakemelők a motor leállítása, a kulcs kihúzása után fél percig aktívak.

A Berlingo akusztikailag sem teherautós. Egy ilyen családiasított furgonka hajlamos a kongás-bongásra, de a kasztni nagyon csendes, felhúzott ablakokkal jól elbeszélgethet az első és hátsó sor. A rádió is egész kellemesen szól, semmi pléhdobozos kongás-torzítás nem csorbítja a zenét.

Az igazi előnyök persze hátul jönnek ki. A hátsó üléseken három felnőtt, három gyerekülés jól elfér, a lábtér elképesztő, beszállni a széles nyílásokat feltáró tolóajtókon át még a már bekötött gyereken keresztül sem lehetetlen. A tesztautóban a hátsó ülések 1/3-2/3 arányban dönthetők (felárért három különálló szék is rendelhető), csomagtérbővítéshez a fejtámlákat nem kell kivenni, és egy reteszelő mechanika arról is gondoskodik, hogy elinduláskor ne zuhanjanak vissza a helyükre a kétrét hajlított ülések. Nem karakuri, de ügyes.

A hátsó tolóajtók becsukásához nem kell meghúzni a kilincset. Ez veszélyes lehet ugyan, kezek, lábak, félig kiszállt gyerekek könnyen becsíphetők egy lendületes ajtóbecsapással, viszont nagyon kényelmes. Megállunk, kiszállunk, kiszedem a gyerekkocsit, gyerektáskát, gyerekesernyőt a csomiból, látom, hogy a többiek is kint vannak mind – és két finom lökéssel már helyükre is küldtem az ajtókat a kocsi mögül. Veszélyes, de jó.

Sokat úton lévő családok megerősíthetik: kevés praktikusabb dolog van, mintha menet közben bármikor hátra lehet lépni a gyerekekhez, akár egy kis vigasztalásra, akár egy kis rendcsinálásra. Eddig csak jóval nagyobb kocsikon nyílt erre lehetőség (az én Voyagerem vásárlásakor nem utolsó szempont volt ez az opció), de mostantól nem kell buszt venni a szabad mozgáshoz. A Berlingo, a Partner kis méretben is tudja, amit eddig csak nagyok tudtak.

A hátsó ajtó hatalmas, de zárásnál valahogy mégsem szorul alá a levegő, mindig sikerült elsőre lecsukni. Plafonig pakolva elképesztően sok cuccot nyel, természetszerűleg ilyenkor jön ki legjobban a méretelőny a kompakt kombikhoz képest. Esőben jó pakolni, egyébként nem kényelmes, de felárért külön nyílik a hátsó szélvédő. A kalaptartót nem emeli zsinór, viszont kettéhajtható, ha pedig nem kell, lecsúsztatható a hátsó ülések mögötti kis sínbe. A nyaralásos pakoláskor nem vettem ki, mondván: jó erős ahhoz, hogy elbírjon pár tömött táskát, és legalább osztja a teret. Elbírta, osztotta.

A csomagtérpadló sík, de két kis üregen kívül nem alakítottak ki benne tárolóhelyeket a KRESZ-cuccoknak, apró mifenéknek. A pótkerék nem szűkíti a puttonyt, a kocsi alá kötötték, kipakolás nélkül is leengedhető az okosan elhelyezett csavarral.

Totalcar értékelés - Citroën Berlingo Multispace - 2008

8
TC

Két-három gyerek mellé optimális családi jármű, emberbarát futóművel, jó zajkomforttal, tolóajtókkal, jó kis 90 lovas dízellel. Pár komfortcuccal, 110 lóval nem sajnálnám tőle az öt csillagot sem.

Az oldalról ajánljuk

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25