Egy cserháti túrán találkozhattunk először hazai pályán a BMW új kompakt autójával, az Egyes sorozattal, vagy ahogy hazájában mondják, az 1-er Reihével. Kicsit féltem, mi lesz abból, ha egy ilyen patinás márka lefelé bővít, de az eredmény a BMW-t igazolta. Remek autó született.
Ahhoz az irányzathoz tartozom, amelyik némi fejcsóválással veszi tudomásul Chris Bangle munkásságának eredményeit a polgári BMW-ken: az Ötös és a Hetes nekem túl harsány. Az Egyes (Karotta szerint Bébibömbi) viszont csudaszép, a temérdek lágy ív nagyon jól áll az ötajtós karosszériának. Az autó nem fotogén, három dimenzióban sokkal-sokkal jobban néz ki, mint a fényképeken. Az összevissza domborított lemezeken játszadozó fények miatt úgy tűnik, mintha élne, lélegezne az új modell - és megvan, már tudom: utoljára az Alfa 147-esnél éreztem ugyanezt.
A képeken vaskosnak, tömzsinek tűnő test a valóságban kimondottan sportosnak hat. 4227 mm-es hosszával, 1751 mm-es szélességével és 1,43 méteres magasságával széles és lapos, rövid első túlnyúlásával, nagy tengelytávjával és manapság szokatlan módon az elsőnél szélesebb hátsó nyomtávjával (elöl 1484, hátul 1497 mm) némi túlzással pályaversenyautósan terpeszkedik az Egyes. A vadiúj dizájn gondosan megtartotta, bár kicsit átrajzolta azokat a stílusjegyeket, amiket minden BMW-nek hordoznia kell. Megvan a dupla vese a hűtőmaszkon, csak Mr. Bangle kihúzta kicsit a felső sarkát. Így jobban passzol a hagyományos dupla körfényszóróhoz - amit szintén cicaszemesített a tervező.
A "furcsa, furcsa, de egyértelműen BMW"-érzés az autóba ülve is megmarad. A kormány háromküllős, ahogy a sportos BMW-ken illik, de valahogy pufókabb a szokásosnál. A középkonzol itt is a vezető felé fordul, de már nem folyik le egészen a kardánalagútig. Maradt még egy-két béemvés gomb középen mutatóba, de a legtöbb már felszívódott, és áttelepedett az I-Drive-ba. Megvan a kis pluszműszer a fordulatszámmérő számlapján, de már nem a pillanatnyi fogyasztást méri, hanem az üzemanyagszintet - és eltűntek a kiegészítő motorellenőrző műszerek. Van hangsúlyos díszbetét a műszerfalon, de az alumíniumcsík az utasülés elől indiszkréten áttolakszik a vezető intim zónájába.
A sajtóanyagot áttanulmányozva egyik ámulatból a másikba estem: az Egyes sok mindent tud, amit nem várna az ember egy alsó-középkategóriás ötajtóstól, még ha egy prémiummárka kompakt autója is az. Az elektronika mindent át- meg átsző, a parádé már a beszállásnál elkezdődik. A Toyota és a Renault kulcsnélküli megoldásához hasonló indítórendszer működik az Egyes sorozatban. Az autó felismeri, melyik kulccsal nyitották ki, és előhívja a kulcshoz tartozó ember kénye-kedve szerinti beállításokat, az aktuális sofőrre szabva az üléseket, a tükröket, a klímát, a hifit.
|
A kulcsmentes kulcs a BMW hagyományos karbantartási rendszerét is megreformálta. A bajorok autóinál 1982 óta nincs szabott szervizciklus, hanem az autó számítógépe kalkulálja ki a vezetési stílus és a futott kilométerek alapján, mikor esedékes a karbantartás. Ez most is így van, de a munkafelvétel jelentősen leegyszerűsödött. A szerviz a kulcsban tárolt állapotjelző paraméterek kiolvasásával pillanatok alatt tudja, mennyi időre és milyen anyagokra van szükség ahhoz, hogy a kisbömbi mielőbb újra üvölthessen az utakon. Elnézést.
Az elektronika odafigyel valamennyi kopó-fogyó anyag állapotjára. Például, ahogy a sajtóanyag mondja: "Az olajszint ellenőrzése gombnyomásra történik, lekérdezésére pedig menet közben is lehetőség nyílik. Az olajszint-ellenőrzést követően fázó és elpiszkolódott kéz így immár a múlté." Hát nem gyönyörű? Az I-Drive központi kijelzőjén unalmában egy dugóban a BMW-felhasználó is bármikor megtekintheti a gyújtógyertyák, a fékbetétek állapotát, de ha baj van, az autó úgyis szól.