Amikor a Hatosról forgattunk a reptéren, olyat csináltam, amilyet még soha: felhívtam az akkor éppen Olaszországban dolgozó Winkler kollégát mobilon, hogy felszólítsam, jöjjön haza azonnal. Ez itt a világ legjobb autója, ki kell próbálnia.

Amikor hazajött, odaadtam a kulcsot, hogy menjen el egy körre. Három perc múlva nyerítve telefonált, a szakrális és vulgáris regiszterekből komponált indulatos mondatokkal kifejezendő mélységes egyetértését. Teret az obszcenitásnak; a 645 kurva jó autó, és gyönyörű is, bár talán nem szép, nem úgy szép.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Méretre az 5-ös, árra a 7-es kupéja, de a kupéságnak hála ennek senki se gáncsoskodott a formáján. Senki, aki élőben látta. Képen hajlamos a szokatlan orr és a furcsa fenék miatt szájat húzni az ember, sőt, egy ismerősöm a régi Daciák Pollux csomagtartófedelét vélte felfedezni rajta, harsány gúnykacaj közepette.
Aztán ha ott fekszik a lábad előtt, szélesen, hosszan, menetkészen, rögtön kipirul minden. Az egész külső a hatalmas kerekek közötti egyívű kupétetőről szól, meg a hosszú-hosszú orról. Fenyegető, kicsit talán ijesztő is, annyira gonoszul domináns személyiséggel, amilyet az utóbbi években senkinek sem sikerült autóba dizájnolni.
Esze ágában sincs rokonszenvet ébreszteni a szemlélőben, nyers félelem- és vágykeltésre tervezték. Eddig nem vonzottak a dominák és a szado-mazo, de lehet, hogy ideje átértékelnem a szexuális preferenciáimat. Esetleg megkérem Chris Bangle-t, hogy legyen a csajom stylistja - púpot azért ne tervezzen a fenekére, de egyébként szabad kezet adok.
A Gran Turismóság, amikor egy nagy, kényelmes de sportos autót kell megépíteni, temérdek buktatót rejt. Szokás túlságosan puha, tohonya autót építeni, ami aztán pózoló pojácáskodásra megfelelő, de sportosan vezetni rossz. Szokás továbbá túl kemény, túl nyers sportautót építeni, amivel nagyszerűen lehet sportolni, de üzletfeleink idővel átkéredzkednek mellőlünk a villamosra. És szokás egyáltalán semmilyen, jó külsejű, érdektelen személyiségű, sportosnak látszó autókat gyártani éppen kéznél lévő alkatrészekből.
A 645Ci, ahogy az már sejthető, egyik sem ezek közül, bár technikai alapelemei mind rendes BMW limuzinokból jönnek. Itt van rögtön a névadó motor. 4,4 literes V8-as, 333 lóerővel és 450 Nm-rel. Ha igaz, amit az M5-ös koncepciója sugall, hogy a BMW vásárlókörének erekciójához mindenekelőtt betűszavakra és titokzatos elektronika felügyelte technikai egzotikumok burjánzására van szükség, pláne nyomkodható gombokra, akkor ahhoz mérten semmi különös: épp csak a benzinmotorokat évszázadok óta vezérlő pillangószelepet hagyták ki belőle, hogy pusztán a szívószelepek nyitogatásával szabályozzák a haladás lendületét. A többi - a változtatható vezérlés, a 32 szelep meg a változó szívócsőhossz - van már másban is, bár az év motorja díjat mégiscsak a BMW kapta érte 2002-ben.
Édes istenem, 330 Nm alapjárattól. A 645 nyomatékgörbéje ott kezdődik, ahol az agyonimádott közepes szuperdízelek végződni szoktak, és onnan még elforog 6500-ig. A számokat mellőzve az a helyzet, hogy ilyen jó kedélyű, fölényesen könnyed, vidám motort sose ismertem még. Mintha papírcsákóba építették volna, és azt hurcolná, nem bő másfél tonnát. Ellenszenvesen, megalázóan nem veszi tudomásul, hogy erőlködnie kéne, egyszerűen megindul és megy, aztán egyre csak megy-megy. Azonnal, mindig, bármeddig.
Nulla és száz közé 5,6 másodperc gonosz kacagás fér be, aztán 250-ig még egy csomó - de az is meglepően hamar itt van. Szép dolog, amikor egy csodálatosan megépített, pörgős kis motor szalad az emberrel 8000-es fordulaton vonyítva, és jó az erős turbós autók hirtelen ütése is, de az igazi mindenhatóság-komplexushoz sok köbcenti és sok henger kell. Téli hidegben, egyenes úton gyorsítva, teherautót előzve, hármasban még néha ficánkol a tapadni próbáló kerekek fölött a BMW feneke. Csodálatos.
< >

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
