Ízi rájder, öcsém

2004.10.22. 08:44

És még a felénél sem járunk az újdonságoknak. A kanyarkövető fényszóró a kormány elfordításának mértékében a kanyar ívéhez képest belül levő fényszórót 8°-al, a külsőt akár 15°-al tudja elforgatni, és vízszintes irányban is +/- 15° elfordítást tesz lehetővé. A parkolást segítő rendszer első és hátsó radarokat kínál. A 10 km/h-nál lassabb mozgás közben nem csak a kijelzőn mutatja az autó körvonala melletti esetleges akadályt, hanem a beépített HI-FI hangszóróin keresztül hangjelzést is ad, csak abból az irányból, ahonnan az akadály közelít. Próbáltam gyors akadály áthelyezéssel becsapni, de nem sikerült. Gyorsan reagált ő is.

A legkomolyabb, és a forgalmazó által hangsúlyozottan beláthatatlan távolságokba mutató fejlesztés a véletlen sávelhagyásra figyelmeztető rendszer. Az autó alján, elöl több lépcsőben elhelyezett érzékelőkről van szó, melyek az úttest felé fordítják arcukat, és az aszfaltot pásztázzák. Ha bambulás, ne adj' isten elalvás következtében lassacskán átkúszik az autó a másik sávba, az érzékelők a felfestett útburkolati jelek észrevételével a vezető feneke alatt, az ülésben elhelyezett vibrátorokkal megrezegtetik a popóját, így figyelmeztetve őt. Ha jobbra tér ki az autó a sávból, a jobb oldali farpofa rezeg, ha balra, akkor a bal. És mindez teljesen diszkréten, az utasok semmit nem érzékelnek ebből, csak a sávelhagyást látják, és ők a vezető fülét ingerlik halálsikolyukkal.

A rendszer felhasználási korlátai beláthatatlanok. Egyezményes útburkolati jelek használatával lassításra bírható az autó mondjuk zebra felé közeledve, vagy egyedi jelekkel a kocsmától hazafelé vezető út is megjelölhető, és akkor a sofőrszolgálatok lehúzhatják a rolót. A működési korlátok pedig szerintem pont itt Magyarországon fognak először jelentkezni. Mert nálunk nincs minden úton festett burkolati jel. A meglevők minőségét pedig nem kell ecsetelni. Érzékelő legyen a talpán, amely a nyári melegben szétfolyt aszfalton szintén elfolyt csík jelentését megérti. Az elkopott jelekről nem is beszélve. Mindenesetre egy újabb, jellegzetesen túl előre mutató Citroën fejlesztés.

Ezen elméleti felkészülés után a nagyjából 15 km-es, 25 perc alatt letudandó tesztút következett. Két literes HDi motoros kombit kaptam SX felszereltséggel. Már a rajt utáni egyenesben éreztem, hogy mint Bakó Pali énektudása a Megasztárban, ez most ide nem elég. A böhöm kasztni miatt az autó lassan indul meg, és modern zajszigetelés ide, vagy oda, 4000-es fordulat fölött már hangos az utastérben a motorzaj. Bár az igazsághoz tartozik, hogy ez elkerülhető, mivel nem kell 4000-ig forgatni a motort. A hat sebességes kéziváltó zsírosan kapcsolható, és jól osztja el a motor erejét a fokozatok között. 60 km/h sebességnél hatodikban is tud gyorsítani. És persze rendelhető automata is.

A futómű valóban kényelmes, pontosan tartja az autót az úton. Kanyarban belefékezve sem csinál semmi rendkívülit, a menetstabilizáló elektronika végzi a dolgát és szépen megáll az autó, miközben az elakadásjelző automatikusan bekapcsol, és egészen addig kattog, míg újra el nem indulunk. A kattogásról jut eszembe, mind a hang, mind a parkolást segítő csipogó (ha már túl közel van az akadály, folyamatosan sípoló) hangja a sírba tud vinni. Hallottam már sokfélét, de a Citroëné valahogy egy pillanat alatt felidegesít. Pirx kapitány robotja adhatott ki ilyen hangokat, és ez a lemezhajlítgatás pattogásához hasonló hang nem is illik az autóhoz.

Egyébként a belsőt is kipofozták kicsit. A műszerek előnyükre változtak, ahogy a középkonzol is. A középen elöl levő kijelző kétféle méretben rendelhető, a navigációhoz a nagyobbik szükséges, ami már spéci erősítőt is hoz magával a JBL HI-FI-hez. Légzsákból pedig csuklóból hét van. Tehát a térdlégzsák jár már a legpuritánabb, X felszereltséghez is.

Citroën C5-2

A végére maradtak a piszkos anyagiak. Szerintem a C5-nek ilyen tudással a birtokában nincs oka panaszra, annak ellenére, hogy a bemutatott fejlesztések java része feláras. A legolcsóbb C5, az 1.8i-16V X 5 450 000 Ft.-ba kerül. A legdrágább 3.0i V6 Exclusive 8 800 000 Ft.-ba. Kategóriájában vagy nagyon jó lesz, vagy nagyon hamar lépni fog a konkurencia, és akkor megint törheti a fejét a többszörös rali világbajnok gyártó.