Janus-arccal a különcség felé

2007.10.20. 08:51

Különcnek lenni pompás – gondolom, és elégedett vigyorral kanalazok a koncentrikus köröket formáló tányér szélére komponált homárhús alá. Ízeltlábúakat enni meg aztán különösen.

Különcnek lenni pompás, de nem könnyű. Kivéve, ha az ember tenger nélküli ország polgára, mint én, vagy mint jó eséllyel ön: egy homárpotroh és kész!

Egyébként ennél azért keményebb munka. Tudják, a hőtan második főtétele. A különcség az entrópia ellen szól, hogy ne váljunk pudingszürkévé. Azért végezzük.

És vannak vállalatok, amik kiszolgálnak bennünket. Vásárolhatunk Macintosh számítógépet a kockafej PC helyett, és máris egy kicsit különcök vagyunk. A motorizált helyváltoztatást pedig megoldhatjuk Citroënnel. Hidropneumatika, meg álló közepű kormány, meg általános begombázott francia dizájn. Vigye a Passatot, akinek kell, meg a Mondeót is vigye.

De körülbelül egy éve minden Macintoshon elfut ugyanaz a Windows, amit az egész világ használ. Na ilyenkor mi van?

I. A lebegtetés problémái

A 2001 óta létező Citroën C5 első változatából egy példány rendszeresen a kettővel ezelőtti lakásunk alatt parkolt, és arra gondoltam, hogy ez egy, a Jupiter nagy vörös foltjára méretezett végbélkúp. Hasonló könnyedséggel siklott át rajta a tekintetem, mint a hasonlat tárgya egy görcsölő záróizmon. Végtelenül, pusztítóan unalmas volt. És akkoriban még nem is tudtam, hogy a Citroën jó pillanataiban maga a ragyogó avantgárd.

Ahogy Nínó Karotta írta a kombiról: egy bálna. És a bálnák nem részletgazdagságukról vagy formai érdekességükről ismertek. Egyszerűen nagyok. Mert megtehetik, Arkhimédesz óta azt is tudjuk, hogy miért. Vízben a hozzá nagyon hasonló sűrűségű állati testből tetszőleges méretű lebegtethető különösebb erőfeszítés nélkül.

A nagy, mozgó testek szárazföldi lebegtetésének problémáját a Citroën is feltalálta, bár nem a héten, hanem több mint fél évszázada. Szintén folyadék kell hozzá, de óceán helyett csövekben. Hidropneumatikusan először a Traction Avant fenekét függesztették fel, 1954-ben, majd egy évre rá az egész DS-t. A technika aktuális verziója a Hydractive 3+, a C6-on volt először, ez a rendszer került az új C5-be is.

A hidropneumatika a Citroën-különcség egyik legfontosabb eleme. Különc ember nem vágyik a szárazföldre, vele folyadékon keresztül érintkezik, feneke könnyedén suhan a göröngyös út felett. Hasonlóan a Macintosh-felhasználóhoz, aki az Aqua névre hallgató felhasználói felületen keresztül érintkezik adataival.

De akkor hogyan lehet, hogy a Hydractive 3+ választható opció, és nem az autó alapértelmezett része?

II. Fregattmadarat a gomblyukba

Van az angolban egy nagyszerű kifejezés, az acquired taste. Olyan dolgokra vonatkozik, melyek esztétikája nem magától értetődő: tanulmányozást, gondolkodást kíván, majd a tapasztalatok ülepítését. A jó Citroënek ilyenek. Amikor először láttam élőben közelről DS-t, ormótlan, aránytalan, szörnyű testnek gondoltam, semmi nem úgy állt rajta, ahogy a szemem elvárta volna. Idővel leült, pár hét múlva rájöttem: zseniális.

Hasonlóan működik a DS modern utódja, a C6. Első ránézésre nincs rajta olyan forma, amit az agy képes lenne megemészteni. Olvadó, disszonáns, aszimmetrikus izé, és egyáltalán, hogy lehet egy autón ekkora első túlnyúlás? Hogy nem dől orra? Ilyen autót nyilván csak a Cadillac Ranch másolatainak készítői vesznek, hogy ne kelljen targoncát bérelniük.

Majd eltelik pár nap és az ember semmi mást nem akar gazdag középkorára. A C6-ből kiszállhatunk öltönyben, feltűrt szárú zsebes nadrágban, nyakunk köré tekert hattyúban: gyilkosan, arisztokratikusan elegánsak leszünk. És nem kell feltartott orral járni, elintézi helyettünk az autó.

Amikor a C5 először kigurult Párizsban, stroboszkópok, konfettihóvihar és rákkendroll kíséretében, a C6-ot láttam. Szembejött, és az első lámpája bizonyos szögből C6, meg aztán ott van a hűtőmaszkkal integrált Citroën-embléma.

Aztán hirtelen oldalra fordult és Ford Mondeóvá alakult: a C-oszlop alatti ablak pontosan ugyanolyan alakú.

Majd megint C6: a tető lejtése bizonyos szögből, és a konkáv hátsó ablak. És megint Mondeo: emelkedő farú, háromdobozos szedán.

Az oldalról ajánljuk

A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

4 órája
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
  • Hírek

Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot

A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.

március 31., 06:05
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
  • Közélet

Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál

Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?

március 31., 06:41
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
  • Hírek

Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó

A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.

március 31., 06:05
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

március 31., 19:56
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
  • Hírek

Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle

Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.

március 31., 10:55
Visszatér a Volvo előző vezére
  • Hírek

Visszatér a Volvo előző vezére

Régi-új arc a Volvo élén.

március 31., 19:30
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
  • Hírek

Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött

A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.

március 31., 14:20
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
  • Hírek

A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége

Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.

március 31., 13:42
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!
  • Tesztek

Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.

A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.

március 31., 12:02
Újra napirenden az alkoholzár
  • Hírek

Újra napirenden az alkoholzár

Változik a helyzet a hollandoknál?

március 31., 09:13
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
  • Hírek

Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján

Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.

március 31., 16:53
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
  • Hírek

Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett

A tűz okát még kutatják.

március 31., 15:10
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 1., 00:02