A legújabb nagy hidro-Citró

2005.12.08. 09:03

Adatlap Citroën C6 Exclusive - 2005

  • 2946 cm3-es,V 6 hengeres benzines
  • 211 LE @ 6000 rpm
  • 290 Nm @ 3750 rpm
  • 6 seb. kézzel kapcsolható automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.4 másodperc
  • Végsebesség:
    230 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    11.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    16.3 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    8.2 l/100km
  • 15 560 000 Ft

Kifogást csak a szerintem most is a Saxóból származó gusztustalan bajuszkapcsolók ellen tudok emelni, illetve nem értem, a C6 miért nem kapta meg a C4 fix kormányagyát. Ja, és a középkonzol egy az egyben a 407-ből/607-ből/új C5-ből származik, csak lekrómoztak néhány gombot. Nagy, különleges, de ez is csak PSA.

Még egyszer: nem árulom el, tetszik-e, vagy sem, de minden autógyártónak azt javaslom: ne féljenek attól, hogy különlegesben és érdekesben gondolkodjanak! Az ilyesmi jót tesz mindenkinek.

A C6 egyelőre két motorral létezik. A PSA el nem ítélhető módon nem alkotott újat, hanem fogta a háromliteres, V6-os benzinest és a Forddal közösen fejlesztett 2,7 literes, V6 HDI-t, beletette őket a C6-ba, és rájuk csapta a motorháztetőt: jók lesznek ezek ebbe is. Tényleg jó mindkettő, a dízel pedig éppúgy jobb, ahogy az ugyanígy motorizált 407 Coupéban is jobb volt.

A benzines leheletnyit csendesebb, a dízel közepes erejű szélnyit takarékosabb, és tornádónyit nyomatékosabb. A pici zajt simán elnyomja a rádió, a 13 liter feletti benzinzabálás helyett jó érzés 11 litert látni a kijelzőn, a nyomaték meg létkérdés. A csaknem 1,9 tonnás bálnának égető szüksége van minden newtoncentiméterre, hogy ne kelljen szégyenkeznie, ha 180-nál emelkedő jön az autópályán.

Lámpánál, rajtnál nem is a nyomaték miatt fog szégyenkezni, hanem a hatsebességes japán Aisin váltó miatt. Nehezen, sokára moccan, nyugalmas autózás közben elalszik, és nem tud mit kezdeni egy hirtelen padlógázzal. Nekem ez volt a C6-os leggyengébb, sőt egyetlen gyenge pontja - ugyanakkor még ez sem rosszabb, mint az európai felső-középmezőny átlaga.

A C6 Franciaország második legnagyobb személyautója, nem szűkölködhet luxuscikkekben. Természetesen már a legolcsóbb C6-hoz is jár a kétzónás automata klíma, kilenc légzsák, ESP, bixenon, automata ablaktörlő és a többi evidencia, de az autó sokkal-sokkal izgalmasabb miegymásokat is felhasznál a cégvezetők és kormányhivatalnokok szívének megnyerésére.

Vegyük hát sorra a különlegességeket, amik önmagukban már nem világújdonságok, de így összegyűjtve nagy sorozatban gyártott autóban még nemigen láttunk. Az Exclusive kivitel dízelváltozata a legdrágább C6, ebben a külön extrákkal nem ékesített modellben a következő kütyüket találjuk:

HUD

Amerikában már alig adnak el autót nélküle, Európában én eddig csak a BMW 5-ösben találkoztam vele. A C6 kivetíti a szélvédőre a sebességet, a reflektor visszajelzőjét és bekapcsolt navigációnál a követendő útirányt. A BMW-ben bizonyos testmagasság alatt és fölött nem látszott jól a vetítés, a C6-ban állítható a magasság és a fényerő is. Hasznos, okos dolog.

Aktív spoiler

Alapfelszereltség minden C6-ban. Eddig főként Porschék sajátja volt, most már egy nagy Citroënen is ott integet. Ha jól emlékszem, 110-nél emelkedik ki a szélvédő mögött, és 130-nál meredekebb szögbe helyezkedik. Lehet, hogy hasznos, viszont biztos, hogy látványos.

Hidropneumatikus felfüggesztés

Sok kolléga szidta, miszerint ráz tőle az autó. Én ezt nem vitatom, de a mienk nem rázott, egyik sem. Comfort állásban kényelmesen, puhán siklottunk, Sportban keményebben, de még mindég kényelmesen száguldottunk vele. A felső és alsó végállás kézzel kapcsolható, de 10 km/h alatt az autó nem engedi tovább a rugózás nélküli autózást, középső-felső állásban 40 km/h-ig terepezhetünk. 110 felett egy centit süllyed a kasztni. Pont, mint a C5-ben.

Kanyarba bevilágító xenonfényszóró

Már egész kis tempónál, pár km/h-nál is működik, dugóban araszolva jól lehet vele idegesíteni az előttünk haladót. Ha ezt a liftezéssel is kombináljuk, garantált a megvetően, egyben irigykedően leső szempár a követett autó tükrében.

Hangvezérlés

Életem első hangvezérelhető autója, ami (miután véletlenül aktiváltam a rendszert a bal bajuszkapcsoló végével) radio on! kiáltásomra elsőre kitalálta, mit akarok, és bekapcsolta a rádiót. Ki viszont nem, soha. Még csiszolni kell az angol kiejtésemen?

Sávelhagyásra figyelmeztető fenékrezgető

Ez lehetne a C6-ban legnagyobb truváj, ha van ilyen szó, ha itt debütált volna, de sajnos már lelőtték a C4-ben. Tényleg rezeg, de csak körülbelül 80%-os találati arányban érzi a sávot. Ne vezessünk csukott szemmel!

Elektromos kézifék

A kapcsoló a kézifékkar konvencionális helyére került, így nem keresgéltem minden megállásnál, mint a Renault-kban. Ha az üzemi fék valamiért elpusztulna menet közben, folyamatosan húzva a kis kallantyút, ABS-es vészfékként is használható.

Felpattanó motorháztető

Erre gondoltam a kopfban. A gyalogosoltalmi rendszer egy angol konkurens szerint a Jaguar XK-ban mutatkozott be először a világnak - ha ez igaz, akkor a C6-ban tényleg semmi nincs, amit már ne láttunk volna máshol. A gázoláskor pirotechnikai segítséggel felugró, lágy puffanást biztosító motorháztető páratlan, négycsillagos gyalogosgázolás-tesztet eredményezett az EuroNCAP-nél.

És van még bőven kütyü, például felárért a hátul utazók a könyöktámaszon elhelyezett gombbal előretolhatják az anyósülést, a hátsó ülések gombnyomásra tévéfotelként hátradőlnek és előrecsúsznak, a tempomat kívánságra sebességhatárolóként is működik, ilyesmi.

Vállalatvezető? Kormányhivatalnok? Topmenedzser?

Egy biztos: felső-középkategóriára jogosult francia vállalatvezetők, topmenedzserek és kormányhivatalnokok számára nincs többé kibúvó, ha kiöregedett alóluk eddigi 607-esük. Elfelejthetik az E-Mercit, az Ötös Bimmert, de még a jobban felszerelt Vectrákat és Mondeókat is. Nekik a C6 épp annyira kötelező, mint annak idején a DS volt. És a nem franciák első elhatározása is ez kell legyen a döntési folyamatban, ha a 13-15 milliós árkategóriából kell választaniuk: C6? Vagy valami más?

Sajtógaléria

Aki további részletekre kíváncsi, ne hagyja ki sajtófotó-galériánkat.
Kattintson ide!