Elvarázsolt kastély

2003.06.11. 09:57

Kerítsünk fél tucat gyereket, tereljük őket a szalonba és kérdezzük meg, mi a véleményük a kiszemelt családi egyterűről, amit vásárolni szeretnénk. A hasonló konkurens márkák közül hatból négy biztos a C8-at választja.

 
 

Kívülről gyermekszemmel semmi különös, csak hogy könnyű lerajzolni. A háromévesek is megbirkóznak a formával. Durván hámozott krumpli óriás szemekkel, turcsi orral. Ráadásul a Citroën jelét még a nagyi is szívesebben hímezi az ovis törülközőbe, mint kisházat vagy a falevelet. Ha felnőtt szemmel nézzük, nem igazi álomautó-forma, de azért pofás egyterű. Sok az apró finom részlet, ami miatt nagyon meg lehet szeretni. A kilincs formatervezése például példamutató.

 
   
   

Amilyen egyszerű a külső, annyira zseniális a belseje. Kellemes anyagok, színes kis alkatrészek, furcsa megoldások. Nincs olyan gyerek, akit ne kápráztatna el a távvezérelt ajtó, az össze-vissza állítható szék és a hátul is birizgálható fűtés.

Persze gondos szülő kordában tarthatja a rosszalkodást, gombnyomással blokkolja az ajtó és az ablakok mozgatását. A tetőkárpitból kihajtható gyermekfigyelő tükör a nyelvöltögetők azonnali azonosítását is elősegíti. Házi gyermek híján barátomhoz fordultam segítségért, így a tízéves Petivel és a négyéves Zsoltival erősítve öten indultunk Nógrád megyébe, a Traktor Majálisra . Az útviszonyok ugyan nem voltak ideálisak, de a C8 ringatózva, szépen vette a kátyúkat.

 
   
 

Tesztautónkban tizenhat szelepes 130 lóerős (94 kW) 2,2 HDI motor volt, ami 314 Nm nyomatékot ad le kétezres fordulaton. Szerintem egy ilyen nagy testű autó megérdemel ekkora erőt. Nem is volt rá panasz, dinamikusan haladt tesztutunk során, inkább az útviszonyok késztettek mérsékeltebb haladásra, nem az erőtartalékok hiánya.

Ebben a kategóriában, mondanom sem kell, blokkolásgátló (ABS), elektronikus fékerőelosztó, vészfékrásegítő, valamint a menetstabilizátor (ESP) és a kipörgésgátló (ASR) is a felszereltség része. Ha a guminyomással lenne gond, az érzékelők azonnal figyelmeztetnek a balesetveszélyre. A C8 elől hűtött, hátul hagyományos féktárcsával fékezi a kéttonnás vasat.

 
   
   

A passzív és aktív biztonság a családi autóknál talán még inkább előtérbe kerül, ezért az aggódó anyukákat megnyugtatandó, a megerősített vázszerkezet mellett a C8-ba hat légzsák került, melyekből kettő az utasokat is védő kétoldali függönylégzsák. Az összes villanyosan mozgó szerkezetet becsípődésgátló elektronika felügyeli, és egy gombbal működtethető a már említett, ezek mozgását blokkoló rendszer. A tolóajtók 5 km/h sebesség fölött elektromosan nem nyithatóak.

A GPR-rel felszerelt C8-nak van egy érdekes szolgáltatása. Bármely légzsák felfújódásakor az automatika beindít egy segélyhívást, és a GPS-nek köszönhetően betájolt gépkocsi utasai szóban is segítséget kérhetnek a központtól. Ez a hívás kezdeményezhető egy SOS gomb megnyomásával is.

 
   
 

A vezetőülést előre-hátra 22 cm-en, a magasságát öt centi úton mozgathatjuk. A kényelmes pozíció elérését a négy irányba 4-4 centit állítható kormány is segíti. Én elég sokat kísérleteztem, de megérte. A kormánnyal együtt mozog egy információs gumó, vagyis ahogy a Citroën hívja: az ellenőrző blokk. Itt van a kilométer-számláló folyadékkristály, ami a karbantartási utasításokról is tájékoztatást ad, itt találjuk a visszajelzőket is. Biztos megvan a maga oka, de nekem jobban tetszene, ha a gumó is eltűnne, mert a visszajelzők középen is ellennének. Sokkal merészebb és szebb lenne egy szimmetrikus sík lap a vezető előtt.

 
   
   

A fontosabb műszerek az autó tengelyvonalába kerültek, egészen előre. A különleges megoldású, zöld színű, matt üvegszámlap este a legszebb. A három műszer a fordulatszámmérőt, a kilométerórát, a benzinszintet és a hőfokot jelzi. Egy kicsit messze van ahhoz, hogy pontos adatokat kapjunk, de a szépség oltárán ilyen apróságokat igazán feláldozhatunk. Az egész műszerfal kialakítása egyedülálló. Keresztben egy híd feszül, ami alatt fény szűrődik, a sík felület alatt mind két oldalon tartórekesz van. Középen a műszeregyüttes éke az autónak.

 
   
 

A váltó a műszerfalról kilógó fél ellipszisen van, kényelmesen kézre áll. Mellette a szériatartozék klíma kezelőszerve. Természetesen használata igényel némi előképzettséget, de hamar meg lehet tanulni. Elöl hét, hátul négy fúvókával biztosítja az egyenletes hőmérsékletet.

 
  A C8 és a légcsere (Bazsó Gábor megjegyzése)
 
  C8-as élményünk már télen is volt, amikor a tévéműsorhoz forgattunk egy vidám fejlevágós tesztet vele. A tél pont olyan irgalmatlan hideg volt, mint amilyen tikkasztó most a nyár, és a C8 fűtése bizony rendszerint vesztett a kinti hideg ellen. Amikor többen ültünk benne, és kint -15 fok körüli farkasordítás szólt, akkor szabályosan ráfagyott a pára belülről az ablakra, hiába állítottunk mindent maximumra. Lehet tudományoskodni, hogy ez a sok ember sok lehelete, a rettenetes hideg és a jó hatásfokú, tehát alacsony hőveszteségű dízelmotor szerencsétlen együttállása, de a lényeg csak annyi, hogy nagykabátban, vacogva, körömmel nagyszerű rajzokat lehetett a jégvirágba karcolni. Belülről.

A középső műszerek színével harmonizáló álhamutartónak is itt a helye. Az átlátszó fedelet felhajtva ábra figyelmeztet: cigarettát ide soha. A hamutartó mindezek alatt egy kihajtható pohártartós fiókocskában van. Hogy a dizájnos dobozkának mi értelme, nem tudom. Rágópapírt, apróbb szemeteket gyömöszölhetünk bele, de nyilvánvalóan semmi haszna csak egyszerűen szép és kész.

 
   
   

Középen felfelé záródó fedél alatt találjuk a hi-fi berendezést, aminek kijelzője kicsit felette helyezkedik el. A kormányról egy külön karral vezérelhető. Hasonlóan márkatársaihoz, a C8-on is a kormány mögé ültetett kapcsolóerdőt találunk. Öt ilyen, több feladatú kezelőszervet számláltam, mert az indítókulcs formájával is illeszkedik a képbe. Természetesen szokás kérdése, de én jobban szeretem az egyszerűbb, átlátható kapcsolókat és a kormányba integrált hi-fi vezérlést.

<

>