Jó autó, de minek? Kinek?

2006.07.03. 08:16

Adatlap Cadillac Bls Elegance - 2006

  • 1910 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 150 LE @ 4000 rpm
  • 320 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.5 másodperc
  • Végsebesség:
    210 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.9 l/100km
  • 9 419 700 Ft

Bocsánat, hazudtam. Mármint a címben, tesztautónk ugyanis nem volt jó autó, és nem csak az ablak miatt. Elhoztam az importőrtől, boldogan autóztam vele mintegy tíz percet, aztán kigyulladt a motorhibát jelző lámpa. Aztán elfogyott az erő. Nem forgott 3500 fölé a motor, keservesen gyorsult, a százötven lóból vagy száz leheveredett az árnyékba. Félreáll, leállít-beindít: a Windows-módszer félig eredményesnek bizonyult. A lovak feltápászkodtak, és, csak a képzavar végett, újra beálltak a mókuskerékbe, viszont a narancsszínben világító stilizált motor maradt. Majd pár perc után megint elgyengült az autó. Még két ilyen ciklus után felhívtam a Cadillac-Corvette-et: mit tegyek? Aszonták, hoznak másikat. Hoztak is.

A turbós, benzines

A kétliteres, négyhengeres turbómotort már rég ismerjük és szeretjük a Saabokból, bár ezt a 175 lóerős változatát még sosem próbáltuk ki. Mindenesetre a Cadillacben szépet alakított. Nagyon jó partnere az ötsebességes automata váltó, vállvetve gyorsítják az autót rángatásmentesen. A dízel is rendkívül csendes, de ez elképesztően halk, kétszázig biztos zajtalan, gyorsabban meg nem mentem vele.

Mindössze egy kellemetlen vonása volt a hajtásláncnak: a nagy és hirtelen jelentkező erő az első kerekeken folyton próbálta kitekergetni kezemből a kormányt. Ebben azért nemcsak a nagy teljesítmény, hanem a dízelénél alacsonyabb profilú gumik is ludasak voltak, a hosszanti nyomvályúkat ebben a középkategóriás luxusautóban jobban megéreztem, mint életem párjának 155/70 R13-as gumikkal szerelt Twingójában.

Aztán visszacseréltük a kocsikat. Nem mondom, jó volt újra a 7,2-7,5 literes átlagértékeket látni a kijelzőn 12 helyett, de azért mégis... Hiányzott a benzinmotor csendessége, az automata kényelme, a turbómotor fenékkel érezhető ereje. Akinek nem számít a fogyasztás, nem nyomasztja az olajtartalékok apasztása, nem érdekli, hogy a Cadillacnél a benzinmotor drágább, mint a dízel (igaz, erősebb is), jól jár vele, a T mindenképp élvezetesebb dolog, mint a TID. És van kézi váltóval is.

Másnap visszakaptam a dízelt. A hibát a részecskeszűrő okozta, állítólag a tesztautót túl sokat használták városban, 4-5000 kilométeres eddigi futásteljesítménye alatt nemigen járt autópályán, ahol az elektronika magas fordulatszám mellett képes lett volna kiégetni a kormot. Ezért inkább látványos gyengítéssel jelezte: baj van. Ha ez azt jelenti, hogy hosszú városi üzemben a dízel Cadillac tulajdonosoknak természetességgel kell majd fogadni az időszakos szervizbe járást filtert pucoltatni, nem sok jövőt jósolok a BLS-nek a taxipiacon.

(Hasonló erőtlenség jelentkezett annak idején kétliteres dízel Passatunknál is. Az importőr információink szerint úgy orvosolta a hibát, hogy a tesztflotta autóiból kidobálta a részecskeszűrőt. Azért a csereautó elegánsabb megoldás.)

A Fiat által fejlesztett 150 lóerős, 1,9 literes dízelmotor a kis fiaskót leszámítva, akárcsak eddigi valamennyi tesztautóban, nem okozott egy fikarcnyi csalódást sem. Takarékos, halk, erős, amaidízelek márnemolyanok mintrég, blaa blaa blaa. A hatsebességes kézi váltó jól illeszkedik hozzá, hatodikban bőven 100 felett pörög kétezret a motor. Azért a hatsebességes automata volna hozzá az igazi, de ezt a Cadillac is tudja, ezért bő félmilliós felárért adja.

A 150-160-as tempó a világ végéig tartható, hét liter körüli fogyasztással. Ja igen, az átlagfogyasztás-mérő valami rejtélyes algoritmus szerint számol, nem nullázható. Alighanem az utolsó valahány kilométer átlagát közli, adott táv vagy idő után frissítgetve.

A 150 lovas dízel BLS 8 226 500 forinttól, a 7 395 000 (részecskeszűrővel plusz kétszázezer, ezt a Caddy alapból tudja ugye), a Vectra 6 699 000 forinttól indul. Ahogy az alapmodellek felszereltségi listáit böngészgettem, a Caddy még csak nem is igen nyújt lényegesen többet a másik kettőnél. Akkor hát miért venne bárki ilyet Európában?

A három közül...

  • 962
    Saab 93 kéne
  • 811
    Nem kéne egyik sem
  • 448
    BLS kéne
  • 223
    Vectra kéne

A racionálisoknak ott a tágasabb Opel, a különlegességet is igénylőknek a nem éppen tucatautó Saab. Aki meg amerikai autót akar, nem BLS-t akar, az tuti, és mondjuk a Chrysler 300C másfélszer ekkora dízellel sem sokkal (na jó, elég sokkal: alapára 11,4 millió) drágább.

Nem mondom, jól néz ki a bumeráng, az óra, meg a pár írott betűs felirat, de megéri-e a felárat a tesókhoz képest? Ön szerint?

A szerző értékelése ertekeles

Érdekesen szép, csendes, kényelmes, gyors, takarékos, a tapasztalt hibák ellenére minőséget sugalló, elöl tágas, hátul még-épp-nem-szűk autó, de testvérmodelleihez viszonyított felárát semmi sem indokolja. Két liter alatti dízel középkategóriásként négy és fél csillagot ér, de mivel van ugyanez olcsóbban, legyen csak négy.

A Cadillac PR-menedzsere nem így látja

"A napokban láttam a totalcaron is megjelent hírt , miszerint a Cadillac BLS nem teljesít jól Európában, és bukás lehet. Azon túl, hogy talán túl korai ilyen következtetést levonni, egy pár értékesítéssel kapcsolatos információt szeretnék megosztani Veletek, hogy a kép teljes legyen.

- A cikkben megjelent európai számok (tervszámok és regisztrációs adatok) sajnos nem helyesek.

- A hivatalos értekesítése az autónak ugyan áprilisban indult, de a márkakereskedők (legalábbis a mi régiónkban) csak egy-két demóautót kaptak április elején, melyeket csak a regisztrációs folyamat után, április közepén, ill. végén tudtak tesztvezetésre használni. Tehát körülbelül 8-10 hete folyik az aktív értékesítés. A prémium szegmensben viszont az átlagos idő az első ügyfélkontaktus és a tényleges szerződés-aláírás között 4-6 hónap.

- A bevezető reklámkampány - melyre jelentős összeget költöttünk Magyarországon is - sikeres volt. A márkaismertség, a szalonlátogatottság és a tesztvezetések száma nagyot nőtt, és így sok-sok potenciális vásárlót hozott. A kampányunk az ősz során újraindul.

- A BLS bevezetőkampány olyan tekintetben is hatékony volt, hogy felhívta a figyelmet a többi modellunkre is.

- Márkakereskedőinktől kapott visszajelzés a BLS kapcsán abszolút pozitív, amit igazol a terveinken felüli márkakereskedői megrendelések száma (Európában és a régióban is).

Azt persze mi is tudjuk, hogy a prémium középkategóriában új piaci szereplőként jelent meg az autó, így minden eladás azt jelenti, hogy az ügyfelet "átcsábítottuk" a márkához, hiszen nincs kialakult Cadillac vevőkör. A céges és a lízing értékesítések, melyre mi (és a dílereink is) nagy figyelmet fordítunk, sok időt vesznek igénybe, hiszen az ügyfelek jelenlegi autóján le kell, hogy járjon a lízingszerződés.

Szóval mi (és a márkakereskedőink) hiszünk az autóban. Az autó dizájnja, motorizáltsága, minősége, felszereltsége és ár-érték aránya is nagyon jó. Ezért megteszünk mindent, hogy a szegmens "tortájából" megfelelő szeletet tudjon majd a Cadillac BLS kihasítani. De ehhez persze idő kell...

Üdvözlettel:

Erhardt Péter
Marketing & PR Manager
Cadillac & Corvette Central Europe