Nőrokonok szolgálati autója
Renault Clio I 1.4 RT abszolút tartósteszt
|
Plüssállat design |
Ami az autó megjelenését illeti, a Clio helyes kis pofijába talán szánt szándékkal tervezték bele a báj-faktort. A kereskedésben álló autókba úgy bele tudnak habarodni a vevőjelöltek, mint óvodások a játékboltok plüssnyulaiba. Én még soha senkiről nem hallottam, aki a régi Cliót rondának tartotta volna. A kedves ábrázat mellett a letisztult vonalvezetés, a kellemes arányok is vonzóak. Mi tagadás, ezekből a klasszikus értékekből az ötajtós változat többet hordoz. A háromajtós inkább dögös felnivel, spoilerkészlettel és sportkipufogóval néz ki jól, dehát ez majdnem minden háromajtósra igaz.
Ennyi rozsda kell. Jobb hátsó kerékív |
A 12 éves Clión mostanában jelentek meg az első rozsdafoltok a szokásos helyeken: kerékívek, ajtók alsó éle. Nagy tragédia nincs, de az autó mostani tulajdonosa már felfrissítette a kapcsolatot karosszérialakatosnak tanult egykori osztálytársával. Érdemes lesz a Cliók (és minden más városi üzemmódban használt autó) tipikus problémáját is ezzel egyidőben orvosoltatni: a hasonló korú Cliók aprócska karosszériáján ennyi idő alatt már elképesztő sűrűségben gyűlnek össze karcolások, ütések, horzsolások.
Mielőtt nekifogtam az írásnak, becsapós tesztkérdésnek vetettem alá az autót most vagy korábban rendszeresen vezető hölgyeket: "van-e az autóban szervokormány?" Nos, a választ nem tudták. Tekintve, hogy az autóban nincs szervó, a hölgyek válaszából arra a következtetésre jutottam, hogy nincs is rá nagy szükség. Ha hiányzott volna, hiányolták volna. A könnyű kormányzáshoz a 840 kilós önsúly is hozzájárul. A kormányzással egy probléma van: a fordulási körátmérő 11.3 méter. Ha Clio-t látnak küzdeni egy szemre nagy parkolóhelyre való beállással, ne feltétlenül a sofőrt tartsák bénának.
A vezetési élmény a kissé problémás manőverezhetőséggel együtt is a városi közlekedésre hangolt. A tervezők rájöttek, hogy ha a kerekeket kitolják a karosszéria sarkaiba, a tengelytáv a kategóriában szokatlanul nagy lehet. Ami rosszat tesz a fordulási kör átmérőjének, jó a rugózási karakterisztikának. A macskaköves utakon csak a megváltozott futóműzaj jelzi a burkolat minőségét, az autó nem pattog, nem rezonál, pedig a felfüggesztés önmagában inkább feszes.
Ha kimerészkedünk a városon kívülre, a könnyű kasztniban a pörgős egynégyes szinte sportautós benyomást kelt. A futómű viszont sokkal kevésbé: mai mércével bizonytalan, legalábbis nem a szerpentineken való csapatásra találták ki - nyilván ez a városi kényelem ára. Az örömködést remekül szolgálják viszont a Clio sportosra hangolt változatai.
Nemcsak a kanyargós hegyi utakon, de az autó igazi élőhelyén, a Róbert Károly körút nappali ritmusában is észrevehető viszont, hogy a váltó az akadósabb fajtából való, különösen visszakapcsoláskor. Az ötösből-hármasba mutatvány kifejezetten ritkán jön csak össze. Ilyenkor az ember egy kicsit keresgéli a hármas helyét, aztán mivel ezalatt az autó úgyis lelassul, jöhet a kettes. Az valahogy mindig megvan. De ez már az autó új korában is ilyen volt.
Gyári ára 25 ezer forint |
Az autó népszerűségének köszönhetően minden alkatrésze könnyen és - hála a bontóknak - viszonylag olcsón beszerezhető. Kivételt a kormánykapcsoló jelent: a távfény-funkció beragadása Clio típushiba, ezért a bontókban szabályos előjegyzést vesznek csak fel működő kormánykapcsolókra. (A gyári alkatrész ára 25 ezer forint.)
A Clio fogyasztása még karburátorral sem vészes: kizárólag repkedő mínuszokban, állandó szívatós indításokkal közelíti csak meg a 10 litert; nyári országúti cirkálás során viszont 6 liter alatt is tartható az átlag. A modernebb változatok is kábé ennyit esznek: amennyit spórolnak a befecskendezéssel, annyit el is visz a katalizátor fojtása.
I-es Cliót nyilván nem veszünk túraautónak, és nem akarjuk a betonkeverőt sem belepakolni - ezekre alkalmatlan. Városi autónak, munkába járni, kiugrani a teszkóba, különangolra rohanni a gyerekkel viszont annál alkalmasabb.
|
|
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.