Mindene jobb, mindene! - kiáltotta Rácz Tamás kolléga, miután a Yaris és a Punto után visszaült kedvencébe, a Clióba. Muhahahaha! - röhögtünk mi, többiek, hiszen egymás között cserélgettük az autókat, és ugyanazt tapasztaltuk. Persze, az év autója...
Két kisautó és egy szupermini. Méretben nem sok a különbség, árban már elég nagy a szórás. Az új Yaris alapára 2,5 millió. Az ugyancsak ötajtós Grande Punto 2,7-ről indul, a Clio 2,9-ről. Így a teszt után mindezt nehéz mire vélni; az alig kisebb, sőt belül tágasabb Yaris más - sokkal jobb - minőségi kategóriába tartozik. Viszont Franciaországban gyártják, EU-termék, nincs büntetővám és nem kell keresztülsétáltatni a világon, innen a versenyképes ár. A Punto minőségérzetre belül inkább kisautós, az alap-Cliónál csüggesztőbb, fantáziátlanabb, vagy mondjuk ki, csúnyább beltér kevés van. Az év autóját meg kell fizetni.
A dizájn kérdése elég egyszerű: a Punto nemcsak a kategóriából lóg ki, de a teljes újautó-piacon is kevés szebbet találni. Első pillantásra alig hasonlít elődeire, de sikerült megőriznie a legfontosabb hagyományt: a Punto első két gererációja ugyanilyen kiemelkedő szépség volt a maga idejében. Talán a hátsó lámpák elhelyezésével utaltak arra, hogy annak idején ki kezdte a magasra helyezett függőleges fazont. A Clio III. fő hátránya, hogy az év autója lett, ezért tőle, illetve a Renault dizájnereitől többet vártunk volna.
Merthogy ez így semmi különös; nemhogy év autójának, de modellváltásnak is kevés. Mintha most fulladt volna ki az Avantime-mal és a Mégane II-vel kezdődött nagy formatervezési lendület. Az új Yaris afféle mini-Lexus, nem különösebben karakteres, de elölről épp elég jól néz ki. Nem nőies, inkább kistoyotás, ami egy tapasztalt marketinges számára azt jelenti, hogy nőknek is könnyebb lesz eladni.
Minőségre és minőségérzetre egyaránt toronymagasan a Yaris a legjobb. A Clio ajtaja úgy csukódik, mint valami bádogtákolmány, a Puntóé egy rendesen összerakott autót sejtet, a Toyota megcsinálta a Mercedes legendás, határozott puhaságát kicsiben.
Apró finomságok a Clióban nincsenek, pedig elvárná az ember az év autójától. Egyen-Renault bajuszkapcsolók, olcsó műanyagok, igénytelen vezérlésű rádió. Az egyetlen ötlet a szellőzőt vezérlő squash-labda, ami éppen csak arra jó, hogy az embernek eszébe jusson további érdekes ötleteket keresni, és pár perc elteltével csüggedten feladja.
A Yarisba több is jutott. A felső középső szellőzőnyílások fehér lapocskái vagy a hifi kormányról vezérlő gombjai, középen a kis világos gombóccal - ilyen lesz egyébként az új RAV-4-ben is. Az anyagok minősége már majdnem olyan, mintha luxusautót kapnánk kicsiben, és ha egy műanyag kellemetlenül kopog, az nagy valószínűséggel egy zárható rekesz lesz - egy a kormány mögött, egy a kesztyűtartó felett.