A hiányzó láncszem
Bemutató: Alfa Romeo Crosswagon
Egyszerre forradalmi váltás és észrevehetetlen fejlődés: az Alfa megjelenik a hobbiterepjáró-piacon, ugyanakkor az újdonság első látásra alig különbözik az évek óta létező 156-os kombitól, amit Sportwagonnak hívnak.

Összességében kicsit perverz ötletnek tűnik, terep-Alfa, de ha egy kompakt, sportos Range Rovert kéne elképzelni, tulajdonképpen lehetne ilyesmi. Első pillantásra egy kombi 156-os, vagyis Sportwagon, megemelve, alapban 17 collos felnivel és nagy, ballonos gumikkal, amik egyébként is igen csinosak a legtöbb Alfán. Van még tetősín, ami optikailag magasít, elöl-hátul egy-egy nem túl komoly védőlemez, az első egyébként tényleg jól jöhet, ha valaki elkezd egy ilyen autóval a terepen túrni.
De nem árt az óvatosság, maga a lemez nemhogy nem trepni, de igen vékonyka, és a nem látható részen műanyag lapként folytatódik. És azt hiszem, ennyi. Tán elég is lenne, hiszen azt mondják, itt egy elegáns, emelt hasú olasz SUV, sokaknak nem is kéne több. Akkor viszont a szaksajtó rögtön lesajnálná, akiket meg mindig megkérdeznek a laikusok, milyen autót vegyenek, állandóan a szaksajtót bújják. Úgyhogy raktak alá egy kegyetlenül jó összkerékhajtást.
Volt már Alfában összkerékhajtás, a 155-ös Q4 az autósportban is szépen szerepelt, de ez még 1993-ban történt, és a rajongókon kívül el is felejtette mindenki, akárcsak a 164-es összkerekes Q4-változatát. Mechanikailag kevésbé rokon a két konstrukció, a lényeg azonban hasonló: folyamatosan kap hajtást mind a négy kerék, tehát nem csak akkor, amikor kipörög a hajtott kettő. És az új Alfában is a hátsó kerék a domináns-alap esetben ide jut a nyomaték 60 százaléka.
|
Az Audi Quattrókból is ismert Torsen központi differenciál folyamatosan ellenőrzi a nyomatékelosztást, és az önzáró differenciálok közül a leggyorsabban reagál. A C típusú, tehát 3.generációs Torsent egyébként az Alfa kapta meg először. A gyors reakció egy-két tizedmásodpercet jelent, ennyi idő alatt zúg át a nyomaték a kipörgő kerekekről a tapadókra. Ha például a hátsó kerekekkel jégen állunk, az elsőkkel aszfalton, és nyomunk egy térdelőrajtot, csak a lassított felvételen látjuk, milyen keveset pörögnek ki a hátsó kerekek. Az ilyen szituációk persze inkább a szélsőséges alapesetek.
A mindennapi használatban inkább csak a nagy stabilitást érezzük. A jó összkerék-rendszer és a hagyományosan finom, átdolgozott 156-os futómű együtt nagy élménnyé teszi a Crosswagonozást. Aszfalton ugyanazt a határozott úttartást kapjuk, mint a rendes 156-osban, finom, de emberfeletti képességek nélkül is fogható jelzésket az autó és a fizika törvényeinek aktuális kapcsolatáról. Az első futómű maradt a kettős keresztlengőkaros, a magasításnak megfelelően átdolgozva.
A hátsó futómű MacPherson-konstrukcióját a gyár a súlycsökkentéssel indokolja, ami szép cél, de a Crosswagon így is egy kicsit orrnehéz. Ez akkor derül ki, ha megcsináljuk kedvenc pánikmanőverünket: fékezés kanyarban. Ilyenkor egy kicsit eldobja a hátulját, de mindez csak a Crosswagon általános stabilitáshoz képest ijesztő egy kicsit, és érdemes észrevenni, milyen könnyű úrrá lenni a billegésen. Azt kell hogy mondjam, ezzel majdnem olyan jó kanyarodni, mint egy Subaru Forester S Turbóval . Az Alfa menetbiztonsági elektronikája, a VDC nem kikapcsolható, csak a kipörgésgátlót lőhetjük ki, jó összkerékhajtással egyébként se könnyű kipörögni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
