260 lóval rohan ránk

2007.07.23. 01:16

Adatlap Mazda Cx-7 Revolution - 2007

  • 2261 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 258 LE @ 5000 rpm
  • 380 Nm @ 3000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.9 másodperc
  • Végsebesség:
    200 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    10.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    13.8 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    8.1 l/100km
  • 9 499 900 Ft

Akár 220-szal, óra szerint, ami állítólag csak 210. Az autó menne még, de a gyárban elektronikusan korlátozták a végsebességet, nehogy má' szégyenszemre 240-nel boruljon fel egy SUV a német autópályán. Valószínűleg ugyanezen okból a Mazdánál DSC-nek becézett menetstabilizáló berendezés egyáltalán nem, és a TCS hívószóra hallgató kipörgésgátló is csak 30 km/h alatt kapcsolható ki.

A futómű tényleg sokkal inkább sportos, mint terepjárós. A hangolás a terepes használatot igen kényelmetlenné teszi, már macskakövön is ráznak, ütnek a kerekek. Azért persze a nagy hasmagassággal el lehet menni földutazni, csak az európaiasított CX-7-tel ne készüljünk klasszikus SUV-os ringatózásra.

Az összkerékhajtás is inkább aszfaltra való, mint terepre - naná, hiszen a Mazda 6 MPS-ből származik. Az autó jellegében szinte mindig fronthajtásúként viselkedik, a hátsó tengelyre csak nagyon extrém körülmények között osztja le a maximális 50% nyomatékot az elektronikusan vezérelt kuplung a kardántengely végén. Lejtmenet-vezérlő, felező, diffizár? Hát az nincs.

Az 1,7 tonna mozgatása még az ilyesfajta tesztutakon néha-néha óhatatlanul kibukó elmebeteg stílusban is csak 11-12 liter benzint igényelt száz kilométerre, ami meglepően barátságos fogyasztás. A francia utakon nem találtunk értékelhető ellenfelet, senki sem akart keménykedni vele, a mellettük elsuhanó kecses formát inkább megtapsolták, elismerő fejbólintással nyugtázták még a német prémiumautók sofőrei is. Sőt. Egy kollégát a rendőrök megállítottak, mondták neki, hogy láttak sok ilyen autót erre jönni, és csak óvatosan. Aztán megkérdezték, kipróbálhatnák-e. Aztán 170-nel mentek vele a faluban.

A nagy Mazda kellemes, tágas, nagyon gyors és nagyon csendes autó, olyan csodás hifivel (BOSE), amilyet még talán eddigi pályafutásom alatt nem is tapasztaltam. Amerikában ez is biztos anyukaautó, de itthon elsősorban sokat sztrádázó, a presztízst másod-, a jó minőséget, megbízhatóságot, funkcionalitást elsőrendűnek tekintő apukáknak tudnám elképzelni. Hétköznap leszáguldozza vele a munkakilométereket, hétvégén szépen, békésen, csendben legurulja a családiakat.

És nem is drága, a Mazda szerint - és miért kételkednénk - kifejezetten olcsóbb a hasonló japán konkurenciához képest. A CX-7 három felszereltségi szintben kapható. A legolcsóbb a Challenge, ami nálunk 8,89 millió forint, cseppet sem fapadosan, automata klímával, menetstabilizálóval, tempomattal, mp3-as CD-rádióval, Bluetooth-kihangosítóval. A Revolution 9,5 millió, villanyos vezetőüléssel, bőrkárpittal, a fantasztikus hangzású BOSE hifivel, xenonlámpával, és még számos miegymással. A legdrágább a Revolution SR, 9,75 millió forint; sajnos nem tudtam rájönni, miben különbözik a nem-SR-től. (Egy olvasó megírta a megfejtést, tessenek megkapaszkodni: SunRoof, azaz naptető.) Metálfény 150 ezerért rendelhető az autóhoz. Szép, egyenes, világos beszéd, igazi japános árazási technika, szeretem az ilyet.

Motor csak ez az egy van, a 260 lóerős DISI (Direct Injection, Spark Ignition, azaz közvetlen befecskendezésű, szikragyújtású) turbó. A sajtóbemutató két napján a magyar, cseh, belga, szlovák újságírók lelke végig egy nagy közös spirituális kérdőjelbe tömörülve lebegett a rendezvény felett: de miért nincs dízel?

Nem derült ki. Annyit mondtak a mazdások, hogy a kocsi Európában egy rettentő mértékben növekvő szegmensben indul (2001 óta +108%!), így is fogy majd, meg hogy Svájcban és Luxemburgban például sokkal nagyobb a benzines SUV-ok részaránya, mint a dízeleké. Meg hogy ha Magyarországon megnézzük a kilenc millió forint körüli árra belőtt konkurenseket, ott is 30% körüli a benzines rész, tehát a CX-7-nek van helye a piacon. Úgyhogy lesz majd dízel, de még 16 hónapig biztosan nem.

Mazda CX-7 - 2007

Hát ha nekik elég ez az egy motor, nekem is jó. És már 26 magyarnak annyira jó volt, hogy megrendelték látatlanban; a Mazda idén összesen 70, jövőre 150 autó eladására számít. No persze, és itt most nyitnék egy diszkrét zárójelet a magánvéleményemnek: sose venném meg, mert ha már SUV akkor igenis tudjon rendesen terepet járni , zárójel bezárva. De aszfalton úgy megy, ahogy kinéz, különleges, izgalmas. Önnek kéne?