Jó vezetni. Belátható, könnyű vele manőverezni. Teherautós örökség a két hatalmas külső tükör, holttér szinte nincs. Kamionosnak képzelheti magát a doblós családapa, amikor lemossa a hatalmas szélvédőt: kétszer három bőséges vízsugár, irdatlan lapátok maszatolnak jobbra-balra. Laposan áll a kormány, lefelé kell taposni a pedálokat. Én vagyok Kris Kristofferson, Gumikacsa a Convoyból, mindenki táguljon előlem!
Convoy
1974-ben a Kongresszus 55 mérföld/órára (88 km/h) korlátozta az országutakon megengedett sebességet az USA-ban. 1977-ben elkészült a Convoy. Énekeljük együtt!
(C.W. McCall;, Bill Fries, Chip Davis, 1976) [CB]
Ah, breaker one-nine, this here's the Rubber Duck. You gotta copy on me, Pig Pen, c'mon? Ah, yeah, 10-4, Pig Pen, fer shure, fer shure. By golly, it's clean clear to Flag Town, c'mon. Yeah, that's a big 10-4 there, Pig Pen, yeah, we definitely got the front door, good buddy. Mercy sakes alive, looks like we got us a convoy...
Was the dark of the moon on the sixth of June
In a Kenworth pullin' logs
Cab-over Pete with a reefer on
And a Jimmy haulin' hogs
We is headin' for bear on I-one-oh
'Bout a mile outta Shaky Town
I says, "Pig Pen, this here's the Rubber Duck.
"And I'm about to put the hammer down."
[Refrén]
'Cause we got a little convoy
Rockin' through the night.
Yeah, we got a little convoy,
Ain't she a beautiful sight?
Come on and join our convoy
Ain't nothin' gonna get in our way.
We gonna roll this truckin' convoy
'Cross the U-S-A.
Convoy!
[CB]
Ah, breaker, Pig Pen, this here's the Duck. And, you
wanna back off them hogs? Yeah, 10-4, 'bout five mile or so.
Ten, roger. Them hogs is gettin' in-tense up here.
By the time we got into Tulsa Town,
We had eighty-five trucks in all.
But they's a roadblock up on the cloverleaf,
And them bears was wall-to-wall.
Yeah, them smokies is thick as bugs on a bumper;
They even had a bear in the air!
I says, "Callin' all trucks, this here's the Duck.
"We about to go a-huntin' bear."
[Refrén]
[CB]
Ah, you wanna give me a 10-9 on that, Pig Pen? Negatory,
Pig Pen; you're still too close. Yeah, them hogs is startin' to
close up my sinuses. Mercy sakes, you better back off another
ten.
Well, we rolled up Interstate 44
Like a rocket sled on rails.
We tore up all of our swindle sheets,
And left 'em settin' on the scales.
By the time we hit that Chi-town,
Them bears was a-gettin' smart:
They'd brought up some reinforcements
From the Illinoise National Guard.
There's armored cars, and tanks, and jeeps,
And rigs of ev'ry size.
Yeah, them chicken coops was full'a bears
And choppers filled the skies.
Well, we shot the line and we went for broke
With a thousand screamin' truck eleven long-haired
Friends a' Jesus
In a chartreuse micra-bus.
[CB]
Ah, Rubber Duck to Sodbuster, come over. Yeah, 10-4,
Sodbuster? Lissen, you wanna put that micra-bus right behind
that suicide jockey? Yeah, he's haulin' dynamite, and he needs
all the help he can get.
Well, we laid a strip for the Jersey shore
And prepared to cross the line
I could see the bridge was lined with bears
But I didn't have a dog-goned dime.
I says, "Pig Pen, this here's the Rubber Duck.
"We just ain't a-gonna pay no toll."
So we crashed the gate doing ninety-eight
I says "Let them truckers roll, 10-4."
[Refrén]
Convoy! Ah, 10-4, Pig Pen, what's your twenty?
Convoy! OMAHA? Well, they oughta know what to do with
them hogs out there fer shure. Well, mercy
Convoy! sakes, good buddy, we gonna back on outta here,
so keep the bugs off your glass and the bears off your...
Convoy! tail. We'll catch you on the flip-flop. This
here's the Rubber Duck on the side.
Convoy! We gone. 'Bye,'bye
Bizonyára a teherautó-eredetre vezethető vissza, hogy nincs automata ablakemelő, nincs központizár-gomb (a kilincsek benyomásával kattan a zár, a Puntón nem így van), a kulcson is csak egy gomb van, nem ám külön nyitó, külön záró, még elszemtelenednénk! De gerinctámaszos a vezetőülés, az ülőlapnak pedig a magassága mellett a dőlésszöge is állítható. A kormány csak fel-le állítható. Van viszont fedélzeti számítógép.
A tapintható minőségérzetet szűken méri a Doblo. Punto-műszerek, Punto-bajuszok, Punto-kormány, ami még önmagában nem lenne baj. De szörnyűek a műanyagok, szörnyűek a kárpitok, szörnyűek a tétova, érezhetetlen működésű elektronikus kapcsolók a középkonzolon. A rádió is szörnyű. Nemrég még azon örvendeztem a Panda Cross kapcsán, hogy végre a múlté a kezelhetetlen, ergonómiát hírből sem ismerő gyári Blaupunkt, amit már számos Fiatban gyűlölhettünk. Hát nem. Itt van újra a szemét.
Élvezetes kanyargásokról, izgalmas szerpentinekről, zavaró túl- vagy alulkormányzottságról kevés értelme van beszélni egy ilyen teherautóból lett minibusz esetében, ezt nem ilyesmire tervezték. Hátul például laprugó és merev tengely szolgál, ennek ellenére a menetkomfort egész kényelmes, személyautós.
Hallgatom vissza a diktafont. "Fiat Doblo Panorama, 1,9-es JTD, majd a forgalmiban megnézem, hány lovas. Nagyon elég hozzá, tök jól viszi, pedig nagy a homlokfelület, és a fogyasztás is jó: 6,7 literre állt be." Khm. Hát, ez van, ennyire értek hozzá. Tehát: ez NEM szinte kétliteres, hanem mindössze 1248 köbcenti lökettérfogatú 85 lóerős turbódízel. Négy kis kólásdoboz, szép sorban, turbóval, intercoolerrel, MultiJet nevű többszörös befecskendezéssel.
Ötödikben száznál 2500-at forog, emiatt kellett volna gyanút fognom. A kis motor miatt kell ez a rövid ötödik, hogy még autópályán is legyen erő gyorsítani. A gyorsulás tipikusan dízeles, nyomatékból tolja magát előre az autó, ötezernél vége a dalnak. Szétpörgetni nemigen fogja senki szegényt, 100-120-nál valahogy nem kíván az ember gyorsabban menni. Nem a zaj miatt, a Doblo árát, nagy homlokfelületét és dízelségét meghazudtolóan csendes, a Panda jóval zajosabb volt emlékeim szerint. Autópályán is lehet beszélgetni, még csak fel sem kell emelni a hangját az embernek. 150-160 körül van a vége; ha az embernek van szíve csaknem négyezres tartós fordulaton hergelni egy ilyen csöpp dízelt, ezt a tempót szépen tartja is.
A fogyasztásmérő számítógép 6,7-6,8 litert hazudott száz kilométerre, de tankolásnál kiderült, volt az hét és fél is. 1360 kilóra, hét személyre, ekkora dobozra tempós országúti használatban ez se sok.
A Doblo Panorama 1,4 literes benzinmotorral 3 490 000, a kis dízellel 3 990 000 forinttól indul, ez négyszázezerrel több, mint az ötüléses, egy tolóajtós Doblók listaára. A klíma felára 220 ezer, a villanytüköré 40, az 1,9 literes, 120 lovas dízel pedig 4,69 milliótól indul. Tesztautónkon mintegy 400 000 forint extra volt, tehát ez a jól felszerelt, ám alapvetően olcsó érzetet keltő, tágas autó ezzel a pici, de elfogadható erejű és fogyasztású motorral kijön 4,4 millióból.
A legeslegolcsóbb benzines Zafira 5,3 millió forint.