Schizophrenia (hasadásos elmezavar)

2008.01.24. 00:01

Mondjuk nagyobbat tol az ember hátán, majd' leszakítja a fejét. Hosszabb gumicsíkot hagy az aszfalton egy kikapcsolt kipörgésgátlós hülyegyerek- (valaha gavallér-, változnak az idők) rajtnál. Tovább villog az ESP-visszajelző lámpa egy sodrós, padlógázon vett kanyarban. Másfél-két másodperccel hamarabb éri el az elektronikusan limitált 250-es végsebességet. 50-100 kilométerrel hamarabb kell beállnunk a kúthoz tankolni. Kell ez valakinek?

Élvezetesen vezetni kifejezetten nehéz, semmi jóndulat nincs benne, csak bitang nagy erő – meg persze bolondbiztos elektronikai kontroll. Kanyarból kijövet például, ha nem ügyelünk az óvatos gázkezelésre, a bazi nagy nyomaték mindig elpörgetné a kerekeket. Az ESP meg lefékezi őket. Eredmény? Lassabbak, tétovábbak voltunk, mint egy gyengébb autóval lettünk volna, remek. És ott van még a lassú váltó, a buta automata, ami idegesítő késéssel követi a vezető gondolatait.

Nem, átlagos utakon semmi előnyt nem ad a 420. Német autópálya kell, hogy az ember örüljön, nem 320-as morog alatta: 150-ről 200-ra nyilván könnyedébben ugrik föl a V8. Egy kicsit.

És még csak nem is henceg a tudásával. Tesztautónkon kívülről szinte semmi nem utal arra, hogy a kocsi árban, fogyasztásban, teljesítményben, nyomatékban jó dupláját tudja az alapmodellnek, az E 200 CDI-nek. Szép fekete Merci, és annyi. Senki nem fordul utána, mint egy AMG-nek.

Mercedes-Benz E 420 CDI

Az E 420 CDI létezésének egyetlen magyarázata lehet. Ugyanaz, ami nyolcfokozatú automata váltó megépítésére ihlethette a Lexust. Hogy másnak ilyen nincs. Hogy a nagy vetélytársak, a BMW és az Audi nem kínál felső-közepes limuzint V8-as dízellel. A6-oshoz, 5-öshöz csak hathengeres dízelmotort adnak, aki többet akar, vehet A8-ast, 7-est. Aki viszont nem akar ekkora kasztnit a böhöm motor mellé, mostantól a Mercedesnél megtalálja, amire vágyik.

Egészségére. Én köszönöm, bőven megelégszem a 320-assal. A hatmillás különbséget inkább majd eltankolom.

Olvasói levél a cikkre - olyan szép, teljes egész, hogy iderakom komment nélkül.

Tisztelt Szerkesztőség!

A Rácz Tamás Úr Mercedes E420 cdi -ról szóló 2008.01.24-i cikkére szeretnék reagálni. A cikk egyáltalán nem ismerteti az autó milliónyi képességének kb. 1 százalékát sem. Egy ilyen autóról érdekes és értékes oldalakat lehetne regélni, és az embereket tájékoztatni az autó hihetetlen sok és hasznos képességéről. Manapság az újságok és az internetes cikkek alapján az az érzésem, hogy az autós újságírók többsége képtelen az autókat egy viszonylag objektív szempontból a mindennapi használatra tesztelni, elemezni. Uraim az utak nagy része nem versenypálya, és közlekedni kell rajta, mégpedig gyorsan, kényelmesen, nem pedig úgy, hogy a fogtömésünk kiessen. Nagyon örülnék, ha valamilyen korrektúrával, vagy bővített kiadással ezt a hibát korrigálni szíveskednének. Megjegyezném, hogy sokszor vezettem már nagyobb és erősebb autókat, például facelift előtti E220 cdi-t, C osztályos mercit, és még számos prémium kategóriás autót 100 lóerős dízeltől a 350 lóerős sportos benzinesig. ( Ezek többségét most bizonyos okok miatt nem nevezhetem meg. ) Mindegyikben a saját értelmét és célját kell keresni, nem pedig azt, hogy a kedves tesztelőnek személy szerint kellene e, vagy sem. Egy ilyen embernek, aki csak azt tudja egy autóról hajtogatni, hogy neki miért nem kellene, még egy biciklit sem adnék szívem szerint, nem pedig egy több tízmilliós autót. Akinek nem kell a több lóerő és nem tudja élvezni a nyomaték hegyeket, járjon kis ezres prüntyögővel és húzza üveghangig nap mint nap. Nem vagyok teljesen elfogult a mercedesek iránt, habár nekem is az van. A rengeteg hibáról beszámoló írók elfelejtik, hogy a fejlesztések legjava megjelenik a mercedesekben és az új dolgok tudnak meglepetéseket okozni. Mégpedig minden olyan élén járó gyártónak aki csúcstechnikát visz a piacra sokszor elsőként évekkel a többi versenytárs előtt. Ez veszélyes dolog, kétélű fegyver, mert igen jó tulajdonságokkal rendelkeznek ezek az autók, de nagyobb lehet az esélye, hogy valami elromlik, és sokszor ez a kisebb szériának köszönhetően igen drága is. Ilyen lehetett az SBC elektro-hidrauliks fékrendszer ami mind a négy kereket külön-külön tudja fékezni, azaz nemcsak az egyes tengelyekre jutó fékerőt szabályozza, hanem a kanyarokban igen okosan és hasznosan az egyes kerekeket a terhelésének megfelelően. Igy sokkal kisebb az esély, hogy az autó még csúszós úton lecsússzon az útról. Persze ilyen részéletesen nincs most mód arra, hogy a számtalan úttörő biztonsági technológiát mint a Pre-Safe rendszert , vagy az ESP/ASR működését, előnyeit, hátrányait teljes mértékben ismertessem, de megjegyzem igen sok újdonság jelent meg ebben az autóban, és folyamatosan frissítették, a megbízhatóságára pedig ma már nincs különösen sok panasz. Egy bonyolultabb sok processzorral és szórakoztató és kényelmi elektronikával felszerelt "luxuscirkáló" sok ezer alkatrészéből statisztikailag is több minden mehet tönkre, mint egy kicsi autó nagy szériában gyártott kismotorral szerelt alapfelszereltségű verziójában. Ez nem csoda, ez a valóság. Az autó egyébként olyan "csekélységekkel" van felszerelve, mint az említett ülésszellőztetéses bőrfotelek, és a kategóriájában világújdonságként megjelent 4 zónás klíma. A nagy lóerőnek pedig a nagy és hosszú utakon lehet érezni az előnyét, nem pedig a 0-100-ra történő gyorsításoknál. Ott végülis mindegy hogy 5, 6 vagy 7 másodperc alatt érjük el â013 szerintem. De például a német autópályákon sokszor hasznos lehet ha 180-ról 250-re hamar szalad fel a mutató és nem kell váltogatni, nem erőlködik a motor, hanem kirázza magából a gyorsulást és repíti az autót mint floki a lábtörlőt. Az utastérben csend honol az AirMatic nevű légrugó pedig kényelmes és biztonságos utazást garantál mindvégig, mert a kerekeket nem engedi az útról elpattogni. A sofőr nyugodtabban vezethet, mert úgy érzi az autó a világ végére, sőt még azon túl is elvinné. A designról. Mind a külső, mind a belső nagyszerű, bár én sem ezzel a színkombinációval rendelném. Nekem talán a világos ezüst külső vagy aranymetál jobban tetszene, de végülis ez részletkérdés. Ha valaki nem akar feltűnni és csajozni vele, annak egy klasszikus külső tökéletesen megfelel, sőt jobban tetszik. Aki sportolni akar vele menni, és királykodni, az vehet hozzá AMG külsőt is. Tehát olyan lesz mint egy sportgép, csak fele annyit fog fogyasztani. A belső tér rendkívül ergonomikus, csak sajnálni tudom azokat akiknek nem tetszik. Minden kezelő szerv rendkívül praktikus formájú és rendkívül egyszerű kezelni. Ezt a mercedes-ekről alapvetően igy írják minden tesztben, de számtalan független véleményt hallottam olvastam. A legjobban a klíma kezelése tetszik, ami véleményem szerint kevés autóban van ennyire jó helyen elhelyezve, és ilyen könnyen logikusan kezelhető. A vezetőnek nem kell fél méter mélyen a műszerfalon keresgélni meg tapogatni, hanem egyből a műszerfal tetején található. Egy hosszú út alatt valószínűleg a szellőztetést, a rádiót, cd-t egyszóval zenét és a navigációt állítgatjuk. Tapasztalatom szerint a fenti műszerek használata igen letisztult, könnyen áttekinthető, és nem vonja el a vezető figyelmét a forgalomról. Végül pedig annyit az autóról, hogy elképzelhető, hogy ésszerűbb a V6-os vagy a soros 4 hengeres motor a kelet-európai utakra, de a V8 dízelnek is van értelme, csak bele kell gondolni kicsit. Az autó bárhol, bármikor, bármennyire megpakolva jobban húz és megy és megy és megy. Nem erőlködik, csak egyszerűen magabiztosságot áraszt kifelés és befelé egyaránt. A fogyasztás nem lehet vészes, de a hasonló teljesítményű benzinesekhez képest biztosan nagyon barátságosan alakul. Dehát végülis mindegy, mert aki ilyet vesz annak a legkisebb problémája lesz, hogy mennyi gázolajat eszik a gép. A tisztelt szerkesztőséget pedig kérem, hogy értelmes kritikával, és kicsit több átéléssel teszteljék úgy általában a használhatóság szempontjából az autókat. Előre is köszönöm! Üdvözlettel:
B.P.