PRAKTIKUM, és ... hát ennyi

Tartósteszt: Skoda Felicia Pickup 1.9D, típusnekrológ

2001.08.13. 09:39

Amikor komótosan bandukolunk valahonnan valahová, és feltűnik a tükörben, majd elhúz mellettünk egy Corsa Combo, vagy egy közeli rokon VW Caddy / Seat Inca, oldhatjuk kognitív disszonanciánkat azzal, hogy milyen jól döntöttünk, vagy döntött munkaadónk, amikor ezt a PRAKTIKUS és olcsó szerszámot választotta. Mégis rossz az Inca pirosan világító kilométerórájára, a Combo jópofán gömbölyded műszerfalára, vagy a Caddy belteréből áradó minőségérzetre gondolni.

 
   
   

A Skoda emlékezetes, az autó vásárlása idején futott "IQ + " szlogenjéből csak az IQ racionalitása jellemzi a Pickupot. Az 1897 köbcentis dízelmotor gyors izzítás után könnyedén életre kel, nem túl zajos, 68 lovas. Kellően nyomatékos, hihetetlenül strapabíró (jól megrakott utánfutó hegyen-völgyön bátran húzható), és meglehetősen igénytelen.

 
   
 

Az utastérben van fűtés, világítás, az ülések mögött egy kis rakodótér, a műszerfalon óra, a kesztyűtartóban hely. A raktérben pár rögzítőfül a gumipóknak, a padlón lefolyó az esetlegesen bekerülő víznek, műanyagbetét a rosszindulatú áruknak, szerszámoknak - igaz ez már felárért. Csak egyéniség nincs sem elöl, sem hátul.

 
   
   

Az említett víz bekerülhet akkor is, amikor slaggal mossuk a platót. Mert megtehetjük - hála a teljesen szeparált kabinnak. Menet közben jól esne hátradobni a pulóvert, üres kólásdobozt, banánhéjat. Sokat szidja az ember a gyárat, amiért a teherautókra kötelezően előírt rácsot itt a felépítmény nélküli pickup masszív hátfala, és hátsó szélvédője helyettesíti. Aztán, ha átül egy kicsit ugyanaz az ember mondjuk egy Caddybe, és szépen felerősítve hall minden zajt, amit az út, a rakomány, vagy ő maga elöl okoz, majd a rádiót bekapcsolva szembesül azzal is, hogy a visszhang nem tesz jót a zenének, akkor rájön, hogy jó ez így. Bár ha a hátsó ablak leengedhető volna . . .

 
   
 

Akkor örültem leginkább az izolált raktérnek, amikor társamul fogadtam Bertikét, a fehér cicát. A kocsiban lakott, az volt az otthona, minden fehér furgonba megpróbált bemászni, párszor el is vitték ügyfelek-beszállítók. A platón volt a macskavécé is.

A raktér egyébként egy műgyantából készült, utólag odacsavarozott doboz. A belső tükörben jól látszik a két ajtókeret, kiakasztható műanyag ajtóval, a doboz nélkül szerelt alapmodell (a valódi Pickup, ugye) lebillenő hátsó ajtaját ezek helyettesítik a furgonosításkor. A zár nem a gyári világítós fejű kulccsal működik, hanem külön egytollú kulcsocska kell hozzá. A raktérajtó belülről is nyitható a megtévesztésig zárógomb külsejű nyitógomb erős lenyomásával, alig fél év kellett ahhoz, hogy erre rájöjjek.

 
   
   

A doboz falán át egy hegyes kés segítségével könnyedén be lehet jutni, a súlyosabb és dőlésre hajlamos rakományt célszerű alaposan rögzíteni, mert egy eldőlt betonkeverő szépen kikönyökölhet a kocsi oldalán, de már egy másfél méteres zártszelvényt is félve támaszt be a sarokba az ember. Az autó gépi mosóban történő ápolását csak szemlehunyás és fülbefogás mellett javaslom, nehéz elhinni, hogy a kefe nem tépi le mindjárt az egész miskulanciát.

 
   
 

A Pickup vezetése nem kellemetlen élmény. A dízelmotoros változatnál széria volt a (nem túl lágy) szervokormány, a váltó pontos, 180 centis magassággal viszonylag kényelmesen el lehet helyezkedni a kabinban. Az úttartásban nincs hiba, könnyű megállni, a sebességfokozatok ügyesen lettek paraméterezve, az áttételek nem túl rövidek a terheletlen üzemhez (kivéve talán az ötödiket), de nem is túl hosszúak a terhelthez. Jól működő eszköz.

 
   
   

A világítás kapcsolóinak elhelyezése és kiképzése dús fantáziájú tervezőről árulkodik, a hátsó ködlámpa fent felejtése garantált. A modell 1999-ben jelentősen megújult: a kormány közepébe nyomott műanyag fekete Skoda-emblémát felváltotta egy krómozott műanyag, zöld festéssel a megfelelő helyeken. Sorjás és gagyi, kár volt. A légzsákos, négyküllős VW-kormánykerék ellenben telitalálat: megcsillogtatja a Német Minőséget a kkeurópai autóban. Csak kicsit disszonáns 8-)

További Praktikus Jellemzők: a kabin télen is hamar átmelegszik. A kissé igénytelen szerelvényfal kissé igénytelen szellőzőrostélyain át a nagyon igénytelen forgatógombokkal pontosan szabályozható mennyiségű és - télen - hőmérsékletű levegő jut a dolgozóra.

 
   
 

A komfortérzet egy kb. 4000 forintos beruházással hihetetlenül megnövelhető: ennyibe kerül az ablaktörlő memóriás intervallumkapcsoló reléje, mely megjegyzi az utolsó lekapcsolás és a felkapcsolás közti időt, és ezt tekinti a kívánt törlési periódusnak. De lehet, hogy nem, néha máshogy működik. Skoda-unikum volt anno, de csak a személy Feliciához járt - érdemes megvenni, esőben a működési mechanizmus nyitjának keresésével gyorsan és izgalmasan múlnak az órák és kilométerek.

 
   
   

Hihetetlen, hogy még van csak egy irányban játszós magnó! Az IMPORTŐR ilyen Philipset tesz most is a kis Skodákba, ha sikerül kedvezményként kiharcolnunk az ingyenrádiót. A zene 100-120 körül még hallgatható. Az ÁFA nagy úr, a kisvállalkozó általában inkább teherautót hajt, mint kombit.

A fogyasztás terhelve-terheletlenül hat liter alatt marad. Legfeljebb nagyon meghajtva (tartós 140) lehet a normánál hét decivel több hét liter fölé bűvészkedni a száz kilométerre szükséges gázolajmennyiséget.

Minden új teherautócska legolcsóbbika a fenntartásért sem fizettet nagy árat. A 7500 kilométerenként esedékes szervíz sűrűbb, mint például a (benzines) Swiftek 25 ezrenkéntije, de a szervízperiódus betartásával a motor szinte örökéletű. Jól tartja az árát (a benzines nem annyira), bár ennek igazi próbája most következik: a Skoda 2001. júniusában beszüntette a modell gyártását.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

tegnap, 17:34
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49