Nézni nem érdemes

Teszt: Ford Fiesta 1,4 TDCi Comfort

2002.12.04. 06:57

Kevés olyan Ford-kereskedő lehet a világon, aki elégedetlen Focus eladásaival kapcsolatban. Az ok világos, az alsó-középkategóriás Ford szinte minden kivitelben jól néz ki, néhány visszahívást leszámítva minőségére sincs sok panasz, csak Colinéknak nem ment vele az idén. Teljesen érthető lépés volt hát, hogy kisautójuk - az idén már 27. életévében járó Fiesta - újragyúrásakor a legegyszerűbb eszközhöz folyamodtak, és megcsinálták a Focust kicsiben.

 
   
 







A Ford mérnökei valószínűleg nem pont ezekkel a gondolatokkal fogtak a feladathoz, de a végeredmény ilyen benyomást kelt. A Focus a mai napig legszebb képviselője az általa teremtett jellegtelen gömböcformák stílusának, így én a tökéletes másolat elkészítése mellett voksoltam volna, de engem nem kérdeztek.

 
   
   

A rokonság mindenesetre letagadhatatlan. Az arányok nagyjából azonosak, kicsit másutt húzódnak a karosszéria ívei, kisebb a szélvédő és a motorháztető által bezárt szög, meredekebb a hátsó ablak, de nagyjából ennyi. És persze három markáns eltérés, amik alapvetően különválasztják a Fiestát a nagytestvértől: első fényszórói, hátsó lámpái és hátrafelé jobban emelkedő övvonala. Ettől az utolsótól egyébként az autó magasabbnak tűnik, mint valójában.

A zanzásítás alapvetően bénább külsőt eredményezett, de mióta láttam ST150-et, a Super1600-as külsejű változatot és a háromajtóst, emiatt sem aggódom. Ezen az ötajtós alapmodellen is jól néznek ki a kerékjáratok kiszélesített peremei, a hatalmas lökhárító valamint az oldalán végigfutó törés, de végül is itt egy ultragazdaságos kisautóról van szó.

 
   
 

1,4-es TDCi motorral hajtott Fiesta Comfortról, listaáron körülbelül 800.000 Ft értékű extrával, mivel ABS-t és lökhárítóba bújtatott ködfényszórókat csak a dízelmentes Trend, manuális légkondit pedig csak a bőrbelsővel együtt járó Ghia felszereltséghez kapnánk térítésmentesen.

A beltérről egyelőre annyit, hogy lehet vele együtt élni, de elsőre menthetelenül elbóbiskoltam, amikor a műszerfal és az ajtók vonalaival kezdtem ismerkedni. Szerencsére a légbeömlők felriasztottak, igazán jóféle forgós, lyuggatott gömb-típusúak, négy darab, és hihetetlen, de tényleg ezek a belső legdizájnosabb elemei.

 
   
   

A kormányt mintha egy vidámparki dodzsemből szerelték volna át, a kapcsolók feketék és unalmasak, még a hifi is úgy néz ki, mintha az őskori ITT Nokia magnót próbálták volna a középkonzolba integrálni. Mondjuk azon legalább két LED is volt, itt csak a kilométerszámláló, a benzinszintmérő és a rádió kijelzője kapott zöld háttérvilágítást, ami éjjel nagyon techno. A váltókartól, valamint minden könnyedséget és eleganciát nélkülöző borzalmas gumiszoknyájától összes minimális szépérzékkel megáldott ismerősöm bereccsent. A nagy feketeséget a szürke különböző árnyalataiban pompázó kárpitok dobják fel.

A kezelőszervek kézbevétele egy pillanat alatt eloszlatja a vizuális ingerekből fakadó kezdeti idegenkedést. A kormányt álló helyzetben megmozgatva is érezni, hogy nagyon közvetlen kapcsolatban van a futóművel és a kerekekkel, a váltókar kézre esik, és könnyen, de nem lötyögősen jár. Túlzás lenne azt állítani, hogy az ülések elképesztően kényelmesek, de hosszú úton is korrekt tartást biztosítanak, keményre tömöttek és meglehetős oldaltartással bírnak.

 
   
 

A kormánykerék magassága állítható, a kormányoszlop tengelye mentén nem mozog, de 180 centivel enélkül is kényelmes üléshelyzetet tudtam varázsolni. A kormánykerék fogása nagyon jó, a méretét is ügyesen eltalálták. Kisautós viszonylatban elég rövidek a váltóutak, zaj és akadásmentesen kattannak a fokozatok, félrekapcsolni még akarattal is nehéz.

Az áttételezés lendületes gyorsításokat tesz lehetővé, a váltásokat követő gázadásra egész virgoncan reagál az 1,4-es Duratorq. 68 lóerő és 160 Nm nyomaték jön ki az 1.399 cm3-es motorból. Ráadásul jól is néz ki, nem a manapság divatos fekete műanyag burkolat alá száműzött szerkezet: csövek, szelepfedél, intercooler, minden kitűnően látható a motortérben.

 
   
   

Common-rail turbódízelségének megfelelően nyomatékos, a motor alacsony fordulaton éled, de hangosabb, mint a számomra etalon PSA-HDI, és a rövid távú vegyes használat során mért 6,7 literes átlagfogyasztás is lehetne alacsonyabb. A motorhang igazából csak hidegen zavaró, az üzemi hőmérsékletet elérve még pár nagyot koppan, azután elhallgat.

1400 köbcentiből nehéz lenne igazán élvezetes menettulajdonságokat kipréselni, de a futómű tervezésekor és hangolásakor nem kötöttek kompromisszumot a tervezők. Úttartás, kanyarstabilitás és irányíthatóság szempontjából akkora ötöst hoz a Fiesta, hogy kilóg a naplóból. A kormánymozdulatokra azonnal moccanak a kerekek, élvezetes, ahogy a kisautó ráfekszik az ívekre, és dülöngélés, kenődés, csúszkálás nélkül ott is marad. Azért hagytak némi lengéscsillapítást is, így nincs arról szó, hogy az úthibákon kirázódna az utasok lelke, ne adj' isten ebédje.

Az oldalról ajánljuk

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
  • Hírek

A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis

Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.

38 perce
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21