Teljes gôzzel elôre
Egzotikum: Angol gőzautó tanulmány
1906-ban egy floridai fotós fia, bizonyos R. W. Stanley által épített versenyautó döntötte meg a szárazföldi sebességcsúcsot. A Fred Marriott vezette autó 128 mérföldes sebességet ért el. Igazi különlegessége, hogy a jármű gôzhajtású volt. A ma már feledésbe merült gôzdugattyús autózást egy egyetemistákból álló angol amatôr csoport igyekszik új alapokra helyezni, tervük a 175 mérföldes óránkénti sebesség elérése.
![]() |
|
![]() |
![]() |
R.W. Stanley, az elsô sebességtartó gôzhajtású alkotója |
Sok problémát kellett megoldaniuk. Az elsô és legfontosabb teendô a vízforraló átalakítása volt. A régi gôzfejlesztô nagy méretű volt, a súlya erôsen visszafogta a teljesítményt, otrombává tette az autót. 1478 belsô fűtôcsövet építettek be, ami hatalmas felületet ad, csekély térfogat mellett.
A biztonság legalább olyan fontos, mint a kirobbanó teljesítmény. Ha Stanley is a mai eszközökkel és anyagokból építette volna motorját, lehet, hogy napjainkig tovább él szerkezete - vélik a fejlesztôk. A fűtés elvben egyszerű: 98 literes bojlerben a csökkenô gôznyomás megnyitja az üzemanyagszelepet, a hevítés során fellépô túlnyomás zárja. A víz is szivattyúk nélkül jut a gôzfejlesztôbe.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Módosított 30 lóerôs Stanley motor |
A mechanikus nyomásérzékelô állandó hômérsékletet tart bármiféle termosztát beépítése nélkül is. (A biztonság végett beépítettek egy túlnyomásszelepet is, meg persze ezernyi érzékelôt, lásd késôbb.) A tervezôk elôször úgy gondolták, a gôzfejlesztô maga elég vizet tud tárolni, nincs szükség külsô víztartályra és vízpumpára. Az elképzelés jónak tűnt, de abszolút zárt rendszert nehéz elképzelni, úgyhogy a biztonság érdekében üzem közben szükség van vízpótlásra, kell a tartály is, a pumpa elhagyható.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Leginkább a Forma-1 autók karosszériája felene meg a célnak |
Az eredeti gôzfejlesztô másfél centi vastag acélfalát ugyanekkora azbesztréteggel fedték be, ma speciális kerámiát alkalmaznak a kb. 80 centi átmérôjűre zsugorodott bojler köré. A hôfejlesztéshez, akárcsak a századelôn, gázolajat használnak (a PB változat is tervezôasztalon van). A tűztér 10-14 cm mély, kb. 70 cm átmérôjű. A korai szerkezet hangos robbanással indult, amikor begyújtották a hirtelen benyomott fűtôanyagot, mai utódja modernebb gyújtást alkalmaz.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Egy sportos, de akár utcai közlekedésre is alkalmas formaelképzelés |
Legfôbb újítása a szeleprendszer. Bár fôbb paramétereiben megfelel elôdjének, valamennyi műveletet számítógép irányít majd. A vezetônek megvan a joga a szelepek irányításához, egy úgynevezett "A" módban a lábpedál által működésbe hozott potméter nyitja-zárja a szelepet 8 egyszerű elektronikus kontrol). Ha bedöglik az elektronika, a szelep azonnal zár. A modernebb "B" módban a pedál mechanikus mozgását a fedélzeti számítógép alakítja vezérelt szelepmozgássá.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A gôzautó elvi vázlata |
A komputerprogram felülbírálhatja a pedál jelét, megakadályozva pl. a gôzfejlesztô túlhevülését. Bár a fentiekbôl kiderült, hogy az autó mechanikusan teljes mértékben szabályozható, a vezetô megnyugtatása érdekében valamennyi paramétert méri a számítógép, és a programba bármikor be lehet avatkozni. Mivel a vezérlés távolról történik, a vezetôfülkével való mechanikus kapcsolat nélkül, könnyebb volt izolálni a motorrészt, aminek leginkább a robbanástól tartó sofôrök örülnek (a Stanley bojlere sohasem robbant fel, de ez nem zárja ki a katasztrófa lehetôségét).
![]() |
|
![]() |
![]() |
A motorblokk még nincs teljesen kész. Több alternatíva is van: pl. Stanley 2 hengeres motorja, ami 30 lóerôs volt, nagy átmérôjű dugattyúkkal, átalakítása és nagyobb nyomás mellett 200 lóerô és 800-as fordulat is elérhetô vele. A szelepek növelésével a teljesítmény tovább fokozható. Másik alternatívaként egy eredetileg 20 lóerôs Bryan dugattyús motor jöhet szóba, ami magasabb hômérsékletet bír, és 1300-as fordulat mellett 150 lóerôt képes leadni. Az erôátviteli görbéje is közelebb áll az Otto-motoréhoz.
Sok kérdés vár még tisztázásra. Milyen fékrendszert használjanak? Hogy nézzen ki az autó? (A legtöbben a Forma 1-es dizájn hívei vannak.) A legfôbb kérdés mégis az, vajon a rendkívüliség elegendô indok-e, hogy sok milliót öljenek egy elavult technológia feltámasztásába.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
