Szupercsapat, hajrá!
Teszt: Ford Transit SportVan 2008
Személyautóhoz szokott embernek vicces a Transit kabinja. Olyan széles az autó, hogy nem tudunk könyökölni az ajtón vezetés közben. A jobb kezünkkel igen, ott van kényelmes, lehajtható kartámasz, de a ballal esélyünk sincs, olyan távolságban ülünk az ajtótól. Az apró tárgyak tárolásával nem lehet gond, annyi a rekesz, és van lehajtható pohártartó, meg hely a pillepalacknak, sőt, ha hátizsákot vagy nagyobb csomagot akarunk az utastérben szállítani, a két ülés között erre is van lehetőség.
Ha a külsejét nézegetjük, semmiféle kétségünk nem lesz afelől, hogy a sportosított Transit egy vicc, csak eleinte nehéz eldönteni, jó avagy rossz. Gyönyörű, 18-as könnyűfém felnik, krómozott, dupla kipufogó, metálkék fényezés és – ahogy a britek hívják – „go faster stripes”, vagyis menjgyorsabban-csíkok a tökéletes sportos hatás elérése érdekében. Egy teherautón.
Nekem azonnal az A-Team, a Szupercsapat kocsija jutott eszembe róla – bár kinézetre egyáltalán nem hasonlítanak, egy a gyökerük. Mellesleg Mister T. sem keltett volna nagyobb feltűnést a pesti utcákon piros-fekete GMC Vandurájával, mint én a Transit SportVannel, szinte hihetetlen, hányan bámulták szájtátva ezt a fura szerzetet; végül úgy döntöttem, mégiscsak a jobbik fajtából való vicc ez a szokatlan dizájn.
Nemcsak a külcsín, a motor is sportos. A 140 lóerős, 350 Nm csúcsnyomatékú dízel nagyon határozott, gázadásra a Transit azonnal ugrik, ráadásul a nagy, imbolygó testben érezni is a sebességet. A SportVan mindössze 1,6 tonnát nyom üresen – 2,8 tonnáig terhelhető –, nagyjából akkora a tömege, mint egy középkategóriás limuzinnak, a 2,2-es dízelnek, főleg üresen, nem jelent kihívást.
És a hangja is egészen kulturált. Hidegen nem, úgy kerreg rendesen, de ha bemelegedett, lecsendesedik, még határozott gázadásra sem túl zajos. A Transittal lendületesen lehet közlekedni, még magasabb sebességtartományban is dinamikus a motorja, de kell is a tartalék, nehogy gond legyen, ha tényleg dugig rakják, és a tömege közelíti a 3 tonnát. A nagy teljesítmény mellé, ahogy minden rendes sportautóban, elöl-hátul tárcsafékek járnak.
A váltó is jó. Nem a leggyorsabb, de egészen precíz, és meglepően rövid utakon jár. Összességében a Transittal az égvilágon semmi gond nincs. Azt hittem, a 18-as kerekek miatt nagyon nehezen viseli majd az útegyenetlenségeket, de ez sem igaz: a SportVan a 235/45 18-as gumik ellenére remekül használható gyengébb minőségű utakon is. Nem ráz vészesen, sőt, tulajdonképpen egészen kényelmes, akár személyautóként is használható lenne, ha nem volna ilyen brutálisan nagy.
Pedig a SportVan a legkisebbek közül való a Transitok között, 4863 milliméteres hosszával, 2933 milliméteres tengelytávjával és 2582 milliméter hosszú rakterével aprócskának számít ebben a furcsa haszongépjármű-világban, hiszen a Transitból három nagyobb kivitel is létezik 3, 3,4 és 4,1 méter hosszú raktérrel.
Olvasóink írták
Roppant kényelmes,a dupla kabin "nyekereg "roszz úton.
Túl elektronikus gyorsan elromlik benne minden amúgy nem lenne nagyon rossz.
Írjon ön is itéletet !
Miután eleget vezettem a kocsit, nem az volt a kérdés, hogy jó-e, hanem hogy van-e értelme megvenni ezzel a felszereltséggel. A rövid tengelytávú Transitok ára nettó 4,1 milliónál kezdődik, igaz, az alapváltozat motorja mindössze 85 lóerős. Ugyanez a tesztautóban megismert 140 lovas motorral, Ambiente felszereltséggel 5, Trend felszereltséggel 5,3 millióba kerül. És most kapaszkodjanak meg: a SportVan ára nettó 5,6 millió, vagyis az ugyanilyen erős fapadosnál is csak bő 10 százalékkal drágább, ha viszont a Trendhez hasonlítjuk, kevesebb mint 6 százalék a különbség.
Ha valaki haszongépjárművet szeretne, melegen ajánlom a Transitot. Ha valaki Transitot szeretne, melegen ajánlom a 140 lovas motort, bár a kisebbeket nem ismerem, nem tudom, küszködnek-e, ha nagyon nagy terhet cipel az autó, csak azt, ennek biztosan nem fog gondot okozni az sem, ha egy konditermet kell átszállítania a városon. Ha pedig már a 140 lovas Transit mellett dönt, ne sajnálja az ember azt a plusz pár százezret. Nem azért, mert a sima Transit egy sima kisteherautó, a SportVan meg egy dögös, sportos, jópofa kocsi. Nem a 18-as felnikért, nem a metálfényért, sőt, nem is a vagány menjgyorsabban-csíkokért. Csakis a hamisítatlan Szupercsapat-érzésért; azért megéri.