Országúton rémisztő: mint egy túlméretes elefánt. Ezekkel a gumikkal három méter nyolcvan centi széles, közel négy méter magas, óriási kerekein kissé imbolyogva halad, megtépi az útszéli fák behajló ágait. Az még hagyján, amikor szembe jön az autónkkal, mert van szemkontaktus az odafönn trónoló kombájnossal, de megelőzni...
Persze előzékenyen lehúzódik a padkára, és mi is fűre hajtunk a másik oldalon, de azért ott a drukk, hogy belepöcköl az árokba, ha nem jól jön ki a lépés. Ugyanis a maga mögött húzott vágóasztallal együtt olyan hosszú, hogy jó sokáig mehetünk mellette. 415 lóerő viszi a 15 tonnás behemótot, ami tiszteletet parancsol, még ha megengedett sebessége nem is több 25 km/óránál. Nem csoda, hogy egy ilyen kombájn az autósok mumusa.

Vezetni annál könnyebb, de megszokást kíván, és nemcsak a terebélyes méretek miatt, hanem mert hátsókerék-kormányzású. Tehát úgy viselkedik, mint egy autó tolatáskor. Ha például balra fordítom a volánt, nem balra indul el a gép, hanem a hátulja csap ki jobbra, felmehetne például járdára, ha nem vigyáznék. Fal mellé állítva csak hátramenetben tud eltávolodni tőle.

Némi rutinnal már könnyedén terelgethető. A forgatógombos kormánykerék könnyebben jár, mint egy kiskocsié, és jó visszajelzést ad, pedálból meg csak kettő van, mindkettő fékezésre. Alaphelyzetben ezek össze vannak kapcsolva, de ha nagyon szűken kell fordulni, lehetőséget adnak az oldalanként külön fékezésre is. A sebességet, mint annyi egyebet is, a jobb tenyerembe simuló többfunkciós joystickkel szabályozom.
A kilátás remek az előredőlő szélvédőn át, a kényelemre sincs panasz, hiszen testsúlyhoz állítva rugózik az ülés, precízen tartja a beállított hőfokot a klíma, és olyan a hangszigetelés, hogy csak a rádióból szóló zene töri meg a csendet. Kísérőmmel hangunk felemelése nélkül beszélgethetünk, hideg üdítőt az ülése alatti hűtőládából szedhetünk elő. Ezek szerint csupa móka és kacagás a kombájnos élete?

Hát, egészen más, mintha kaszával kéne aratnia: sokkal könnyebb, de ugyanannyival bonyolultabb, nagyobb tudást kívánó és felelősségteljesebb is, hiszen súlyos és drága következményei lehetnek egyetlen elhibázott mozdulatnak. A helyszínre, egy kissé dimbes-dombos, szabálytalan alakú, 55 hektáros táblára megérkezve először is fel kell venni a szállítókocsiról a 7,7 méter széles vágóasztalt – ez egy pillanat műve. Utána be lehet programozni az érintőképernyőn az adatokat.
Jelenleg tavaszi árpát aratunk, nagyon alacsony szárú, ezért nehéz eltalálni a vágóasztal ideális magasságát: ha nem elegendő, földet, követ szedhet fel, ha túlzott, szinte csak a kalászokat vágná le. Noha az elektronika automatikusan állítja, külön is szabályozható a gabonát a kések elé terelő motolla fordulatszáma és a vágóasztal előretolása. Itt is az áll, ami a számítógépre: egy kombájn nem úgy arat, ahogy szeretnénk, hanem ahogy programoztuk, és ehhez komoly tapasztalat, gyakorlat kell. Nekem nincs, ezért Jánosra, az AXIÁL bemutatópilótájára hagyatkozom, merthogy egy kombájnforgalmazónak ilyene is van.

A joystick mozdítására elindul a monstrum, a sebességét 6,2 km/órára állítja be a Pilot Crusie, de ez nem állandó, mert az automatika hat különféle paramétert vesz figyelembe, és legfőbb törekvése a kiváló minőségű aratás, azaz, hogy minél kisebb legyen a veszteség, tehát minél több mag kerüljön a magtartályba.

Közben nagyon kell figyelni, mert földet foghatunk, vagy elakad a túl sok anyag a ferde felhordóban, ilyenkor meg kell állni egy-egy pillanatra. A szalmát nem egyszerűen kiszórja hátul a kombájn, hogy majd feldolgozza egy bálázógép, hanem szecskázva fújja ki, talajerő-utánpótlásnak, ezt jól látni a hátrafelé néző kamera képernyőjén. A fülke hátsó ablakán a pedig magtartályra látni, szépen telik, 11 köbméternyi fér bele, árpából hat és fél tonna. Mellénk jön a pótkocsis traktor, kinyújtjuk az ürítőcsigát, és már zúdul is át a termény, másodpercenként 110 liter. Megy minden, mint a karikacsapás.

A második körben jól látszik az előző menet nyoma. A széles, kis nyomású Michelin gumik minimális talajtaposást okoznak, viszont olyan jól kapaszkodnak, hogy sáros földön állják a versenyt a gumilánctalpas kombájnokkal. A keréknyomások figyelemmel kísérhetők egy kis képernyőn, még az is látszik, hogy a napos oldalon mindig magasabb egy kicsit. A kombájnnak nincs egyéb rugózása, csak a gumikerekei, de így is nagyon simán halad. Emelkedőtől nem ijed meg: összkerékhajtású.

Rövid ideig, műkedvelőként belekóstolni az aratásba érdekes és szórakoztató tapasztalat, de napi 12-14 órában már nagyon kemény munka. És ezzel nincs vége. Miközben a gazdaság saját kútoszlopa megtölti az egy nap alatt csaknem kiürült 800 literes tankot, a gépkezelő a kombájn saját kompresszoráról kapott sűrített levegővel lefúvatja a port, töreket az egész masináról, légszűrőt cserél, kitisztítja a kőgyűjtő vályút, és átnéz mindent. Ez egy jó órányi elfoglaltság, utána mehet zuhanyozni.

Akad bőven tennivaló az irodában is. Az úgynevezett CEBIS rendszer pontos kimutatást készít a learatott területről, a gabonamennyiségről, annak nedvességtartalmáról és sok egyéb adatról. Lehet elemezni a gazdaságosságot, hiszen nem babra megy a játék: egy Claas Lexion 670 alapkivitelben 80 millió körül kóstál, de a fullextrásan elérheti a százat is.

Kifizetődősége nem elsősorban a műszaki élettartamtól függ (Magyarországon sok harmincéves Claas Dominator működik), hanem gazdasági szabályzóktól, könyvelési értékleírástól, pályázati és adózási fortélyoktól. Az a jó, ha öt év alatt behozza az árát, aztán még mehet ugyanennyit egy második tulajdonosnál, és átadhatja helyét a majdani újnak. Kárba veszhet egy ilyen nagyszerű gépben megmaradó érték, de hát ettől pörög a fogyasztói gazdaság. Elgondolkoztató az is, hogy azt a munkát, amit valaha az egész falu népe végzett el derékfájdító aratással, ma egyedül megoldhatja egy jó gépkezelő, miközben a község lakosságának nagy része munkanélküli, és segélyből él. Minderről persze nem a kombájn tehet, sőt neki köszönhető, hogy az aratásnak kedvező időjárás néhány napjában veszteség nélkül takaríthatjuk be a termést.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
