Nem hal meg a sárban

Claas Xerion – 2016.

2016.04.15. 06:10

Hát az ott?! Mutatok számonkérően a fél kilométernyire dolgozó gumilánctalpas traktorra. Lesz egy kis kínos csend a kabinban. Az előttünk elterülő ívelt pingpongasztal alatt továbbra is a rendes munkatartományban, 1600-as fordulaton jár ugyan a 13 literes turbódízel hat hengere, de mostantól nehezen tartható, hogy erre a földtípusra márpedig kerekes nehéztraktor kell.

Hát ja, egy Challenger: szántogat a szomszéd gazda, amivel önmagában semmi baj. Szép az idő, megint olyan hamar jött a tavasz, hogy az már szinte nyár, de csak a homokosabb részek poroznak. Enyhe szellő, szépidő-felhők, 18 fok. Madárdal speciel nincs, mert az énekesmadarak közül egyedül a varjú érdeklődne a puszta föld iránt, de mivel ez egy demótábla, ahová bemutatni hordják a gépeket, annyiszor felszántották, boronálták és magágyelőkészítették már, hogy nem sok kapirgálni való maradt. Mielőtt kijöttünk volna a Baja melletti lankás területre kombinátorozni, megkérdeztem, mire jó egy négykerekű nehéztraktor, és ha már úgyis a 80-100 milliós árkategóriában járunk, miért választ valaki egy ilyet. 

Mint pl. a Case STX 450, amivel tíz éve olyan hangulatosat szántottam, valahol Békésben, vagy ugye a Challenger, ami olyan, mint a klasszikus lánctalpas traktorok, tehát nem a négy kerék helyén van egy-egy háromszög alakban futó gumiheveder, hanem kétoldalt egy-egy. Ha követhetetlenül bonyolulttá akarnám tenni az egyenletet, bedobnám még, hogy az idei Agrárgép Show látványossága volt a termékkategóriák közti átjárókészlet: akkora, mint egy kispolski, négy kell belőle, és quadtracot csinál a nehéztraktorból. De inkább töröljék a jegyzőkönyvből az előző mondatot, és maradjunk annyiban, földet megmunkálni sok mindennel lehet, vallási meggyőzőség és ismerős importőr is lehet befolyásoló tényező.

A nehéztraktor nem univerzális műfaj. Lehet vele vontatni, hiszen vontató, de közúti vontatásra, szállításra nem ez az igazi. Ahhoz nem kell 450 lóerő, meg 20 tonna, hiszen közúton egy Chevrolet Suburban is simán elhúz négy tonnát, személyautó létére. A Claas Xerion hangsúlyozottan talajtraktor, nehéz földmunkákra. A kérdést pedig, hogy mire jó ez így, 18 tonnásan mondjuk egy lánctalpashoz képest, még a telephelyen tettem fel. Mire jó, mire jó, hát ha mély a sár, a gumilánctalp felfekszik rá, és csak a sarat dagasztja. A kerék viszont lesüllyed, amíg fogást nem talál a szilárdabb talajon. A Tiszántúlon például a nehéz talaj miatt sok a nehéztraktor; Szeghalom, Körösladány, Jászapáti, ahol nagyon kötött a talaj.

Ez már a traktor-sztratoszféra, ahol ritkán látott mamutok legelésznek, John Deere 9, vagy a Case Steiger EP; ezekkel nem szaladgálnak naponta ki a földekre, nagyon kevés is van belőlük. Claas Xerionból konkrétan négy dolgozik az országban. Piaci részesedését tekintve nem a Claas Xerion a nehéztraktorok Opel Astrája: nagy, drága és high tech, tele elektronikával. Ebben 13 literes Mercedes motor van. (Az előző Xerionban Caterpillar C13-as volt, előtte meg Perkins)1650-es fordulatszámon adja le a maximális nyomatékot, ott dolgozik. Az axiálosok kedvenc gazdasága egy 2000 hektáros vasaljai birtok Körmendtől kicsit nyugatra, ahol tökéletesen valósítják meg az államalapító, Helmut Claas koncepcióját: univerzálisan használnak egy Claas traktort.

Az 1926-os születésű Helmut persze valójában csak a cégalapító, August fia, de többek között száz szabadalmának köszönhetően ő tette naggyá a céget, melyet 2010-es visszavonulásáig vezetett is. Vasaljára visszatérve ott kukoricasilózó adaptert szerelnek rá, megfordítják a fülkét, így válthatnak ki vele egy silózótraktort, ami önmagában megint sok tízmilliós mulatság lenne. 2000 hektáros a gazdaság, ez az egyetlen nagygépük, ezen kívül csak MTZ-jük van. Az Extrionnal szántanak, meg minden, de be is takarítanak. Ezt akármilyen traktor nem tudná elvégezni, mert a silózás nagyon energiaigényes: a főállású silózó gépek akár 500 lóerősek is lehetnek, a Kronénak 1000 lovas silózója is van (Krone Veyron).

Igazából 3-4000 hektáros gazdaságokba való; kell neki a terület, hogy behozza az árát. Persze van 200 hektáros gazdaság, ahol a gazda gyakorlatilag ezzel hobbizik – ennyiért vehetett volna Lamborghini Murciélagót, de ő ezt szereti, és kész. Eleve ez előbb-utóbb behozza az árát, a Lambóval meg több évezreden át kéne uberezni. Szépnek és brutálisnak ez is elég szép és brutális. Semmi optikai morcosítás, ez nem egy B Corsa: egy felnőtt simán be tud ülni a felnijébe. Annyira visszafogott, hogy már a nagy kémény is eltűnt róla, a kipufogódugdosás szokása a dízelautókból megérkezett az agráriumba is. A nitrogénoxidokat itt is karbamidos adalékkal fogják vissza, az AdBlue betöltőnyítása a szürke tanksapka mögött kéklik. Enélkül a mezőgazdasági gépek Euro6-os normáját, amit Tier 4-nek hívnak, nem lehet teljesíteni. Az adalékrendszer egyébként 24 voltos, úgyhogy a motortérben két generátor van. 

Fontos a keréknyomás is; sáros talajon felfújod a gumikat, jobban belemegy, kapaszkodik, szárazon akár fél bart is kieresztesz, és kisebb lesz a talajnyomás. Ha túlságosan leengeded, lehet, hogy a gumi elfordul a felnin, még ez a spéci Michelin is, ezt demonstrálja a krétajelölés a felnin a szeleppel egyvonalban: ha valaki túlereszti az abroncsot, odébbmászik 10-20 centit, és az már nem jó. Ez a jelölősdi persze nem egy mindennapos traktorosdolog, csak a bemutatókon csinálják, hogy demonstrálják, milyen az, amikor sikerült alultervezni a guminyomást. Hogy tehát ki vesz gumihevederest vagy kerekest, nehéz megmondani; nagyjából vallási kérdés. Mielőtt kimennénk a földekre, hogy gyakoroljuk az összkerekes (három elektrohidraulikus diffizárral) vallást, a traktor mögé kapcsolunk egy talajjavító gépet.

Közben azért kérek egy motortér-idegenvezetést is. A géptető akkora, mint két mobilvécé, alatta döbbenetes mennyiségű hűtővel. Nem is a bruttó hűtőbordafelületet sokallom, hanem a komplexitást: tisztításhoz ezerfelé hajtogatható a sok hűtő. A bal felső az első híd hűtője, külön olaj megy az első és hátsó hídban is. Nagy a súrlódás, nagy nyomatékot kell a földre vinni. Van külön üzemanyaghűtő, hogy a gázolaj optimális hőmérsékletű legyen – az augusztusi tűző napon simán felmelegedhetne 50-60 fokra, aztán töltőevegőhűtő, hidraulikahűtő, vízhűtő. A hatalmas hűtőventilátor forgásiránya gombnyomásra megfordul, így a traktor letüsszenti a hűtőiről a port.

A kombinátor és a kultivátor közötti különbség nyilván népszerű fingatós kérdés a mezőgazdasági szakközépiskolákban. Nem csak a hangzás hasonló, de az alkatrészek is: kapamező például mindkettőben van. A kultivátor ugyanakkor mélyebben dolgozik, alaposabban átmozgatja a talajt. A kombinátor kapamezeje sekélyebben vágja el a csírázó gyomok szárát, de ez a sekély siklás is olyan, hogy 200 üzemóra megeszi a kapákat. Ráadásul a kapák után jön egy simítólap, aztán egy csőpálcás rögtörő, crosskill henger, az összeállítás függ a talajszerkezettől. Elvileg egy gabonatarló átalakítására való.

Láttam én már Fendt 1050 Vario orrán háromtonnás súlyt is, így most kis csalódás, hogy a Xerionon 400 kilónként megy a súlyozás. És valójában ezeket a súlyokat is le kéne most venni, de egy kis demókombinátorozáshoz nem fognak ennyit szerelni, a súlyok maradnak. Kifelé a műúton megkérdezem Janit, a traktoroskiképzőt, látott-e már traktorsúly-metszetet. Az a bizonyos háromtonnás ugyanis nem volt nagyobb, mint egy bőrönd, és egyszerűen nem tudtam elképzelni, hogy ha egy mérlegre raknánk, a másik serpenyőbe beparkolhatnánk két Kia Sportage-dzsel is, még az is kevés lenne. János szerint az a tömb a Fendt orrán tényleg tömör vas lehetett, egyébként ő látott már olyan traktorsúly-metszetet, hogy nekimentek a géppel valaminek, és akkor kettétört – abban olyan 5-10 centi vastag acélköpenybe burkolt beton volt.

Közúton nem forszírozom a vezetést, főleg mert a Xerion simán megy 50-es utazót, nyomasztóan nagy, és bár egy gyakorlott traktoros a tükörből simán viszi ilyen gyorsan is az úttest szélén, én inkább nem kísérleteznék ilyesmivel. Azt már mindenki tudja, a modern traktorok mennyire kényelmesek, de ez a húsz tonna vas, meg ezen belül ugye a nem is tudom, hány tonnányi rugózatlan tömeg a hatalmas (900/60 R42) kerekekkel nem jelent éppen finom a futása (viszonyításképpen a Rába-Steiger 32 colos kerekeken dolgozott). A 3590 milliméteres tengelytáv fél méterrel nagyobb, mint mondjuk egy Audi A8L-é, de amilyen mások az arányok, mintha egy Smartból készített monster truckot vezetne az ember. A földúton már átveszem a kormányt; a tengelytáv tényleg bizarrul rövid, a legkisebb bambulással kipusztíthatunk egy veszélyeztetett fajt; egy derékcsuklós traktor, mint például a Rába-Steiger azért lomhábban, egyszersmind megbocsátóbban mozog.

Kapcsolódó
Feltámasztják a győri legendát

Feltámasztják a győri legendát

23 millióból, meg egy romból lehet egy mechanikailag nagyrészt új traktorod, a kategória átlagárának nagyjából feléért.

Opcionális a rugózott kabin, ami kisimítja alattunk a húsztonnás rodeóbika rázkódását, de azért sem a rugózott fülke, sem a rugózott ülés nem azonos a steadycam-mel, és valójában nem egyenes vonalú mozgást végzünk, mint egy etióp hosszútávfutó feje. Inkább olyasmit, ami inkább csillagászoknak való: mi vagyunk a Hold, a rugózott fülke a Föld, és hogy épp hol a nap, hát azt a dúlőút kátyúi határozzák meg. Kapaszkodni kell a kormányba, ez a lényeg, és csak a legprofibb traktorosok tudnák megmondani, hogy a Xerion új generációja a csavarozott alváz miatt is jóval merevebb lett, mint az elődmodell. Az amatőr traktoros csak annyit lát, hogy a régebbi Xerion-videókon látható büszke kémény eltűnt a motorháztető oldaláról. A kipufogót a fülke alatt jobbról vezették el, a kimeneti nyílás alig áll ki, és olyan kevés látható korom jön ki belőle, hogy az ember sokáig nem is keresi.

Közúton, vagy úgy általában munkaidőn túl a kímélő menetet választjuk a kormányzási módok közül, késleltetett hátsókerék-kormányzással, ami annyit jelent, hogy a hátsó kerekek csak nagyobb kormányszögön túl kezdenek fordulni. Hatféle menet létezik egyátlós, nagyátlós, szinkronkormányzás, oldalazás, vagy munkanéven kutya. Utóbbiban végezzük a demótábla kombinátorozását, hogy kisebb legyen a talajnyomásunk, de a fordulókat normál (párhuzamos) kerékállással kell végrehajtani. Lehet kutyába' is, de úgy részegesen tántorog a traktor. 30 centi pontossággal dolgozik a gép, talajmunkára – vetés kivételével – ez alkalmas, és nem utolsó sorban ez az ingyenes GPS-előfizetés. A kétcentis pontosság már sokba kerül, igaz, permetezésnél percenként is több tízezernyi forint lehet a különbség vele és nélküle.

Az oldalról ajánljuk

Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

tegnap, 17:31
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21