A Volvo, ami mindenen átmegy

Volvo BV202N gumilánctalpas

2016.06.05. 06:52 Módosítva: 2016.06.05. 07:37

Egy csöndes borsodi faluban, Borsodszentgyörgyön járunk. Vasárnap dél körül az utcán alig-alig sétálgat valaki. Az egyik udvaron ponyvával letakart Toyota Supra, a másik kerítés előtt Mazda MX-5-ös árulkodik, hogy errefelé nemcsak szükséges rossz az autózás. Az igazi különlegességet mégsem ezek a gépek adják: egy garázsszerű kuckóból krokodilszemekkel kandikál ki a Volvo BV202-es. Az egykori skandináv katonai gép finoman szólva sem szerves része a magyar utcaképnek.

A tulajdonos, Attila maga hozta be Norvégiából. Megunta, hogy a fakereskedők a rossz időre hivatkozva  sorra mondják vissza a rendeléseit, fejébe vette, hogy ő oldja meg a problémát. Hosszas kutakodást követően esett a választás a gumilánctalpakat viselő BV202-re. Már maga a behozatal sem volt zökkenőmentes: Svédországba be sem akarták engedni, a fuvarozó cégnek kellett garanciát vállalnia érte. Aztán már Magyarországon is addig zaklatták őket, míg nem küldték el a vámpapírok másolatát.

Ma már magyar rendszámot visel a mindenen átgázoló Volvo, de a papírozás sem volt egyszerű. Miért is lett volna? A Közlekedési Hatóság állásfoglalása szerint persze le lehetett volna vizsgáztatni, de kiadták a döntést megyei hatáskörbe. Itt aztán jött a kukacoskodás, így Attilának át kellett alakítania néhány apróságot. Így például az irányjelzőket is lecserélte, de minden alkatrészből megtartotta az eredetit. Bár elsősorban fabehordásra, erdészeti munkákra és vadászathoz használja a BV-t, ez az autó neki nem csupán egy célszerszám – egyben szenvedély is.

De hogyan kerültünk ide?

A BV202 gazdájához, Attilához Borbás Péter kísért el. Borsodszentgyörgyön aligha találni olyan embert, aki ne ismerné Petit, a telefonszámát szinte fejből tudják. Nem is véletlenül: ha bárkinek segítségre van szüksége, nála jó helyen kopogtat. Nem számít, hogy a világ végén, vagy az éjszaka közepén kell autót menteni.

Civilben egyébként Peti sokunk gyerekkori álmait éli: kukásautót vezet. Ez a munka pedig kiválóan alkalmas arra is, hogy a környékre alapos rálátást szerezzen. Magától értetődő tehát, ha tudja, melyik ház garázsában áll limitált szériás Nissan Silvia, hol építenek Toyota Suprákat, és esetünkben azt is, hogy kié a Magyarországon igen ritka katonai Volvo.

Régi becsípődés nála az autózás, 1996-ban már licences versenyző volt, gyorsasági bajnoki futamokon indult. Tíz esztendővel később az Opel Astra kupában is rajthoz állt, Zengő Zoltántól bérelt autót. A kilencvenes években Pécsett és Parádon hegyi versenyeken szerelt, de akkor sem jön zavarba, ha éppen egy ralitúra futamon kell lapjával elfordulni. 2009-ben, hosszas előkészítés után harmadmagával a Budapest-Bamakónak is nekivágott egy Opel Omegával.

A BV202-est egyébként a Volvo leányvállalata, a Bolinder-Munktell fejlesztette, kimondottan a svéd hadsereg számára. Más országok is átvették, többek között Csehszlovákiában is használták. Ha elsőre vaktában próbálnánk kitalálni, milyen motort szereltek az orrába, jó eséllyel kudarcot vallanánk. A B18 kódjelű blokkot a P1800-hoz, tehát személyautóhoz fejlesztették. Az 1780 köbcentiből katonai köntösben 82,5 lóerőt hoztak ki, 128 newtonméteres csúcsnyomaték mellett. Hogy mennyire tartós, jól mutatják az olyan rekordok, mint Irv Gordoné, aki már három évvel ezelőtt a hárommilliomodik mérföldre készült P1800S-ével. A fogyasztást persze nem lehet gazdaságosnak nevezni, de egy ilyen járműnél ez nem is szempont. Dupla tankjába 180 liternyi benzin fér, amelyből kilométerenként nagyjából egyet eszik meg. Ez persze nem feltétlenül jelenti, hogy százon százat fogyaszt. A különböző források 200 és 400 kilométer közötti hatótávról számolnak be. Esetünkben gyakran keményen megpakolva, az erdőben durva emelkedőkön kínozva jön ki a fenti érték.

Alapvetően kétszemélyes, pótkocsijában – amely nem lekapcsolható – további nyolcan-tízen férnek el. A meghajtásról mindkét egységben egy-egy csillagkerék gondoskodik. A bejutás nem kimondottan egyszerű: sirályszárnyként nyílnak felfelé az ajtók, jó magasra lépve tudunk bekászálódni az ülésekbe. Nem véletlen ez a megoldás sem: a BV202 kétéltű. Míg szárazon nagyjából 35 km/h-val képes haladni, vízen 7 km/h-val úszik. A megállásról kardánfék gondoskodik.

A következő meglepetés a típust nem ismerők számára akkor következik, amikor a kezelőszervekre néznek. Nincsenek botkormányok, csak három pedál, egy kormánykerék és rendes sebességváltó. Amikor Attila átengedte a volánt, az első métereken kicsit óvatoskodtam, hiszen ott volt a tudat, hogy mégiscsak egy lánctalpast vezetek. Ez az érzés azonban hamar elmúlt. Az érzet teljesen olyan, mintha egy kicsit korosabb terepjáróval indultam volna neki a hegyoldalnak. A kormányon csupán egy kis holtjáték érezhető, de semmi nem utal arra, hogy nem kerekeket forgatunk vele, hanem lánctalpat. A váltó meglepően rövid úton jár, a négy sebességet határozottan találjuk meg, nem kell keresgélni. Egyedül talán a kuplunghoz kell magasra emelni a lábunkat, de ez is simán megszokható.

Aszfalton kicsit nehézkesen fordul a katonai Volvo, de saját természetes közegében, földúton, szántásban, sárban jól érzi magát. A méteres árok és a domboldal meg sem kottyant neki – tényleg elhittem, hogy akárhol elmegy. Gazdája is épp így tapasztalja: a tükörjeget ugyan a BV202 sem szereti , de egyelőre nemigen sikerült olyan terepet választani, ami akadályt jelentett volna. A skandináv télhez tervezett gép esetében az sem igazán meglepő, hogy a fűtést szinte azonnal érezhetjük, fagyoskodni nem kell.

Amikor a Volvót próbálgattuk, volt azért egy olyan pont, amikor beszaladt kicsit a sportszelet. Egy meredek domboldalnak nekifutva eljött az a pillanat, amikor előre nézve csak az eget és a fák lombkoronáját láttam magam előtt. Ha ilyenkor bónuszként a járművezető szájából kicsusszan egy húha, akkor azért hajlamosak vagyunk megijedni. De nem arról volt szó, hogy a gumilánctalpasnak már túl durva a terep, vagy éppen borulásveszélyes helyzetbe jutottunk. Mindössze annyi, hogy már alacsony a benzinszint, és abban a pozícióban képtelen volt felkapni az üzemanyagot, lefulladt – ilyenkor szépen, kicsiket fékezve visszacsúszunk, és keresünk egy lankásabb utat.

Mióta Magyarországon van, probléma nem volt vele. Rozsdát éppen csak mutatóba találunk a motortérben, a kipufogódobot kellett még lecserélni, és néha-néha becsúszik egy defekt a kis gumikerekeknél. Még az olyan apróságok is hiba nélkül működnek, mint a pótkocsi belső világítása, vagy jelzőberendezése. Az alkatrészellátással nincs gond, egy norvég webshopból túlzás nélkül az utolsó csavarig bármit megkaphatunk hozzá. Igaz, vélhetően nem a magyarországi tulajokból fognak meggazdagodni: a borsodszentgyörgyi gépen kívül egy másik, mentésre használt példányról van tudomásunk.

A BV202-eseket 1964-ben vette használatba a hadsereg, a gyártást 1981-ben állították le. Ekkor váltotta fel a BV206, amelyből mentő és tűzoltó is készült. Abba kezdetben 2,8 literes, V6-os Ford motort szereltek, majd Mercedes-Benz dízelre váltottak. AZ OM 603.950 jelű blokk 2996 köbcentijéből 136 lóerőt és 255 newtonmétert hoztak ki. Igaz, a 3,2 tonnás tömeg felhízott 4,5 tonnásra. Egyesek szerint jobb terepképességekkel is bír az utód, mások viszont borulékonyabbnak tartják.

Az oldalról ajánljuk

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

3 perce
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30