Utánafordulnak
Teszt: Fiat Fullback - 2016.
Megérkezett hozzánk a közeljövő gigantikus pickupdömpingjének első darabja, ami egyben a Fiat első mai értelemben vett összkerekes platós teherautója.
Bár a Fiat korábban is árult platós teherautót, a kisautó-alapokra épített Fiat Stradát, nem nagyon vették, így szépen kikopott az európai piacról. Kicsit sajnálom, a mostanság Mexikóban RAM 700 néven árult Strada Adventure kivitele kimondottan jól néz ki. A Fiatnak igazi pickupja is van Dél-Amerikában, Fiat Toro néven, csak azt túl drága lenne az itteni igényekre felhúzni.
A Fullback gyors bevezetésével feltehetőleg meg akarták előzni a versenytársakat, így egyelőre csak 5-6 konkurens márkával kell megküzdenie, beleértve az alapjául szolgáló Mitsubishi L200-at. De már küszöböt rágja a Renault Alaskan, ahol az embléma mögött egy Nissan Navara bújik meg, és a távolból integet az azonos alapokra helyezett Mercedes is. Gyakorlatilag egy éven belül szinte minden európai gyártó átemblémáz valamilyen meglévő modellt, még a Peugeot-Citroën is ilyesmire készül, nem irigylem az értékesítőket, hogyan éneklik bele az ügyfélbe, hogy a Fullback helyett a félmillióval drágább L200-at vegyék.
Úgy tűnik, a vevők nagy részéhez hasonlóan a Fiat sem tekinti haszonjárműnek újdonsült pickupját. Szemmel láthatóan igyekeznek a felszereltséggel csábítani a vásárlókat, hiszen a két választható verzió közül a szegényebb is tartalmazza már az automata légkondit, a 16-os könnyűfém felnit és a tempomatot. A Gold-nak nevezett fullos csomagban kapunk kétzónás klímát, 17-es felnit, navigációt és automata váltót. Amit kocsiban látunk, azt kapjuk alapáron, az extralistán kizárólag a metálfény szerepel.
A raktérben lévő kamu bukócső is arra utal, hogy nem a málhás szamár szerepet szánják a modellnek, hiszen a néhány lemezbe tekert csavarral rögzített krómcső nem sok bukástól védené az utasteret. Hosszabb gerendákat és vascsöveket se szívesen raknék rájuk, tartófülek hiányában akadálymentesen csúszkálhatnak jobbra-balra, a krómfelületnek se tesz jót. Pedig a rakteret dicséretesen kibélelték, ráadásul a felépítményezőknek is kedveznek azzal, hogy a pótféklámpát nem kell kivezetni sehová, mert a platóajtóba van építve. Igaz, itt könnyebben megsérülhet.
Rendes pickuphoz méltóan kapott vonóhorgot is, amivel akár 3,1 tonnát vonszolhatunk, amihez ideális társ a 180 lóerős motor az ötsebességes automata váltóval. Utóbbi nem túl finom szerkezet, a nemrég tesztelt Ivecóval szemben könnyű volt megzavarni a lassítás/pillanatra megállás/kigyorsítás-kombóval. Persze kézzel is kapcsolgathatunk, ha akarunk, ehhez nemcsak a váltókart használhatjuk, de a sportkocsikat idézően a kormányra is kerültek műanyagnak látszó, de fém váltófülek. Bevallom, egyszer se éreztem vágyat, hogy bármelyik megoldást is alkalmazzam. Terepen jöhet inkább jól, ha mi döntjük el, melyik sebességben legyünk. Normál használatban olyan 1500 körüli fordulaton üzemel a motor, nem egy pörgős fajta, és megdöbbentően halk, úgy tűnik, a Fiatnak másik polcról választottak hangszigetelést, mint az L200-nak.
4x4, na de milyen?
A Fullback kétféle összkerékhajtással rendelhető.
Az SX kivitelekhez egy 3-állású üzemmódválasztó kapcsoló áll rendelkezésre.
’2H’ (közúton, kedvező körülmények között) ahol csak a két hátsó kerék visz át hajtóerőt; ’4H’, amely akár 100 km/óráig választható, és mind a négy kerék között 50:50 arányban osztja meg a nyomatékot, ami biztonságosabb előrejutást eredményez csúszós vagy egyenetlen útfelületen; és ’4L’, amely különösen rövid áttétellel segít a szélsőséges terepkörülmények között.
Az LX csúcskivitelhez egy 4-állású üzemmódválasztó érhető el. Ez Torsen központi differenciálművel rendelkezik. Az ehhez tartozó három, elektronikusan vezérelt tengelykapcsoló az útviszonyok és a sebesség függvényében, valós időben szabályozza a hajtóerő átvitelét a kerekekhez. A fent már említett ’2H’ és ’4H’ üzemmódok mellett megjelenik a ’4HLc’ állás: ilyenkor a központi differenciálmű egyenlő arányban osztja meg a nyomatékot az első és hátsó tengelyek között, ami jobb tapadást eredményez behavazott úton, homokos ösvényeken, sáros szakaszon. Végül, de nem utolsósorban a ’4LLc’ zárt központi differenciálmű mellett a felezőt is aktiválja, így fokozott nyomaték áll rendelkezésre az extrém terepviszonyok leküzdésére.
Mindkét összkerékhajtási rendszernél külön megrendelhető a hátsó elektronikus differenciálzár.
Az utastérben jól elfértem, telefonnak, parkolókártyának, kulcsnak találtam helyet. Bár vigyázni kell, mert a középkonzol alján lévő tároló vége nincs teljesen lefalazva, így ha vigyázatlanul odadobjuk a kártyát, simán eltűnhet a résben, ami ki tudja, hol végződik. Fullos, tehát bőrülés is dukál, nagyon kényelmes, de már így 5000 km után is látszik rajta a használat, hiába, igazi bőrt csak sok sok kategóriával feljebb találunk.
A hátul ülők se panaszkodtak, kényelmesen heverészhettek, és bár középen nincs szellőző, de az első ülések alatt azért vezettek hátra pár csövet, hogy kapjon hideget/meleget az utas. És, ellentétben például a Navarával, előredönthető a háttámla, ahol simán elfér a kötelező motyó, emelő, miegymás.
Fiat Fullback | Mitsubishi L200 | Isuzu D-Max | Nissan NP300 Navara | Toyota Hilux | Ford Ranger | |
Felszereltség | LX AT5 Gold | Instyle Navi A/T | LS Plus AT | Tekna 7A/T | Executive Leather 6 A/T | WildTrak A6 |
Nettó ár | 7 040 000,00 Ft | 7 540 000,00 Ft | 7 190 000,00 Ft | 8 170 079,00 Ft | 8 435 000,00 Ft | 8 975 000,00 Ft |
Bruttó ár | 8 940 800,00 Ft | 9 575 800,00 Ft | 9 131 300,00 Ft | 10 376 000,00 Ft | 10 712 450,00 Ft | 11 398 250,00 Ft |
Motor | 181 Le, 430 Nm, 5 sebességes automata | 181 Le, 430 Nm, 5 sebességes automata | 163 Le, 400 Nm, 5 sebességes automata | 190 Le, 450 Nm, 7 sebességes automata | 150 Le, 400 Nm, 6 sebességes automata | 200 Le, 470 Nm, 6 sebességes automata |
Plató méret | ||||||
Hossz (mm) | 1520 | 1520 | 1552 | 1537 | 1555 | 1549 |
Teljes szélesség (mm) | 1470 | 1470 | 1530 | 1560 | 1645 | 1560 |
Szélesség a kerékdoboknál (mm) | 1085 | 1085 | 1120 | 1130 | na. | 1139 |
Falmagasság (mm) | 475 | 475 | 465 | 474 | 480 | 511 |
Rakodási magasság | 850 | 850 | na. | 805 | na. | 835 |
Teherbírás (kg) | 1030 | 1030 | 1030 | 1062 | 1040 | 1083 |
Fordulókör (m) | 11,8 | 11,8 | 13,1 | 12,4 | 12,8 | 12,4 |
Külső méretek | ||||||
Hossz (mm) | 5205 | 5205 | 5295 | 5300 | 5330 | 5362 |
Magasság (mm) | 1780 | 1780 | 1785 | 1805 | 1815 | 1815 |
Szélesség (mm) | 1815 | 1815 | 1860 | 1850 | 1855 | 1860 |
Tengelytáv (mm) | 3000 | 3000 | 3095 | 3150 | 3085 | 3220 |
Első terepszög (fok) | 30 | 30 | 29,4 | 30,4 | 31 | 28 |
Hátsó terepszög (fok) | 22 | 22 | 22,4 | 25,5 | 26 | 28 |
Szabad hasmagasság (mm) | 205 | 205 | 225 | 219 | 293 | 229 |
Alapfelszereltség | ||||||
klíma | kétzónás | kétzónás | automata | kétzónás | automata | kétzónás |
elektromos ablak | x | x | x | x | x | x |
elektromosan mozgatható tükör | x | x | x | x | x | x |
tempomat | x | x | x | x | x | x |
rádió | x | x | x | x | x | x |
navigáció | x | x | - | x | - | x |
tolatókamera / radar | kamera | kamera | - | 360 fokos kamera | kamera | kamera |
bőr ülés | x | x | x | - | - | x |
Az ára igen jó lett: nem csak a modellt gyártó Mitsubishit, hanem gyakorlatilag az összes konkurenst is lenyomja árban, sőt, majdnem teljesítményben is. Egyedül a méretekkel nem dicsekedhet, így amennyiben mégis szállítani akarunk, nem ez az ideális választás.