Mivel az Isuzu legkisebb modelljét alapvetően haszonjárműként aposztrofálják, főleg mezőgazdasági területen, így adott volt, hogy hasonló körülmények között tudjuk kipróbálni.
Az Isuzu D-Max ráncfelvarrásának hazai bemutatója egy mezőn történt. Na jó, nem igazi mező volt, bár később a Crafter bemutatón ugyanott játékosan szaladgáló őzeket figyelhettünk meg, akiket nem igazán érdekelt a lezárt sorompó.
És tényleg, egy pickupra lehet bármilyen extra encsembencsemet akasztani, bebőrözhetjük az egész autót, akkor is egy 1 tonna teherbírású teherautó marad. A felépítés miatt sose lesz platós családi SUV, bármennyire is próbálják egyes gyártók ezt a vonalat erőltetni. Ettől függetlenül persze az emberek elhiszik ezt, na meg persze a levonható költségek is sokat dobnak a latba, ezért is gyakori a városi pickup. Meg az ilyen olvasói levél a nepperünknek: „Szeretnék egy 4x4-es pickupot, amivel lehet ide-oda vinni a családot/barátokat, és neadjisten befér normálisan a gyerekülés hátra. Nem cementet meg téglát vinnék vele, inkább csak létrát, szigetelést, alkalmanként egy szekrénysort vagy hűtőt.”
Azért a bemutatón az egyik kereskedő hozott egy olyan fullos D-Maxot, hogy bármelyik családos kolléga megnyalta volna mind a tíz ujját, a hátsó ülések előtt dupla tabletek, elöl nagy integrált navis fejegység, internet, a fény, a pompa. A terepre azért nem ezzel mentünk.
Az alapfeladatok elsősorban azt hivatottak bemutatni, hogy bár ez nem terepjáró, de egy jó terepjárási képességekkel rendelkező teherautó. Bár az esemény előtt sokat esett, aznap pont nem, és a szél gyorsan kiszárította a talajt, így a látványos sarazás elmaradt. Azért így is akadt olyan terep, ahol megnézhettük, mit tud a D-Max, ha nem az összes kerék tapad. Nos, körülbelül ugyanúgy viselkedett, mint az egykori SUV tereptesztünkön a tesztalanyok átlózás közben. Kicsit elforog a levegőben lógó kerék, de aztán az elektronikus difi szépen átrántja a problémán.
Hallottam már olyat, hogy de miért nincs hozzá kapcsolható hátsó difi. Nos, ha gyárilag nem is, de utólag lehet ilyet rakatni bármelyik kocsiba. Viszont a pickupok többsége azért egész életében nem találkozik olyan helyzettel, amiből a meglévő rendszerek ki ne húznák. Cserébe a nem hozzáértő nagyon gyorsan el tudja pusztítani a hátul lévő mechanikusan fixen összekapcsolt alkatrészeket, akár csak egy laza aszfaltos úton való fordulással.
A számtalan hepehupa között akadt azért mély gödör is, ahol az első-hátsó terepszögeket lehetett megfigyelni. Ezeket drasztikusan tudja rontani a szép krómozott lökhárító, pláne a vonóhorog, így ilyen utakon nem árt figyelni, mielőtt rágörbítjük a platóra a drágán felszerelt 3,5 tonnás horgot. És nem csak a vizesárkokon lehet ilyet produkálni, hiszen itt is volt olyan 70-90%-os lejtő, amiről csak az aláfutásgátlóval felszerelt, amúgy fapados pickup jöhetett le, lévén a többi feneke már felült volna vagy csak simán letépi a hátsó lököst.
Itt az igazán meredek lejtőben volt egy apró trükk, vizes volt, emiatt jól csúszott, cserébe kövek tarkították. Itt ugyebár ha nagyon befékezünk, az autó lazán elkezdhet csúszni, aztán a köveknek ütközve szépen keresztbe fordul, és ha pechünk van, már fel is borultunk. Eddig ezt a legkönnyebben a a váltót felezett egybe rakva, a megszaladás ellen finoman fékezgetve lehetett megoldani, de az újonnan betett lejtmenetvezérlő ezt a terhet elég hatékonyan levette rólunk.
A rendezvény sarkában egy utánfutó állt, rajta egy elődmodell árválkodott. Na nem romlott el, csak a demó terhelés feladatát hivatott ellátni. Én a régivel vontattam elég sokat a cégcsoport lakókocsiját, még pont ezzel a most tréleren lakó autóval is. A lakókocsi egy Eriba Nova volt, ami több, mint 5 méter és 1 tonna. Nos azt úgy elhúzta, hogy alig éreztem, van-e valami mögöttem, csak ha a tükörbe néztem, és a fogyasztás se ugrott meg drámaian, autópályán 10 liter körülre jött ki. A bemutatón lévő jó 2,5 tonnával az 1,9-es motor persze már nem volt ilyen fickós, de azért ügyes kuplungkezeléssel simán elsuhanunk ezzel is, persze ekkor ne is reménykedjünk a 7-8 literes fogyasztásban.
Kiderült, amit már azért az eddigi tapasztalatokból is sejtettünk, ez nem terepjáró, de azért nem félteném kivinni a mezőre, ha hirtelen Adblue-t kéne utántölteni a traktorba. Csak abba, mert a D-Max, bár Euro6-os, de egy nitrogén-oxid csapdával egyelőre kiküszöbölte, hogy rettegve kelljen figyelni a kék lötty szintjének fogyását.
duplakabinos, full felszereltség | Isuzu D-Max | Fiat Fullback | Toyota Hilux | Nissan NP300 Navara |
Felszereltség | LS Plus AT | LX AT5 Platinum | Executive Leather 6 A/T | Tekna 7A/T |
Nettó ár | 7 590 000,00 Ft | 7 790 000,00 Ft | 8 435 000,00 Ft | 8 485 827,00 Ft |
Bruttó ár | 9 639 300,00 Ft | 9 893 300,00 Ft | 10 712 450,00 Ft | 10 777 000,00 Ft |
Motor | 163 Le, 360 Nm, 6 sebességes automata | 181 Le, 430 Nm, 5 sebességes automata | 150 Le, 400 Nm, 6 sebességes automata | 190 Le, 450 Nm, 7 sebességes automata |
Plató méret | ||||
Hossz (mm) | 1552 | 1520 | 1555 | 1537 |
Teljes szélesség (mm) | 1530 | 1470 | 1645 | 1560 |
Szélesség a kerékdoboknál (mm) | 1120 | na. | na. | 1130 |
Falmagasság (mm) | 465 | 475 | 480 | 474 |
Rakodási magasság (mm) mért | 800 | 860 | 880 | 840 |
Saját tömeg (kg) forgalmi szerint | 1980 | 1875 | 2133 | 1958 |
Össztömeg (kg) | 3000 | 2910 | 3210 | 3010 |
Teherbírás (kg) | 1008 | 1035 | 1077 | 1062 |
Vontatás (kg) | 3500 | 3100 | 3200 | 3500 |
Fordulókör (m) | 13,1 | 11,8 | 12,8 | 12,4 |
Külső méretek | ||||
Hossz (mm) | 5295 | 5205 | 5330 | 5300 |
Magasság (mm) | 1785 | 1780 | 1815 | 1805 |
Szélesség (mm) | 1860 | 1815 | 1855 | 1850 |
Tengelytáv (mm) | 3095 | 3000 | 3085 | 3150 |
Első terepszög (fok) | 29,4 | 30 | 31 | 30,4 |
Hátsó terepszög (fok) | 22,4 | 22 | 26 | 25,5 |
Szabad hasmagasság (mm) | 225 | 205 | 225 | 219 |
Süllyedés 500 kg terhelésnél, hátsó tengelynél mérve (cm)(terheletlen/terhelt) | 53/50 | 58/53 | 58/52 | 55/48,5 |
Alapfelszereltség | ||||
légzsák | 6 | 7 | 7 | 7 |
légkondi | automata légkondi | kétzónás légkondi | automata légkondi | kétzónás légkondi |
tempomat | van | van | van | van |
tolatókamera | van | van | van | van |
navigáció | nincs | van | nincs | van |
rakományrögzítés | hagyományos füles | hagyományos füles | hagyományos füles | C sínes |
lejtmenetvezérlő | van | nincs | van | van |