Milyen a furgon, ha nem dízel?
Bemutató: VW e-Crafter - 2019
Az Iveco már évekkel ezelőtt piacra dobta a tisztán elektromos Daily-t, de valahogy nem volt nagy kapkodás érte. Mintegy 25 millió forintnak megfelelő árával drága volt, és kilencven kilométeres hatótávja, illetve az óránként hetven kilométeres legnagyobb sebessége sem javított az esélyein. Azóta tíz év eltelt, ezúttal a Volkswagen próbálkozik a villanyteherautó ötletével. Lássuk, labdába rúg-e az e-Crafter!
Az elektromos személyautók többségénél már kezd elmúlni a hatótáv-para, az egykori 100 kilométer körüli értékről elrugaszkodtak a gyártók, manapság a valós 300 kilométer is elképzelhető. A kishaszonjárművek piacán viszonylag visszafogott volt eddig az villanyhajtás térhódítása: ha jól tudom, itthon, hivatalosan csak az Nissan NV200-nak, az előző Berlingónak és a Renault Kangoo-nak létezett ilyen változata.
Idén viszont nagyon aktívak lettek a gyártók a 3,5 tonna megengedett össztömeg alatti kategóriában, majdnem egyszerre érkezett meg a villanymotoros Renault Master és a VW Crafter. Mindkét modellbe személyautós villanyrendszert építettek, az e-Crafterbe konkrétan az eGolf hajtáslánca és akkupakkja (35,8 kWh) került.
A furgon egy töltéssel megtehető hatótávja elvileg 200 kilométer, ami a valóságban inkább a 120-130 km közé eső értéket jelent, de a tervek szerint az e-Crafter később választható lesz nagyobb akkupakkal is. Végsebességét 90 km/h-ra korlátozták, így leginkább a városi és elővárosi áruterítő feladatokhoz lesz ideális. A villanymotort nem viseli meg annyira az állandó leállás és elindulás, mint az ebben a kategóriában megszokott dízeleket, sőt, ez a hajtáslánc még jól is érzi magát, ha sok a kigurításos lassítás és a visszatáplálós fékezés.
Az akkuk a teherautó közepe táján, a padló alatt laknak, ezért a rakódási magasság jó 10 centivel megnőtt. Mivel a hagyományos felépítésű, fronthajtású és a hátsókerekes furgonok közt jellemző ennyi rakodásimagasság-különbség, ez nem olyan nagy gond.
Az e-Crafter figyel a sofőrre. Olyannyira, hogy ha nem vagyunk bekötve, el sem tudunk vele indulni. Amikor pedig megállunk egy pillanatra, és kinyitjuk az ajtót, (például, hogy kiadjunk valamit) szintén kirakja magát P-be, de mivel az irányváltókar mechanikus így még nekünk is vissza kell tenni P-be, majd ismét D-be kapcsolva indul újra. Furcsa, hogy az nem izgatja ennyire a biztonsági rendszert, ha be van húzva a kézifék, nyitva maradt az oldalajtó, illetve nincs bekötve az utas, ekkor csak simán kidob egy figyelmeztető ikont.
Jelenleg az e-Craftert az L3H3 méretben tudjuk megvenni, ami emberi nyelvre lefordítva 5986 mm hosszú, 2040 mm széles, 2590 mm magas és 3640 mm tengelytávú kasznit jelenti. A raktér 10,7 köbméteres, hossza 3201 mm, szélessége 1832 mm míg a magassága 1861 mm. Specifikációtól függően 975 kg terhelhetőség, tehát nehéz dolgokat biztosan nem ezzel fogunk szállítani, de kiscsomagos áruterítéshez így is elég jó lehet. Hogy hogyan hat rá a terhelés, azt sajnos a bemutatón nem tudtuk kipróbálni, nem volt a kocsiban tesztsúly. A motor amúgy 136 lóerős és 290 Nm nyomatékra képes, a fogyasztása 18 kWh-ra jött ki, ami egy ekkora bódétól nem olyan rossz.
A gyorsuláson érezni, hogy nagy kasznit viszünk, de azért nem rossz, amikor a lámpától kilövünk. A lassulás nem olyan eget verő, az egypedálos használat kevésbé megoldható, de ez talán nem is baj, mert ha csupán elengedjük a gázpedált nem villan fel a féklámpa, mint egyes intenzívebben lassuló elektromos személyautókon.
A Volkswagen villanyfurgonját Type 2 csatlakozón keresztül lehet tölteni. A hivatalos közlemény szerint CCS gyorstöltővel, 45 perc alatt 80%-ot érhetünk el, míg egy 7,2 kWh-s fali töltővel 5 óra alatt érjük el a teljes kapacitást. A gyár elképzelése szerint az e-Craftert és társait leginkább cégek telephelyén, fali töltővel töltik majd, így a kiépítés sem annyira drága, mint a gyorstöltőé.
Van fantázia az e-Crafterben, valóban lenne értelme a városokban tömegével 1-2 kilométerenként megálló, dízelmotoros csomagkihordó furgonokat villanyhajtásúra cserélni. A megoldás gyors hazai elterjedésnek azonban gátat szab, hogy a villanyfurgonok drágák. Egy hasonló teljesítményű dízelmotoros Volkswagen Crafter 10 millió forint körül kapható, míg a villanyverzió több mint a másfélszerese, 17,7 millió forint, persze nettóban. Igaz ez utóbbiban olyan, haszonjárműben nem annyira gyakori kiegészítők is benne vannak, mint a navi, a kétzónás klíma, a tolatókamera, a 230V-os inverter, a sávtartó vagy a radaros vészfékező rendszer, ráadásul lehet rá állami támogatást is kérni. Az üzemanyagfogyasztás és a fenntartási költségek persze kedvezőbbek az e-Crafter esetében, de érdemes kiszámolni, hogy az egyes cégek számára mennyi időn és hány kilométeren belül térülhet meg a váltás.