Doors forevör
Teszt: Peugeot Bipper 1.4 HDi
Ilyen kicsiben ennyi ajtót összegyűjteni - ez már súrolja a mániásság határát. Az egész Bipper nincs 3,9 méter hosszú, a kerülete is épp csak megüti a 11 métert. És hat ajtaja van. Némelyik fajtájának hét.
Előrebocsátok egy végtelenül cinikus, rosszindulatú és kirekesztő megjegyzést: szerintem a világ legfeleslegesebb járműve a teherautónak árult háromajtós családi ferdehátú. Tudják, a Fiat Punto Van, meg a Citroën C4 Van, meg a Peugeot 206 Van rokonsága jár ilyenkor a fejemben. Mert még egy Astra kombi belemezelt oldalfalakkal, abba legalább fér valami.
De a ferdehátú furgon szerintem kizárólag egyvalamire jó – ne lássák már messziről az emberen, hogy ő csak egy területi képviselő. Viszont messziről meg úgyse látják, ki vezeti a kocsit, közelről meg visszatértünk a kiindulóponthoz, és saját farkunkba haraptunk. Már persze ha kígyók vagyunk. Képzeljék el, a C4 Vanből létezik Sebastian Loeb Edition is. Az már milyen…
Nem, sehogy nem tudom megmenteni ezt az autófajtát. Talán bemehet oda, ahová egy dobozos furgon nem? Nem tudok ilyen szabályról, csak a 3,5 tonnáról, meg az ÁFÁ-s kedvezményekről. Vagy emberünknek csak egy szerszámosládát kell behajítania a csomagtartóba? De azért néha jól jönne, ha valami nagyobb kiállítás után beférne hat-hét kartondoboz is, ugye? Akkor a kényelem miatt? Ültek már Peugeot Partnerben ? Annál jobb rugózásra és kisebb zajra nincs szükség.
De azért nem rohan mindenki Partnert venni, hiszen az már drágább, testesebb, ide-oda elugrani városban tényleg lehet, hogy túlzás. Jól, van, akkor itt a Bipper.
Ez a Peugeot/Citroën/Fiat triumvirátus újabb közös furgonja, méghozzá valamennyi közül a legkisebb. Mint már említettem, a hossza bőven négy méter alatt marad, és a magassága sem vészes, alig 1,7 méter. Kell ennél kisebb? Kötve hiszem. Egy lazán beparkolt Panda után felszabaduló helyre be lehet tuszkolni, tudom, megcsináltam, nem is szenvedtem vele sokat.
Kapaszkodjanak meg, a kis gyöszbe minden méretbeli hendikepje ellenére 2,5 köbméter cucc fér. Sokkal-sokkal több, mint egy öt méter hosszú, hatalmas kombiautóba, lehajtott ülésekkel. Mindemellett hat ajtaja van. Egy-egy a vezetőnek és utasának, mindkét oldalon egy-egy tolóajtó (65 centi széles és kicsit több mint egy magas likat bontva a lemezben), valamint hátul kettő ruhásszekrény-stílusban. Utóbbi kettő pedig kis kallantyúk kiakasztásával 180 fokban ki is hajtható az alapértelmezett 90 fok helyett, ahol először megakasztja őket a határoló. Zseniális. De milyen költséges lehet gyártani.
Úgy tűnik, semmilyen. Abban a formában, ahogy mi kaptuk – 1,4 literes, 70 lóerős, közös nyomócsöves dízelmotorral, tehát a drágábbik kivitelben – a Bipper olcsóbb, mint egy felszereltségben vele azonos szintre hozott 206 Van. Amibe belefér kábé három cipős doboz. Nevesítsük az összeget: hárommillió forint bruttó, kettőfél nettó. A Citroën társmodellje, a Nemo ugyan akciósan olcsóbb (bár sejtésem szerint a Peugeot is ugyanezen az akciós áron megy, csak a hivatalos árlistában ez nem szerepel), a Fiat Fiorinója viszont drágább, igaz, abban meg széria a légkondi. Akárhogyan is, az ár igazán baráti.