Haszonjáték aranyárban
Cub Cadet 4x4 diesel - 2008
Platós, összkerékhajtású minipickup Amerika farmereinek. Bizonyára Magyarország farmerei is örülnének neki, ha kiadhatnák érte 45,7 tonna burgonya kiskereskedelmi árát (július 2., Vámház körúti vásárcsarnok, átlagáron számolva).
Amikor a munka idei ünnepén a Totalcar publikálta cikkemet egy helyes sárga fűnyírótraktorról, nem gondoltam, hogy az ügynek folytatása lesz. De lett. Kaptam ugyanis egy levelet:
Tisztelt Rácz Tamás!
Az MTD Hungária Kft-nél, Nemesvámoson dolgozom. Örömmel olvastam az Ön által írott tesztet. Igen széles termékskálával rendelkezünk, melyben az egyszerű fűnyíróktól kezdve az Ön cikkében szereplő fűnyírótraktorokon át további magasabb kategóriás gépek is szerepelnek. Kérem látogasson el honlapunkra az mtdhungaria.hu címen, valamint a cubcadet.hu címre, ahol a magas kategóriás munkagépeink találhatók, közöttük a 4x4 elnevezésű, komoly szórakozást is nyújtó gépünk is szerepel. Egy ilyen, vagy a palettánkon szereplő bármely gépet szívesen bocsátanánk rendelkezésükre, teszt céljából.
Üdvözlettel:
...
Ki hagyna ki egy ilyen lehetőséget? Telefonáltam, megbeszéltük, elmentem, és leesett az állam. A fene gondolta volna rólunk, hogy fűnyíró-nagyhatalom vagyunk! Nemesvámoson, ebben a Veszprém alatti kis falucskában egy hatalmas, komoly csarnokban komplett szalagrendszereken készülnek a fűnyírók, rotációs kapák, motoros kaszák, gyepszellőztetők, hómarók.
650 ezer fűnyíró egy évben
Amíg meghozták a Cub Cadetet (kicsit korábban érkeztem a megbeszéltnél), körbeszaladtunk az üzemen vendéglátómmal. Elképesztő, mint egy miniatürizált autógyár. Még robotjaik is vannak, sőt, ikerrobotjuk is: a két gépkar folyamatosan együtt dolgozik komplex alkatrészek összehegesztésén.
A motorok dobozban jönnek, de sok alkatrész itt készül, Nemesvámoson. Van fröccsöntő üzem, ahol folyamatosan potyognak a kerekek, burkolatok, felismerhetetlen bigyók, vannak CNC-gépek a bonyolultabb alkatrészek kialakításához, és van sok szegecselő, hajlító, lemezmegmunkáló gép az egyszerűbbekhez. A fémalkatrészeket saját porfestő sorukon színezik: a konvejorra akasztott fűnyíróházak, fogantyúk hosszú sorban vonulnak át a porkamrán, a kemencén.
A leglátványosabb természetesen az összeszerelősor. Illetve sorok: ottjártamkor három is működött, az egyiken fűnyírók, a másikon rotációs kapák, a harmadikon felülős fűnyírók készültek. Ez utóbbiból Magyarországon csak nagyon egyszerű típusokat készítenek, tengelyenként csaknem egyforma kerekekkel, 300-400 ezer forintos kiskeráron. A drágák, bonyolultak máshonnan jönnek.
Ezeket a gépeket a szalag végén be is indítják. A rövid teszt fő célja a biztonsági berendezések működésének ellenőrzése: megáll-e a motor, ha leesik a kezelő, ha leveszik a fűgyűjtőt?
A nemesvámosi üzem éves termelése két fő tényezőtől függ: esik-e azt eső nyáron, esik-e a hó télen. Előbbi esetén úgy viszi a nép a fűnyírót, mint a cukrot, utóbbi esetén a hómarók lesznek kelendőek. Ezzel együtt a termelés erős szezonalitást mutat: tavasz elején van csúcson a gyártás, nyár végére akár 60-70 %-kal is kevesebben dolgoznak a gyárban.
A nemesvámosi üzemet 1996-ban vásárolta fel az amerikai nagy MTD, jelenleg 20000 négyzetméteren, 300-800 dolgozóval folyik a termelés.
Zászlóstraktor
Sárga minipickup, ahogy a gyártó mondja: Utility Vehicle (Hasznos Jármű talán magyarul); a Cub Cadet márkájú csöpp, platós terepjárók az MTD legbonyolultabb gépei közé tartoznak. Egy felülős fűnyírótraktor se kutya, de ez a teherautócska sokkal súlyosabb, komolyabb szerkezet azoknál.
A pici pickup nem itt készül, importcucc. Helyi felvevőpiac nélkül nem igazán volna értelme Magyarországon, vagy akár Európában gyártani: tavaly összesen nagyjából 260 darabot vásároltak belőle az Óhaza szántóvetői. Nem csoda. A Cub Cadet nagyon-nagyon drága.
Hagyjuk is későbbre az árat, még elkedvetleníteném Önöket, pedig még rá sem ültünk. Üljünk hát rá. De melyikre, a hat-, vagy a négykerekűre? Előbb a hatosra, gyorsan, amíg megtehetjük: ő ugyanis már kihalt.
6x4
A látványosabb, izgalmasabb gépet, a Big Country 6x4-et sajnos már nem gyártják, de azért megnéztük, mit tud az MTD-nél maradt mintadarab. Például fel tudott menni azon a murvás emelkedőn, amin a kisebb nem. Logikus: mindkét hátsó tengely hajtott, emelkedőn a súly több megkapaszkodni képes kerékre, nagyobb felületre, több bütyökre oszlik szét, mint a kevesebb lábú esetében. A 4x4 elkapar, a 6x4 felkúszik.
V2-es, felülszelepelt, oldalvezérelt Honda motor, fokozatmentes erőátvitel, mint a robogókon, harminc km/h körüli végsebesség. Ide kapcsolódik a legenda, miszerint azért kellett megváltoztatni a váltóművet, megnövelni a végsebességet, hogy egy panaszos farmer végre utolérje csordája leggyorsabb tehenét, aki rendszeresen lehagyta a régebbi Cub Cadetet.
2,8 méteres hossz, 165 centis szélesség, hét méter átmérőjű fordulókör, hat, egymástól teljesen független kerék: mozgékony kis gyösz. Platójára szűk fél tonna miegymás kerülhet, hivatalosan. Szép, érdekes szerkezet, sokkal látványosabb, mint a négykerekű, hátha még feltámad valamikor.
4x4
Amerikában Volunteer, azaz Jelentkező, Önkéntes, ilyesmi néven futtatják a masinát, szlogenje pedig: The freedom to roam, azaz A szabadság a barangoláshoz, A szabad barangoltató, A szabadsággal barangoló, vagy valami hasonló, na.
Mennyivel coolabb (hűvösebb, hűsebb) nyelv az angol, mint a magyar! No de a mienk gazdagabb, kifejezőbb; a Belga (teljes szívemből ajánlom a weblapot, tökéletes) sokkal viccesebb tud lenni, mint mondjuk ez az ikonikus tengerentúli sláger. Kár, hogy csak mi értjük.)
A szabad barangoltatást önkéntesen vállaló jármű platója alatt háromhengeres Perkins dízelmotor kerreg, meglepően hangosan. Csúcsra járatva mintegy húsz lóerőt tud. A fokozatmentes CVT váltót a Hurst gyártja. Igazi kalapos-borostás Marlboro Man vagyok, ahogy megmarkolom az irányváltó karján a patinás amerikai erőátvitel-gyártó nevével díszített gombot. Aztán gyorsan tovatűnik az illúzió, amikor a kissé akadó kart erőteljesen megrántom, ha hátra akarok menni, nehézkesen megtolom, ha előre, vagy keserves küszködés árán kitolom jobbra és előre, ha felezőre vágyom. Lehetne precízebb.
Ez az esetlegesség, kiforratlanság, vagy legalábbis ennek érzete még pár helyen visszaköszön a járművön. Nem arra gondolok, hogy az irányjelző egy műszerfalba pattintott háromállású billenőkapcsolóval működik, vagy hogy a kürt sem a kormány közepén van: a Caterham is ilyen, mégis szeretjük. De pár lényeges műszaki egység is nyűgös, az autóiparban, motorgyártásban, sőt, nehézgépiparban megszokott finomra csiszoltságnak nyoma sincs; nehéz, kicsit szorulós a kormánymű, kemény a fék.