Stralis meg nem is
Bemutató: Iveco EuroCargo
Mindenki a strandokon próbálja átvészelni a fülledt napot, esetleg légkondicionált irodában olvasgatja az autós újságírás gyöngyszemeit. Eközben Biatorbágy határában, ahol az Iveco terem, bemutató készülődik lelkes rendezvényszervezők közreműködésével. A meghívón az új EuroCargo-é a főszerep, ám az aszfalton érlelődik még e temperamentumos márka sok más típusa is.
A bejáratnál egy csupasz alvázas, tűzpiros EuroCargo fogadja a vendégeket, mögötte zöld Stralis árválkodik. A nap folyamán ezek esnek áldozatul a jövendőbeli vásárló és néhány újságíró kísérletezési kedvének. A mindenre elszántak beljebb sétálva esnek át egy igazán kellemes regisztráción, majd megpillanthatják teherautó és busz felépítményes Daily-k gyűrűjében a fent említett két típus további variációit.
|
A nagyobb EuroCargo - teherbírásán kívül - jól észrevehetően a fülke magasságában és kerekei méretében tér el a bejáratnál látott változattól, valamint a mellette álló testvéreitől. Kicsit odébb bátyja mellett szomorkodik a munkanéven bébinek nevezett Stralis. Neki csak három osztásos hűtőmaszk jutott. A hűtőmaszk osztása kulcsfontosságú, erről az amatőrök is első ránézésre helyére rakják a modelleket.
Mit tehetnénk szegény, érdeklődő újságírók a kis számban megjelent, de annál fontosabb és céltudatosabb üzletemberek közt. Először is gyorsan feliratkozunk tesztvezetésre, nehogy lemaradjunk valamiről, majd szisztematikus vizsgálódásba kezdünk. Ebben segítettek minket a piros pólós Iveco alkalmazottak. Készséggel elmagyaráztak minden részletet, amire azért is nagy szükség volt, mivel semmilyen nyomtatott információ nem állt az érdeklődők rendelkezésére.
Elsőnek egy teljes értékű Stralis-ba másztunk föl. A fedélzeten rögtön szemet szúrt a műszerfal kísérteties hasonlósága a bejáratnál látott EuroCargo-éval. Később a tesztvezetés során derül ki, hogy ez a kisebb Iveco-kal ellentétben már színes folyadékkristályos kijelzőt kapott, amiről rengeteg érték és esetleges hiba olvasható le, mint ahogy ezt egyéb olasz márkáktól megszokhattuk.
A nyerges Stralis vezetése így üresen élményszámba ment. A 480 lóerőt teljesítő Cursor 13-as motor morgása igen kifinomult hangszerelésre utal. A zenét úgy lehetne jellemezni, mintha valaki egy 13000 köbcentis Alfát túráztatna. Szívesen kipróbáltuk volna terhelten is, mivel egy pótkocsi gyártó cég a Schmitz is jelen volt a rendezvényen, de sajnos erre most nem volt lehetőség.
Az Iveco elektrotechnikusai amit csak lehetett, bevezetékeztek az elektromos rendszerbe. Így mind az EuroCargo, mind a Stralis modelleknél elektromosan is dönthető a vezetőfülke, hogy a kötelező szervizek alkalmával rá tudjanak nézni a motorra. Mert remélhetőleg máskor nem kel lepakolni a műszerfalról. Ha pedig a villany-döntés menne tönkre, beépítettek egy mára már bevált olajemelőt is.
Az irányjelző az összes Iveco-ban borzalmasan erőszakos csilingeléssel jelzi működését. Valószínűleg ezt a funkciót egy jó érzésű kamionsofőr az első hét után kiköti. Sajnos sehol sem láttuk az EuroTronic nevű automata váltót, mivel az összes bemutatott kamiont mechanikus szerkezettel szerelték. Elektromos társa valószínűleg nagyban javítana a rugalmasságon, valamint a vezetési komforton. Egy kipróbálást megért volna.
Az Active Space fülke gigantikus méreteket ölt, és sok-sok hasznos funkcióval kényezteti a sofőröket. A bemutatott példány belsejét elfelejtették kicsomagolni, amit mi azonnal megtettünk hogy lencsevégre kapjuk a felhajtható létrát, a titkos rekeszeket az ülések közötti mozgatható hűtőt és egyéb nyalánkságokat.
A csomagoló kaland után egy tűzpiros(!), kis kerekű, Sleeper Cab névre hallgató hálófülkés EuroCargót vettünk be, melyre, mint minden Magyarországon felépítménnyel értékesített Ivecóra, hazánkban építettek dobozt. Később ennek a vezetése is kellemesnek bizonyult, de mivel a vezethető példányon nem volt felépítmény, így terheletlen hátsó kerekek állandó pattogása némileg rontott az összképen. A felnik átmérőjének függvényében további kabintípusok választhatók Day Cab néven egy, illetve Crew Cab ként két sor üléssel. A tengelytávolság 2700 és 6570 mm között változhat. Körbepillantva a fülkében úgy tűnt, van benne minden, ami egy ilyen kategóriájú teherautótól elvárható, a műszeregység Stralis-szal való kísérteties egyezőségéről nem is beszélve.
Következő alanyunk, a nagykerekű változat, természetesen tűzpiros(!!) színben. Ezzel a kerékmérettel csak hálófülkés Sleeper Cab kérhető, amit a méretek jegyében kicsit átdolgoztak, így már majdnem a bébi Stralis-szal egyező dimenziójú belteret hozva létre. A különbség talán csak a fülke felszereltségében rejlik, bár itt is levegővel történik az ülésállítás, és a belmagasság miatt szervómotort kapott a tetőszellőző is. A nagy kerekek közti távolság a vevő igénye szerint 3690-től 6570 mm-ig változhat.
Utolsó áldozatunk az eddig sokat emlegetett "bébi", melynek színe, - lássanak csodát - tűzpiros(!!!). Ez a változat Active Time hálófülkés és Active Day egyszerű, kétüléses kabinnal kapható. Sajnos a Stralisok-hoz éppúgy nem állt rendelkezésünkre sajtóanyag, mint a többi modellhez, emiatt a nagyobb EuroCargo-val a felszereltség, méret és teherbírás szerinti összehasonlítás szinte lehetetlen volt.
Éva és Kata mint rendezvényszervező |
Ezt ellensúlyozandó a rendezvényszervezők nagyon szépek, kedvesek és készségesek voltak. Az izgatottan várt sült húsra nem voltunk túl nyitottak, mégis mindent megtettek, hogy mi és az érdeklődők a teherautók kipróbálásán túl is jól érezük magukat, miközben az Iveco munkatársai a komoly szándékú vásárlókkal voltak elfoglalva.
A sajtóanyagok felkutatása közben megpróbáltunk a sajtófelelőssel beszélni, de különösen szoros programja miatt sajnos ő sem tudott a rendelkezésünkre állni. Végül is arra a következtetésre jutottunk, hogy a rendezvény inkább a vásárlók kegyeit kereste, nem pedig a sajtónyilvánosságot. Ettől függetlenül jól éreztük magunkat, és mindenkinek ajánljuk, ha csak teheti, látogasson kamionbemutatókra.