Oltáshoz készülj! Vigyázz! Olts!
Tűzoltóautó-teszt Ferihegyen
A tűzoltóautó élete nem habostorta. Ráadásul, ha a ferihegyi reptéren teljesít szolgálatot és csak a repülőgépek balhéihoz hívják, különösen nem.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A 20 hengeres motor okozta lelki töréshez heveny Gulliver-szindróma is járul, mert szegény akkora, hogy a garázsban az őt körülvevő többi autó és persze a személyzet között óriásnak érzi magát. Aztán mikor kivonul a repülőgépekhez, szinte eltörpül mellettük. És még a hivatalos neve is Szimba.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A reptéri belsőbb körökben HAB 1-ként is emlegetik, de mindenki tudja, hogy ilyenkor az oroszlánkirályról van szó. 1984-ben született, azóta dolgozik Ferihegyen. 17 éves kora meg sem látszik, igaz, a formatervezésért állami díjat kaptak az egyetemisták. Nálunk mindössze ez az egyetlen darab létezik, testvérei maradtak a németeknél. Élete során cirka 40.000 km-t futott.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Műszaki adataiból kitűnik, miért alkalmas a kijelölt feladatra. Hossza közel 12 méter, szélessége több mint 3, a magassága pedig a 4 métert súrolja. Két motor dolgozik a hasában. Az egyik a járművet hajtja, ez V12 diesel Mercedes (21930 ccm és 615 LE). Hmmm, gondolja Stirlic. A másik a szivattyút üzemelteti, ez csak egy V8-as 12760 ccm-es 256 LE-s dízel. A váltó természetesen automata, a hajtás 6x6.
A teljesen feltötött állapotban 42 tonnás jármű végsebességet 95 km/h-ban jelölték meg. Az üzemanyag tartály 250 literes és mindig tele van. A garázsban állandóan bevetésre készen ácsorogva a hátsó fertályon található csatlakozón át az akkumulátorok folyamatos töltés alatt állnak, a motorokat is üzemmelegen tartják. Induláskor a csatlakozó magától kioldódik, nem kell külön odafigyelni a kihúzására.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A tűz elleni harchoz a bélszerkezetben található 11 000 l víz és 1000 l habképző anyag nyújt némi támogatást. A tetőn található vízágyút a pilótafülkéből irányíthatjuk egy botkormány segítségével. Vízáteresztő képessége 5000 l/perc, tehát az összes vízmennyiséget valamivel több, mint 2 perc alatt kifújja, akár 70 méteres távolságra. A szállítási sebességet azonban lehet felezni, így akár 4 percig is képes dolgozni. De ne gondoljuk, hogy ez kevés, ugyanis ennyi víz a beterített területen felér a tarpai árvíz pusztításával.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Van lehetőség további tömlők csatlakoztatására, és ha a vízágyú hagyott egy kevés vizet a tartály alján, kézzel is célozhatunk a tűzfészekre. De ne keressük a bajt. A pilótafülkében teljes biztonságban vagyunk. A kerekek előtti csövekből oltóanyag folyik, így éghető felületen parkolva is nyugodtan dolgozhat az autó, a folyamatos locsolás miatt nem fog égni lába alatt a talaj. A szélvédőkre is külön szerkezet locsol vizet, így ezeknek sem árt a nagy hőség, ha túl közel merészkedik a lángokhoz.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ez a jármű a sofőrön kívül még három főt szállíthat. Az ő felszereléseik az autóba vannak építve. A ruha a bakanccsal összeszerelve alig várja, hogy valaki végre beleugorjon. A székben ülve egyetlen mozdulattal a hátukra csatolhatják az oxigénpalackjot és fejükbe nyomhatják a sisakot.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az LRI másik pöttöm autója Dragon néven ismert, de HAB 2-ként is emlegetik. Kicsit fiatalabb Szimbánál: csak 4 éves. Ő is Rosenbauer gyártmány, de egyedi kívánságok alapján készült, így nagyjából 100 millió forintot fizettek érte. Neki is két motorja van, a hajtó V8-as Detroit Diesel típusú (12 100 ccm, 710 LE), a szivattyúmotor mindössze 340 LE-t tud. Az üzemanyagtartály 320 literes és szintén kötelezően mindig tele van.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A motoron nincs szükség ékszíjakra. Még a hűtőventillátor is hidromotoros, amihez azonban mégis nélkülözhetetlen ott direkt duplázva szerelték. Az autó nem állhat meg műszaki hiba miatt. A szállítható oltóanyag mennyiségét 500 l habképzővel toldották meg, és a vízágyú is nagyobb mennyiséget bír nyomni: 6000 litert percenként. Dragonnak van még egy kisebb vízágyúja is (orrmonitornak hívják), ezt sokkal lejjebb szerelték, így a repülőgép szárnya alá is lehet spriccelni. Az orrmonitor percenként 1000 liter vizet fúj, és szintén a pilótafülkéből lehet joystickkal irányítani.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A sofőr az autó irányátásához szükséges műszerekkel van körbevéve: mintha helikopterben ülne. Az elektronika mindent felügyel. Ha hibát jelez, lehet hívni a gyártókat, mert csak ők tudják javítani. A szokásos hűtővíz-hőfok, olajnyomás, üzemanyagszint jelzők mellett az elektronika teszt-visszajelzői találhatók. A kétkörös fékrendszert körönként ellenőrzi, az ABS működését is ötszörös biztonsággal teszteli.
Kell is a fék; ha a 38,5 tonnás verda beindul, lehetelen megállítani. Mivel a váltó is automata (4 fokozatú) retarder kell a motorfékhez. Ez a motorolajat nyomja szembe az eredeti áramlási iránnyal, így mesterséges motorféket hoz létre. Nem is akármilyet. Gázelvételnél vigyázni kell, nehogy lefejeljük a szélvédőt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A terepfokozat bekapcsolását aranyos kis teknősbéka-piktogram jelzi, míg a nagyobb -akár 127 km/h - sebesség lehetőségét egy nyargaló nyuszi. A csurig töltött tartályokban elhelyezett hullámtörők segítségével állítólag 80 km/h-s sebességgel fék nélkül el lehet fordulni 90°-os kanyarban borulás nélkül. Hogy ez a 90° a Gogol-Visegrádi kereszteződésre vonatkozik, vagy a Budapest-Szeged távolságra nem derült ki, de jól hangzik.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A sofőr mellett ül a parancsnok, mögöttük még két tűzoltó számára van hely, szintén teljesen előkészített felszerelésekkel. A parancsnok előtt a tűzoltáshoz szükséges, teljesen automatizált rendszer vezérlőpultja. Innen kapcsolhatja a szivattyúkat, irányíthatja a vízágyúkat és az embereket a rádión. Nem kis felelősség nyugszik a vállán. A riasztástól számított harmadik percben meg kell kezdeniük a helyszínen a mentést.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A villámgyors kiszálláshoz a remek autókon kívül alapos helyismeretre is szükségük van, melyet napról-napra fejlesztenek. A "kis" parancsnoki Pajerót - a hátul irodának berendezett utasterével - sokszor látni, amint épp terepszemlét tart a kifutóknál, merről is lehet a leggyorsabban megközlíteni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A reptéri tűzoltóság harmadik óriás autóját, Simont nem tudtuk megtekinteni, mert ottjártunkkor épp az egyik kihelyezett telepen teljesített szolgálatot, és nem akartuk a precíz munkarendet megszakítani. Láttuk viszont a két Csitát, és a Silvani hármas ikreket. Ők mezei tűzoltóautók 6 és nyolchengeres Chrysler motorokkal. Jóval szerényebb felszereltségükkel az objektumok oltásához vannak szerződtetve.
|

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Közélet
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Hírek
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.
- Hírek
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.
- Hírek
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
A tűz okát még kutatják.
- Hírek
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.
- Hírek
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.
- Tesztek
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.
A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.
- Hírek
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.
