Az utolsó út
Haszongépjárműteszt: Puli szertartáskocsi
A 7,4 kW-os villanymotor és a féltengelyekkel hajtott, 145/80- 10-es gumikkal szerelt kerekek között német gyártmányú hajtómű viszi át az erőt. Ez az egyik legdrágábban javítható egység, szerencsére a legstrapabíróbb elem. A villanymotor minden kopó alkatrésze javítható, de akár komplett motor is könnyen beszerezhető. A motort vezérlő elektronika elöl kapott helyet. A hűtőbordákkal gazdagon szerelt egység olasz-magyar fejlesztés. Gázadásra két fokozatba kapcsol. A városi Puli elektronikája háromfokozatú, ezzel akár 85 km/h sebességet is elér. A temetőben a harmadik fokozatra nincs szükség.
A műszerfalon a töltöttségjelző és az üzemóra-számláló található. Nagy, piros gomba a főkapcsoló, mellette egyszerű kapcsoló az irányváltó. Fűtéskapcsoló nincs, mert egyáltalán nincs fűtés. Egy hajszárítócekász-szerű hasonló izé (látszik a képen is valahol), ami gyári tartozék, csak nagyvonalú páramentesítésre képes.
Sok részlet van a Pulin, amit láttunk már valahol. Peugeot-lámpa, kispolszki-fékrendszer, Lada-ablaktörlőmotor stb. Mivel egyes egységeket a licencengedélyek miatt nem lehetett teljesen átvenni, az egyes típusok elemei saját gyártású alkatrészekkel vannak vegyítve. A fékmunkahenger például kispolszkiból származik, de a fékpofák és a -dobok saját fejlesztésűek. Az ablakemelő kispolszki- és Lada-emelő kombinációja. Az autóüvegek salgótarjáni síküvegek. Ha kell, bármikor elkészítik, és két héten belül leszállítják bármelyik üveget.
A Puli akciócsoport csak ezzel a járművel foglalkozik. A műhelykocsival végigjárják a temetőket, és havonta egyszer-kétszer szemlézik a járműveket. Ha helyben nem bírnak a bajjal, három tartalék Puli azonnal útra kész.
A Puli a temetési szertartás legolcsóbb járműve. Gyakran elegánsabb megoldásra van igény, ezért választható nagyobb autó is. A hetvenes években a Fiumei úti temetőben volt egy fekete Merci pompakocsi. Akkoriban csak párttemetésekre használták. Az idő múlásával mások is választhatták. Ekkor derült ki, hogy egy elegáns autó kevés. 1986-ban érkezett egy másik, gyárilag átalakított, modernebb típus. 2001-ben pedig két, Magyarországon kombiból átalakított E-mercivel gyarapodtak. A pompakocsik temetőről temetőre járnak, napi három temetéssel, teljes kihasználással.
Halottaskocsi
A temetési szertartásokban részt vevő járműveket - helytelenül - gyakran nevezzük halottaskocsiknak. Ezek a járművek szertartáskocsik. Az elegánsabb, reprezentatívabb jármű hivatalos meghatározása: pompakocsi. A halottaskocsi az a jármű, amelyik az elhalálozás helyétől, a lakásból vagy a kórházból a temetőig szállítja az elhunytat. A Temetkezési Intézet jelenleg átalakított Fiat Ducatókat használ. A rakteret egy légmentesen zárt alumíniumdoboz választja el a sofőrtől és a kísérő személyzettől. Ezekre a járművekre szigorú higiénés szabályok vonatkoznak, betartásukat folyamatosan ellenőrzi az ÁNTSZ.A túlzott feltűnést mellőző gyászolók a Fiat Scudo pompakocsit is választhatják. A vezérigazgató asszony próbálta bevezetni, hogy ne legyen minden autó fekete. A két új Merci is ezüstszínű. Néhány Pulit is metálezüstre fújtak, aminek nagyon nagy sikere lett. Ahol most két Puli van, ott az egyik ezüst, a másik sötétkék, hogy legyen választási lehetőség. De egy közepes temetésen már mindkét Puli mozdul, mert annyira sok a koszorú, hogy a másik kocsinak is kísérő kocsiként be kell segítenie.
|
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.