Az utolsó út

Haszongépjárműteszt: Puli szertartáskocsi

2003.10.31. 09:42

A 7,4 kW-os villanymotor és a féltengelyekkel hajtott, 145/80- 10-es gumikkal szerelt kerekek között német gyártmányú hajtómű viszi át az erőt. Ez az egyik legdrágábban javítható egység, szerencsére a legstrapabíróbb elem. A villanymotor minden kopó alkatrésze javítható, de akár komplett motor is könnyen beszerezhető. A motort vezérlő elektronika elöl kapott helyet. A hűtőbordákkal gazdagon szerelt egység olasz-magyar fejlesztés. Gázadásra két fokozatba kapcsol. A városi Puli elektronikája háromfokozatú, ezzel akár 85 km/h sebességet is elér. A temetőben a harmadik fokozatra nincs szükség.

A műszerfalon a töltöttségjelző és az üzemóra-számláló található. Nagy, piros gomba a főkapcsoló, mellette egyszerű kapcsoló az irányváltó. Fűtéskapcsoló nincs, mert egyáltalán nincs fűtés. Egy hajszárítócekász-szerű hasonló izé (látszik a képen is valahol), ami gyári tartozék, csak nagyvonalú páramentesítésre képes.

Sok részlet van a Pulin, amit láttunk már valahol. Peugeot-lámpa, kispolszki-fékrendszer, Lada-ablaktörlőmotor stb. Mivel egyes egységeket a licencengedélyek miatt nem lehetett teljesen átvenni, az egyes típusok elemei saját gyártású alkatrészekkel vannak vegyítve. A fékmunkahenger például kispolszkiból származik, de a fékpofák és a -dobok saját fejlesztésűek. Az ablakemelő kispolszki- és Lada-emelő kombinációja. Az autóüvegek salgótarjáni síküvegek. Ha kell, bármikor elkészítik, és két héten belül leszállítják bármelyik üveget.

A Puli akciócsoport csak ezzel a járművel foglalkozik. A műhelykocsival végigjárják a temetőket, és havonta egyszer-kétszer szemlézik a járműveket. Ha helyben nem bírnak a bajjal, három tartalék Puli azonnal útra kész.

A Puli a temetési szertartás legolcsóbb járműve. Gyakran elegánsabb megoldásra van igény, ezért választható nagyobb autó is. A hetvenes években a Fiumei úti temetőben volt egy fekete Merci pompakocsi. Akkoriban csak párttemetésekre használták. Az idő múlásával mások is választhatták. Ekkor derült ki, hogy egy elegáns autó kevés. 1986-ban érkezett egy másik, gyárilag átalakított, modernebb típus. 2001-ben pedig két, Magyarországon kombiból átalakított E-mercivel gyarapodtak. A pompakocsik temetőről temetőre járnak, napi három temetéssel, teljes kihasználással.

Halottaskocsi

A temetési szertartásokban részt vevő járműveket - helytelenül - gyakran nevezzük halottaskocsiknak. Ezek a járművek szertartáskocsik. Az elegánsabb, reprezentatívabb jármű hivatalos meghatározása: pompakocsi. A halottaskocsi az a jármű, amelyik az elhalálozás helyétől, a lakásból vagy a kórházból a temetőig szállítja az elhunytat. A Temetkezési Intézet jelenleg átalakított Fiat Ducatókat használ. A rakteret egy légmentesen zárt alumíniumdoboz választja el a sofőrtől és a kísérő személyzettől. Ezekre a járművekre szigorú higiénés szabályok vonatkoznak, betartásukat folyamatosan ellenőrzi az ÁNTSZ.

A túlzott feltűnést mellőző gyászolók a Fiat Scudo pompakocsit is választhatják. A vezérigazgató asszony próbálta bevezetni, hogy ne legyen minden autó fekete. A két új Merci is ezüstszínű. Néhány Pulit is metálezüstre fújtak, aminek nagyon nagy sikere lett. Ahol most két Puli van, ott az egyik ezüst, a másik sötétkék, hogy legyen választási lehetőség. De egy közepes temetésen már mindkét Puli mozdul, mert annyira sok a koszorú, hogy a másik kocsinak is kísérő kocsiként be kell segítenie.

 
  Utoljára
 
  Az elhunyt elhalálozik. Kimegy érte a lakásra vagy a kórházba a Fiat Ducato halottaskocsi. Ha a családtagok úgy rendelkeznek, hogy például az Új köztemetőben leljen végső nyugalmat, akkor a hivatalos procedúra után a temető hűtőházába viszi a Fiat. Ezek után a család elintézi a papírmunkát, és kitűzik a temetés napját. Aznap felravatalozzák az elhunytat, koporsóba helyezik, zártba vagy nyitottba. A búcsúztató után a választható Mercedes vagy Fiat Scudo pompakocsiba vagy a Puli szertartáskocsiba helyezik a koporsót.
A koszorúkat a tetőre rakják, majd a hozzátartozók által megrendelt sírhelyre viszik, és végső útjára kísérik a halottat.

Bérleti díjak:
6-7000 Ft a Puli
13 000 Ft Fiat Scudo
15 000 Ft fekete Mercedes (1973, 1983)
16 000 Ft ezüst Mercedes (2001)

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.