Nowy Transporter
A nyugat-lengyelországi, közel 600 000 lakosú Poznanban rengeteg a látványosság. Több mint húsz múzeum mellett akad egy 220 000 m2-es gyár, ahol a nagysikerû ezerötös Polszkikat és Tarpan teherautókat gyártották. A gyönyörû Tarpan ma már a múlté, a futószalagokról a jól ismert Transporterek indulnak a nagyvilágba. Nem is akármilyen Transporterek, ugyanis megkezdõdött az ötödik generáció sorozatgyártása.
Az utóbbi 53 évben mindenki megismerte a Transporter nevet.
Akár szélsõséges hippi vagy szorgos kõmûves, a tulajdonosnak
kellemes és kínkeserves emlékek fûzõdnek a Volkswagen
áruszállítójához. Bájait a harmadik generáció után elvesztve inkább
az ipari vonalon erõsített, majd a negyedik generáció napjaink
részévé vált. Nem különösen szép, de megbízható igásló.
A gyönyörû Tarpan |
Ma már közhelyként hangzik, de
a sofõr kényelme is elõtérbe került. Nem legyinthetünk, hogy
ugyan, ez csak egy teherautó. A piac komoly feltételeket diktál.
Egy haszongépjármûnek ugyanolyan biztonsági és kényelmi normákat
kell teljesítenie, mint egy személyautónak. Légzsák, ABS, ASR és
még vagy húsz hárombetûs szó.
Szép, színes, többféle felépítményû, különbözõ motorokkal
szerelt autók vártak ránk a Poznanhoz közeli szerény hajlékunk
parkjában. Negyven kilométeres tesztköröket javasoltak az egyes
modellek megismeréséhez. A Transporterek királyával, a MultiVan-nel
indultam az elsõ körre. Mivel az egyik legfelszereltebb, legerõsebb
modellt választottam, a kényelem és a dinamika kifogástalan volt. A
mûszerfal finom puha gumi, kellemes kárpit, állítható a kormány (le
és fel), állítható az ülés, villanyablak stb. A motor a legnagyobb
dízel: 2,5 literes 175 lóerõs.
Hátul egy tökéletes tárgyaló. Légkondicionáló rendszer,
kisasztal, forgatható székek, könnyen hozzáférhetõ elektromos
csatlakozók a hordozható számítógépek, telefonok részére. Az ülések
alól elõre és hátulra is öles dobozokat lehet elõhúzni. A megfáradt
brókerek néhány mozdulattal ággyá alakíthatják irodájukat. A
MultiVan fedi a valóságot, nem csupán fellengzõs elnevezés.
A T4-es gyûlöletes, padlóból meredezõ váltója eltûnt,
helyette a kormány mellett, a rendkívül ötletesen dzsojsztik
váltónak nevezett megoldást alkalmazták. A könnyen kapcsolható,
most már jól elérhetõ váltókartól két bowden közvetíti a
parancsokat. A váltó hat sebességes, ez minden öthengeres motorhoz
széria.
Természetesen
választható a hatsebességes Tiptronic váltó, aminek
elõfeltétele, hogy öt vagy hat hengerrel legyen egy fedél alatt.
Tulajdonképpen nem is egy fedél alatt, hanem kettõ alatt. Ugyanis
az új T5 motorháztetejét kinyitva még egy borítás állja utunk.
Olaj, víz, ablakmosó - ennyi a dolgunk, további piszkálgatás tilos.
Van egy ablakocska, ami alá betekinthetünk, de a sofõri kényelem a
szerszámosládát is kiszorította a Transporterbõl.
2003 végétõl négykerék-hajtású, Haldex viszkokuplungos
T5-öst is lehet rendelni. Ezeket a modelleket -a hagyományoktól
eltérõen - már nem Syncro-nak, hanem 4MOTION-nak fogják hívni. A
MultiVan kényelméért természetesen nagyobb árat kell fizetnünk,
ráadásul a magasabb felszereltség miatt nem is Poznanban gyártják.
Aktuális bemutatónk tárgya a T5, mint haszongépjármû volt, ezért
következõnek egy dobozos változatot választottam, 86 lóval.
Átlagos felszereltség, a villanyablak a parkolóban maradt, a
váltón is csak ötig láttam az osztást. Halált megvetõ bátorsággal
a Wasowo falu környéki lehetetlenül keskeny utakon 140-es
tempót értem el. Ez a teljesítmény inkább csak elégséges. Ha
van még a bukszában egy kis pénz, szerintem nem szabad megspórolni
azt az ötödik dugattyút. Akkor 130 vagy 174 lóerõt állíthatunk
munkába.