Édes kettes

Teszt: Ford Transit Durashift

2002.08.02. 11:17

Se kuplung, se váltókar: négy kapcsoló a középkonzolon és négy a kormányon - a hátsókerekes, 90 lóerős Transitokon.

 
   
   

Kezelése egyszerű, mint bármely automataváltóé, egyetlen nagy problémája a Durashift váltónak, hogy nagyon könnyen hozzászokik a sofőr a kényelemhez. Egy hétig hajtottam ezt a Transitot, és miután átültem egy manuális volánjához, kevés híja volt, hogy elbambulva le ne fulladjak a pirosnál. A válasz egyszerű: vissza kellett szokni a kézi váltáshoz és a kuplungoláshoz.

Az ötsebességes Durashift nagyon hasonlít egy szokványos automataváltóra, de van pár különbség. Például nem kúszik magától, csak gázadásra. Persze ahhoz, hogy sebességbe tehessük, itt is rá kell lépni a fékre. Egy automatával ellentétben a Transitot nem kell üresbe rakni, hogy be tudjuk indítani, a gyújtáskapcsoló elfordításánál automatikusan üresbe kapcsol, igaz hogy ehhez egy kicsit gondolkodnia kell.

 
   
 

Üresen az "economy" program használata a célszerű, az alacsonyabb fogyasztás eléréséhez alacsonyabb fordulatszámnál kapcsol nagyobb sebességi fokozatba. Amikor megpakoltuk a járművet, a vontatási programot kellett használnunk, ugyanis az "economy" üzemmódban egy meredekebb lejtőn már csak lendületből volt képes felkapaszkodni.

A téli üzemmódot szerencsére nem állt módunkban kipróbálni, hó hiányában. A versenyzői vénával megáldott sofőrökre nem gondoltak, hiszen (bármennyire megdöbbentő egy teherautónál) a váltó nem rendelkezik sport fokozattal.

 
   
   

Előzéseknél egy Trabant mégsem jelent leküzdhetetlen akadályt, a gázpedálra gyakorolt erőkifejtéssel kiválóan lehet befolyásolni, hogy a felkapcsolást mekkora fordulatszámnál hajtsa végre a váltó. Ha a padlólemez horpadásáig nyomjuk, majdnem leszabályozásig húzatja a motort. A hagyományos automatához hasonlóan a Durashiftet is lehet visszaváltásra kényszeríteni a gázpedál hirtelen megnyomásával. Közepes pofon a pedálnak, egyet vált vissza, nagy pofon, kettőt.

Ha valaki nem tudja elfogadni, hogy egy gép kapcsolgasson helyette, akkor a "direction" gomb megnyomásával átválthat manuális üzemmódba, és maga kapcsolgathatja a fokozatokat a kormányon elhelyezett kapcsolókkal. A hátramenetet az "R" gomb kétszeri megnyomásával használhatjuk. A középkonzolba épített váltópanel miatt a Ford által forgalmazott rádiósmagnókat el kell felejtenünk, mivel az nem fér be a panel alá.

 
   
 

Fülkéjét kétszemélyesre alakították, így végre testközelből próbálhattuk ki, hogy ez a megoldás ezerszer jobb a háromszemélyes változatnál. Egy 3,5 tonnás furgon kipakolásához nem is elengedhetetlen feltétel a két rakodó. Igaz, váltókar hiányában nem panaszkodhattam, hogy a váltásnál útban van a szomszédom lába, nem lihegett a nyakamba senki, és nem próbálták eltulajdonítani a jól megérdemelt könyöklőmet.

A magasított támlás ülések nagyon kényelmesek, a szimpla utasülésnek köszönhetően mindkét ülés kiválóan állítható különböző méretű és igényű sofőrökhöz és utasokhoz. Állítható magasság, dönthető üléslap, dönthető háttámla, könyöklő mindkét oldalon. A sofőrülés mögött a válaszfalat is úgy formálták, hogy a háttámla minél jobban hátradönthető legyen, bár ha túlzottan lehajtjuk, a kormányzáshoz és a váltó kezeléséhez igencsak nyújtózkodnunk kell.

 
   
   

A rakodórekeszek tágasak, oldalzseb, kesztyűtartó rendben. A tükrök nem okoztak meglepetést, hiszen már a kilencszemélyes Tourneo kisbusznál is megszoktam, hogy az autó oldalsó holttere minimális, hála az alsó nagylátószögű tükröknek.

A Durashift váltó csak a 90 lóerős turbódízel motorral szerelt hátsókerék-hajtású modellekhez rendelhető. A 2,4 literes töltölevegő-hűtéses négyhengeres, soros turbódízel 90 lóerős, 4000-es fordulatnál és 200 Nm-es forgatónyomatékát 1800/percnél adja le. Rádiósmagnó hiányában csak a motor hangjában gyönyörködhettünk, ami szépen muzsikál, főleg 2000-es fordulatszám felett, amikor fütyülni kezd a turbó. A 90 lóerős motor tökéletesen mozgatja a járművet terhelve és terheletlenül egyaránt.

 
   
 

Pár nappal a teszt után egy kollégám Transitját hátulról megtörték. Egy srác elbambult és 50-el belerohant az álló Transitba. A vétkes személyautó eleje teljesen összetört, viszont a Transit hátsó ajtaján mindössze egy apró horpadás és egy horzsolás ékeskedett a találkozó után. Masszív.

 
   
   

A raktér és a talaj között mért 53 centiméteres rakodómagasság a fellépők segítségével nem akadály. A Ford menettulajdonságait tekintve jól vizsgázott, bár néha a csikorgó kerekek árulkodtak, hogy csak egy picivel több gáz kellett volna, és a jármű valamerre kitör. A legstabilabb furgon címre kevés eséllyel pályázik. Főleg kanyarodásnál kell a gázpedállal óvatosan bánni. Azt pedig nem árt megszokni, hogy a terhelt járműnél feltétlenül használjuk a váltó vontatási programját.

Értékelés: 4 - A hirtelen manővereket nem kedveli, amúgy semmi baj nincs vele.          
 
  MWB
 
  
 MWB 330 középmagas tetős  MWB 350 középmagas tetős  MWB 330 magas tetős  MWB 350 magas tetős
hossza: 5201 mm hossza: 5201 mm hossza: 5201 mm hossza: 5201 mm
magassága: kb. 2335 mm magassága: kb. 2335 mm magassága: kb. 2563 mm magassága: kb. 2563 mm
tengelytáv: 3300 mm (közepes) tengelytáv: 3300 mm (közepes) tengelytáv: 3300 mm (közepes) tengelytáv: 3300 mm (közepes)
hátsó túlnyúlás: 997 mm hátsó túlnyúlás: 997 mm hátsó túlnyúlás: 997 mm hátsó túlnyúlás: 997 mm
raktér hossza: 2949 mm raktér hossza: 2949 mm raktér hossza: 2949 mm raktér hossza: 2949 mm
raktér magassága: 1566 mm raktér magassága: 1566 mm raktér magassága: 1796 mm raktér magassága: 1796 mm
össztömeg: 3290 kg össztömeg: 3500 kg össztömeg: 3290 kg össztömeg: 3500 kg
teherbírás: 1455 kg teherbírás: 1675 kg teherbírás: 1437 kg teherbírás: 1675 kg
 
  LWB
 
  
 LWB 330 középmagas tetős  LWB 350 középmagas tetős  LWB 330 magas tetős  LWB 350 magas tetős
hossza: 5651 mm hossza: 5651 mm hossza: 5651 mm hossza: 5651 mm
magassága: kb. 2335 mm magassága: kb. 2335 mm magassága: kb. 2563 mm magassága: kb. 2563 mm
tengelytáv: 3750 mm (nagy) tengelytáv: 3750 mm (nagy) tengelytáv: 3750 mm (nagy) tengelytáv: 3750 mm (nagy)
hátsó túlnyúlás: 997 mm hátsó túlnyúlás: 997 mm hátsó túlnyúlás: 997 mm hátsó túlnyúlás: 997 mm
raktér hossza: 3399 mm raktér hossza: 3399 mm raktér hossza: 3399 mm raktér hossza: 3399 mm
raktér magassága: 1566 mm raktér magassága: 1566 mm raktér magassága: 1796 mm raktér magassága: 1796 mm
össztömeg: 3290 kg össztömeg: 3500 kg össztömeg: 3290 kg össztömeg: 3500 kg
teherbírás: 1455 kg teherbírás: 1675 kg teherbírás: 1437 kg teherbírás: 1675 kg
 
  MWB 350 magas
 
  
 MWB 350 magas tetős
hossza: 6356 mm
magassága: kb. 2585 mm
tengelytáv: 3750 mm (nagy)
hátsó túlnyúlás: 1702 mm
raktér hossza: 4107 mm
raktér magassága: 1796 mm
össztömeg: 3500 kg
teherbírás: 1560 kg
 
  További adatok:
 
 A jármű szélessége: 2360 mm (tükrökkel), 1974 mm (tükrök nélkül)
A raktér szélessége: 1390 mm
Rakodómagasság: kb. 665 mm terheletlenül, kb. 574 mm terhelve
 
 

Az oldalról ajánljuk

Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
  • Hírek

Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian

Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.

március 4., 12:05
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
  • Hírek

Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk

A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.

március 4., 13:05
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
  • Hírek

Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban

A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.

március 4., 14:30
Becsületesnepper: átgondolt döntés helyett úgyis mindenki BMW-t vesz majd a munkáshitelből
  • Hírek

Becsületesnepper: átgondolt döntés helyett úgyis mindenki BMW-t vesz majd a munkáshitelből

Pedig 4 millió forinttért már bőven lenne olyan használt jármű, amivel pénzt lehet keresni.

tegnap, 17:25
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
  • Hírek

Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon

A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.

március 4., 10:17
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
  • Hírek

Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati

Et tu, mi fili, Stellantis?

március 4., 09:06
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
  • Tesztek

Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti

Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.

március 4., 13:33
A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból
  • Hírek

A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból

Kaptak az alkalmon.

március 4., 15:53
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
  • Hírek

Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit

A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.

március 3., 05:59
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
  • Közélet

A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!

Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.

március 4., 06:02
Joggal lehetett volna az Év Autója
  • Tesztek

Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus

Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.

március 4., 16:38
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
  • Hírek

Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak

Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.

március 3., 07:35
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
  • Hírek

Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni

A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.

március 3., 05:59
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
  • Hírek

Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját

A magyar KAMManufaktur kitett magáért.

március 4., 17:35
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
  • Hírek

Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet

Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.

március 4., 18:03
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
  • Hírek

Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják

Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!

március 4., 06:02
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
  • Hírek

Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son

A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.

március 4., 06:02
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
  • Hírek

Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk

Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.

március 3., 16:58
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
  • Hírek

Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén

Negtatív rekorder lett.

március 3., 13:16
Emissziós pofont kaphat a Tesla
  • Hírek

Emissziós pofont kaphat a Tesla

A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.

március 3., 16:10
Visszafordult a magyar újautó-piac
  • Hírek

Visszafordult a magyar újautó-piac

Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.

március 3., 11:04
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
  • Hírek

„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök

Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.

március 3., 11:20
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
  • Hírek

Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök

Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.

március 3., 10:15
Chery Tiggo 8
  • Hírek

Chery Tiggo 8

március 4., 10:31
KAMM 912c 60th Edition
  • Hírek

KAMM 912c 60th Edition

március 4., 14:01
Mazda MX-5 Coupé Type-E
  • Hírek

Mazda MX-5 Coupé Type-E

március 3., 14:24