Jobb volt a furgon

Teszt: Opel Vivaro SWB 1.9 Tdi

2002.10.28. 05:10

A Trafic-Vivaro testvérpárost mindenki az egekig magasztalta. Főleg az idén februárban megrendezett "The van of the year" választás után előzött meg minden mást a népszerűségi listán.

 
   
 







A nagy fényezés közben fuvaros ló módjára mindenki csak a kisteherautó változatot mustrálta. Ezért beszereztünk egy Vivaro kisbuszt, hogy csak itt, csak most, csak nektek és értetek elsők között mutassuk be a sziámi ikrek kilencszemélyes változatát.

 
   
   

Az Opel tesztelése közben nagyítóval kerestük az apró részleteket, melyek alapján határozottan meg lehet különböztetni a Renault-tól. Három markáns fajtabélyeg segítségével állapíthatjuk meg, német vagy francia felségjel alatt utazunk. A legszembetűnőbb az eltérő hűtőrácson és a hátsó ajtón díszelgő márka- és típusjelzés. A tüzetes szemlélődő már azt is észreveszi, hogy a Traficnál közvetlenül az első lámpatest alatt húzódó irányjelzőt a Vivarónál az első lökhárítóba építették.

A legjellegzetesebb eltérést már csak azok veszik észre. akik helyet foglalnak egyik vagy másik jármű volánjánál. A Traficban négyküllős, a Vivaróban háromküllős kormánnyal lehet irányítani a járművet. Sőt a rádió száműzött kezelőszervei is más-más helyen, a Traficnál a kormányoszlopon, a Vivaróban pedig közvetlenül a kormányon tanyáznak.

 
   
 

A beszállás épp olyan könnyű, mint a kisáruszállítóba, köszönhetően a tágas fellépő és a feldomborodó Jumbo tetőnek. A kissé kemény anyaggal bélelt ülések kényelmesek, a vezetőülés tág határok között állítható. Az ajtóba épített könyöklő sajnos nem sikerült tökéletesre, ezt már a kisáruszállító változatnál is tapasztaltam, véleményem azóta sem változott sokat. Egyetlen megoldás lehet, ha az ablakot teljesen leengedve kezünket félig kilógatjuk, de mindezt télen, -10 oC-ban teljesíteni embert próbáló feladat, ha nem egyenesen teljesíthetetlen.

A vezető melletti utasülés olyan, mint a kisáruszállítóban: egynek kényelmes, kettőnek szűkös. A műszerfalat felülről takaró lemez a kisbuszban inkább volt zavaró, mint ötletes, mivel a vezetőülés magasságát nem lehetett állítani, ezért állandó jelleggel belelógott a látómezőbe.

 
   
   

A rakodórekeszek tágasságára igazán nem lehet panasz. Az ajtók oldalzsebeibe egy vaskos iratköteg és egy másfél literes palack is elfér. A kesztyűtartó tágas, ide is bepréselhetünk egy ásványvizes palackot. A már emlegetett műszerfal felső íve alatt rengeteg hely van, de dinamikus kanyarodásnál rendszerint átrendeződnek a tárgyak.

Ha nem sajnáljuk a pénzt a manuális klímára, a kesztyűtartó is kap egy beömlőnyílást. Bár a klímáért leszurkolt 300.000 Ft csak az első sorban ülők számára jelenthet felüdülést, a hátsó két üléssor részére egyetlen beömlőnyílást sem készítettek. A kormányoszlop távolsága és helyzete állítható, minden sofőr megtalálhatja a számára optimális helyzetet.

 
   
 

A jármű kormányzása sem igényel különösebb erőfeszítést, a szervórásegítésnek köszönhetően kisautós könnyedséggel lehet irányítani a Vivarót. Szűk helyeken is gond nélkül lehet vele manőverezni. A rádió a kormányra szerelt kapcsolókkal irányítható, bár a Trafic bajuszkapcsolós megoldásánál több funkciót lehetett változtatni. Az oldalsó visszapillantó tükrök tökéletesen végezték feladatukat, az alsó nagylátószögű tükör minimálisra csökkenti a jármű holtterét.

Az az ötletesség, amivel az autó külsejét és a vezető környezetét kialakították, a utastér megalkotásánál sajnos elfogyott. A belső tér igényességére nem lehet panasz. Annak ellenére, hogy csak gumit és műanyagot használtak, nem kell plusz pénzért a zsebünkbe nyúlni, hogy az utasfülkét otthonosabbá varázsoljuk. Az ülések is elég szélesek három ember számára, de ezzel ki is merült a dicséret.

 
   
   

A "busz" szó hangoztatása közben pavlovi reflexekkel villámlik át az agyamon a "tágas" jelző, de a Vivarót tekintve legfeljebb csak magamat tudom szerencsétlen átvert blökihez hasonlítani. A lábtér buszhoz mérten kissé szűkös, egy luxuslimuzin térkínálatával már csak nehézkesen küzdene meg, és a csomagtér se igazán alkalmas egy világkörüli utazás megszervezéséhez.

Majd elfelejtettem, azért még egy pirospontot felkarcolhatunk az Opel neve mellé, ugyanis a 2. és 3. üléssor önsúlya lehetővé teszi, hogy az erősebbek egyedül kivegyék azokat. Más kisbuszoknál nem ritka az akár 90 kilogrammos üléssor sem, ember legyen a talpán, aki azt önerőből kiemeli!

Az Opel két dízelmotorral forgalmazza a Vivarót. Mindkettő 1,9 literes, töltőlevegő-visszahűtéssel felvértezett turbódízel, közös nyomócsöves befecskendezéssel. A gyengébbik 82 lóerős (3500 RPM), 190 Nm forgatónyomatékkal (2000 RPM), az erősebbik 100 lóerős és 240 Nm-es forgatónyomatékkal rendelkezik hasonló fordulatszám-tartománynál. Az Euro 2000-es normákat kielégítő motorok szervizperiódusa 30.000 kilométer. Az erősebbik dízel motorhoz a hatsebességes váltót szerelik.

 
   
 

A Vivaro kisbuszban is az erősebb, 100 lóerős dCi-t hajtottuk. Az 1870 köbcentis motor dízeleknél ritkán tapasztalt dinamizmussal rendelkezik, amellett csendes, egyenletes járású, az utastérben szinte alig hallani valamit a hangjából. A pörgős kis dízel pillanatok alatt gyorsítja a kasztnit 100 kilométeres sebességre, és a 155 km-es végsebességet is meglepő gyorsasággal képes elérni. Üresen valamivel lomhább, mint áruszállító társa, ami a nagyobb önsúlynak tudható be, a gyorsuláson mindössze egy másodpercet ront a majd 300 kilogrammos többletsúly.

A hatsebességes váltó tökéletesen passzol a 100 lóerős dízelhez, autópályán ezzel is lehet csökkenteni az amúgy sem vészes fogyasztását az autónak. A műszerfalba épített váltó mind helyzetével, mind kezelhetőségével szerintem továbbra is az egyik legjobb megoldás, nagyon jól kézre esik és a középső utas sem panaszkodhat a kar túlzott közelségére. Az egyetlen szokatlan dolog, hogy előzésnél sokkal hamarabb kellett magasabb fokozatokat kapcsolni, hiszen az ötsebességes váltóhoz képest eltérő áttételezés miatt a motor hamarabb érte el a maximális fordulatszámot.

A kisáruszállítónál megszokott erélyes fékhatásról a Vivarónál is elöl a 305 milliméter átmérőjű, hűtött, hátul pedig a 280 milliméter átmérőjű tárcsafékek gondoskodnak, a blokkolásgátló (ABS) és az elektronikus fékerőelosztó (EBV) szintén az alapfelszereltség részét képezik. Bármilyen útviszonyok között, akárhány utassal irányítható maradt a jármű, még teljes fékezés mellett is. Majd' hanyattestem, amikor a töltőpisztolyt visszahelyeztem a benzinkútnál: vegyes használattal, takarékosnak éppen nem nevezhető vezetési stílussal, 7,8 litert fogyasztott az 1,9-es dízel.

   
  Műszaki adatok:
 
 A jármű hossza: 4782 mm / 5182 mm
A jármű magassága: 1958 mm
A jármű szélessége: 1904 mm
Tengelytávolság: 3098 mm / 3498 mm
Hasznos terhelés: 973 kg / 985 kg
A jármű tömege: 1923 kg / 1975 kg
Megeng. össztömeg: 2900 kg / 2960 kg

A Vivaro kétféle tengelytávolsággal rendelhető, a 3,1 m tengelytávú normál hosszúságú jármű csomagtere 0,6 m3, a 3,5 méteres tengelytávú változat csomagtere 1,08 m3. Ha a 2. és a 3. üléssort kivesszük, akkor a rövid tengelytávú változat csomagtere 4,34 m3-ig, a hosszú tengelytávúé 5,31 m3-ig növelhető.

Dizájnosnak dizájnos, kényelmesnek kényelmes, de őszintén szólva hiányoltam belőle azt az egyediséget és ötletességet, amivel a kisáruszállító változat mindenki szívébe belopta magát.

Értékelés: 4 - Az utastér tervezésénél kifogytak a korszakalkotó ötletekből.          
 
 

Az oldalról ajánljuk

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

2 órája
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59