Kolonc, ami lehúz
Használtteszt: Hummer H2, 2006
Egy Hummerben van valami európai szemmel értelmezhetetlen fenyegetés. Nem szoktunk hozzá a méretéhez, hiába látni nap mint nap, ugyanolyan megdöbbentő, mint Long Dong Silver szerszáma. A megszaporodott SUV-k látványa sem tette emészthetőbbé: ez túllóg minden normális arányon, magasról tojik az öreg kontinensen megszokottra.
Egy Hummerben van valami, amitől az ember azonnal hátrébb lép. Nem tudja a szem befogadni, nem lehetséges akkorát ferdíteni szemtengelyünkön, hogy teljes közelségből képezzük le retinánkra a tömbnyi testet. Hét Hummerben van valami, amitől az ember az árokig hátrál, bokorba vagy fa törzse mögé búvik – ötvenhat henger, száztizenkét szelep, kétezer-kétszázötvennégy lóerő, háromezer-négyszáztizenhat newtonméter nyomaték és húszezer-háromszázhatvanhárom kilogramm.
Lassan, láncba szerveződve jött felém a hét autó, morgásuktól a varjak serege is abbahagyta a károgást: a csehországi klub fékezett le előttem, hogy egy kis ideig én játsszak kedvencükkel, mielőtt elindulnak Bamakóba a sok profi, félprofi és lelkes amatőr között.
A H2 a kevés autó egyike, amely már megjelenése előtt hírhedtté vált, az amerikai szárazföldi katonai erők által használt High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle (fokozottan mozgékony többcélú kerekes jármű) alapozta meg. Nem volt olyan háborús tudósítás, ahol ne bukkant volna fel a széles, böszme dög. Amint civil változata megjelent, azonnal az elrettentés marketingjében bízó izomnyakú vállalkozók kedvence lett Pozsonytól Krasznojarszkig – innen ered a káeurópai autósból reflexszerűen kibuggyanó előzékenység. És hazájában sem az elsőáldozók veszik .
Ez volt a H1, a nagy, drága és szűkös szörny, ennek a civilizáltabb és elérhetőbb árú vértestvérei az itt sorakozó kettesek. A katonai ős elronthatatlan robusztussága még benne van, de már közel sem annyira masszív, mint azt a Hummer név sugallja. Egykor ejtőernyőt csatoltak hátukra, majd repülőgépekből dobták le bevetések alkalmával, ezt az utód már nem bírná: erős, de nem az amerikai hadsereg hülyebiztos eszköze. A H2 nagy és szögletes civil terepjáró.
Jogos a kérdés, hogy mennyire alkalmas egy közel háromtonnás vashasáb a terepezésre. Letört tükrökkel is két méter széles, nem érzi magát otthonosan a szűk erdei csapásokon. Ha nem féltjük a fényezést, akkor nincs gond, ha törve-zúzva is, de kijön a bozótosból, csupán a mélyre kigyúrt vagy kiálló fix akadályokkal telt hegyi szlalom okozhat gondot. Láttak már elefántot szexelni ? Na, pont olyan, ahogy 70R17-es gumijaival a 30-40 centis fatörzsekre felmászik. Szabad magassága huszonöt centi, ha az alváz nem ül fel valamire, meglepő dolgokra képes. Állandó összkerékhajtással és felezővel kapható, minden kerekén külön dolgozik a négycsatornás ABS.
Alaphelyzetben 40-60 százalékban oszlik meg a nyomaték az első és a hátsó tengely között. A központi differenciálművet lezárva igazságos fele-felére változik az arány. Komolyabb dzsindzsázás előtt érdemes zárni a hátsó diffit is, a Hummernek mindene megvan, hogy nehéz körülmények között ellensúlyozni tudja a 2909 kilót.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.