Rugóból egyébként lágyabbat, gátlóból keményebbet használtak, és jól tették, mert ilyen egy sportosan kényelmes - kényelmesen sportos futóműhangolás, és ezért szeretem messze a legjobban a Seatokat a VW Polo padlólemezére épült autók közül. Közel egymillió kilométert tesztelték a Barcelona közeli Martorell fejlesztőközpontjának mérnökei a Cordoba/Ibiza futóművét, de megérte.
A futóműve alapján végülis bármelyik Ibizára felrakhatnák a "Sport"
címkét, úgyhogy a Seat inkább a motorjáról nevezte el.
1.4 liter, 100 lóerő, többé-kevésbé ugyanaz, mint a VW konszern 75
lovas 1.4-ese. Ipari szinten kis tuninggal változtttak a vezérlő
elektronikán, nagyobb lett a szívócső és a pillangószelep
keresztmetszete és a leömlőt is sportosabbra vették.
Mindez sajátos következményekkel járt. Az Ibiza Sport 1.4-eséből magas fordulatszámon valóban 100 ló vesz erőt, egyébként viszont a magas fordulaton magas teljesítményre optimalizált motor mindent elvesztett, ami 5000-es fordulatszám alatt az eredeti 75 lovasban volt, és ha nem túráztatjuk halálra, valószínűleg rosszabbul is megy.
Lefulladási célra tökéletes, olyan könnyen fullad le, hogy csuda. Egyetlen esélyünk, hogy normális gázadással is el tudjunk indulni, ha gyorsulási verseny-stílusban startolunk: fordulatszám 4000-re, kuplungról le, padlógáz. Ja, és a kipörgésgátlót is kikapcsoljuk, nehogy egy grammnyi benzint is elvegyen az elektronika. Na, így akár négy nagy testű utassal is dinamikusan el tudunk indulni, a sajnálatos csupán annyi, hogy a lefulladás és a gavallérstart között elhelyezkedő normális árnyékzóna hiányzik.
A fogyasztása egyébként érdekes, főleg a városi: a gyár 9.5 litert ad meg, ami igaz is, de a 9.5-hez már taposnunk kell rendesen. Nem tudom tehát, miféle városi ciklus-szabvánnyal mértek, mert egyszer kísérletképpen takarékos taxis-stílusban, 2400-nál felváltogatva a komputer tanúsága szerint 7.6 literes fogyasztással sikerült megtennem 10 kilométert az elég élénk vasárnap esti budapesti forgalomban.
Ha már a motorházban járunk, érdemes olvashatni egy kicsit, mert nagyjából a motor zajszigetelő műanyag fedele az egyetlen Seat emblémás holmi. Marelli a vezérlő elektronika, a VW-emblémás ékszíj Made in Italy, és majdnem minden Volkswagen. Örömmel fedeztem fel a váltóbowden-végi kis ellensúlyt (embléma: VW-Audi), illetve nem is örömmel, inkább csodálkozva.
Ez ugyanis arra szolgál a konszernnél, hogy a váltás minőségérzetét javítsa, olyan benyomást keltve, mintha a mechanika több anyagból lenne, mint amennyiből van. A szemfényvesztés a Fabiánál működött, itt nem - a váltó egyébként jó, csak nagyon hiányzik a roszogós-súlyos átverés. Szerencsére más átverés sincs, mert az az Ibiza nagyon jól összerakott autó, és néhány japán konkurenssel ellentétben precízek és szépek a hegesztések.
A VW konszern termékfejlesztési pszichológusával is elbeszélgetnék egyszer, mert egész biztosan van ilyen munkatárs. Aki azt mondja, hagyjuk ki a csillapított kapaszkodót, de ár-érték arányban csináljunk jobbat, mint a többiek. És négymillió-kettőért adjuk digitális klímával, menetbiztonsági elektronikával, alufelnivel, bőrkormánnyal, tempomattal, hadd féltékenykedjen a skodás és volkswagenes kolléga.
Értékelés: 4 - A lehangoló belső elvesz egy pontot |
Az 1.4-es Ibiza Xenon Sport a készlet erejéig most (2004. június végétől) akciósan, 3.590 000 forintért kapható.
< >