Már nem újdonság, de még mindig izgalmas téma a Subaru saját fejlesztésű dízel bokszermotorja. Kétliteres, 150 lóerős, csúcsnyomatéka 350 Nm, vagyis papíron hasonlóan teljesít, mint a riválisok soros motorjai. De milyen a valóságban?
Gyorsan átnyálaztam a Totalcar tesztjeit, hogy kiderítsem, megvolt, avagy igazi teszt legyen a dízel Imprezából. Meglepődve láttam, hogy bár Imprezákról van írás bőven az oldalon, eddig kizárólag sportos változatokat, WRX-eket, WRX STi-ket próbáltunk ki. Ennek az új modellnek a bemutatóján voltunk ugyan 2007-ben, de azóta sem járt nálunk épkézláb tesztautó.
Persze a dízel RS sem éppen mezítlábas modell, hiszen a választék a 4,4 milliós, 1,5 literes benzinessel kezdődik, de azért nem is a legtöbb becsületes, egyszeri polgár számára értelmezhetetlen, használhatatlan és megfizethetetlen STi. Az RS ára 7,5 millió forint. Nem olcsó, egymillióval többért már WRX-et is vehetünk, sőt, Forestert vagy Legacyt is vásárolhatunk ennyi pénzből.
Az Imprezát mégsem ezekhez a kocsikhoz kell hasonlítani, hanem az alsó-középkategóriás modellekhez, azokhoz képest azonban meglepően drágának tűnik. Nézzük, tényleg így van-e: Opel Astra 1,9-es CDTI motorral, 150 lóerővel 6,1 millió, Ford Focus Ghia kétliteres, 136 lovas dízelmotorral 6,4 millió, 2,2-es Honda Civic i-CTDi Sport 140 lóerővel 6,55 millió. Ezeknél tehát drágább az Impreza, viszont van valamije, ami az előbb felsorolt modellek közül egynek sincs: összkerékhajtása. Összkerekes például a 140 lóerős VW Golf 2.0 CR TDi 4motion, s az már pontosan ugyanennyibe kerül, Audi A3 2.0 TDI DPF quattróból pedig 8,2 millió a legolcsóbb, vagyis az Impreza, ahhoz képest, amit nyújt, tulajdonképpen nem is olyan drága.
Az RS egyik pikantériája, hogy szó szerint a megszólalásig hasonlít a 230 lovas WRX-re. Ugyanolyan felnik feszülnek rajta, ugyanolyan a kipufogója, motorháztetején ugyanúgy feszít a hatalmas légbeömlő nyílás, mint a sportváltozaton. Sokak szerint úgy néz ki az aktuális Impreza, mintha valamelyik koreai autógyár készítette volna. Ebben van is némi igazság, az RS azonban mindent megtesz azért, hogy ennek ellenére is vagánynak látszódjék.
Az autó belvilága már inkább konzervatív, mint sportos. A két első ülés ugyan egyértelműen a sportosabbik fajtából való, oldaltartásuk tökéletes, az utastér többi része azonban nyugalmat és kiegyensúlyozottságot, nem fiatalos erőt áraszt. Az anyagok minősége jó, a bőrkormány fogása tökéletes, a középkonzol japánosan egyszerű, de nem rossz, a műszeregység viszont egy kicsit játék autósra sikeredett. Szép a kesztyűtartó felett végigfutó pezsgőszínű betét íve, mely megtöri a középkonzol egyszerűségét. Az Impreza utastere kellemes környezet.