A Vectrát már mindeni unta. Az egykor decens forma fád ívkupaccá változott. Törvényszerű volt, hogy nagy levegőt véve munkához lássanak a General Motorsnál: két kis ugrással nem jutnak át a szakadékon.
Az Opel Insignia bemutatóját június hatodikára időzítette a frankfurti design központ. A korábbi beetető képeken már jól lehetett látni, hogy a Mark Adams vezette formatervezői csapat igyekezett markánsnak szánt külső jegyekkel ellátni az autót. Nagyobb lett, és minőségérzetre is egy kategóriával a Vectra fölé nőtt.
A bemutató helyszínén két letakart Insignia és egy korábbi tanulmányautó, az Opel Flextreme várta a sajtót. Csak saccolgathattuk az arányokat, a tények előtt kötelező háromdimenziós vetítésen kellett átesni. A prezentáció alatt Mark Adams, a GM Europe formatervezési vezető-helyettese vázolta fel a célkitűzéseket és azokat a sarkalatos elemeket, amelyek szerintük az Insigniát kell, hogy jellemezzék.
Nem bízták a véletlenre. A grafikai programok segítségével alaposan felturbózták az illusztrációs és sajtófotókat. A pengeformára hasonlító, a kocsi oldalán húzódó ívet számítógépen alaposan megdolgozták – ne legyen ember, aki elmegy a levegőt hasító kés mellett. Lelkes, gesztikulálva előadott beszéde minden mondatában ott volt a German Precision szókapcsolat. Mindenre ez nyomta rá a bélyegét. Precíz volt a lámpa, a vízesés ívét rajzoló karosszéria, de a beltér ölelő vonala is német volt és nagyon precíz.
Zsongó fejjel tértem vissza az Opel Insignia leleplezésére, ám a két kocsi közül csupán az egyik modellről, a bezárt ajtajú, szimbolikus belsejű, működésképtelen hullott le a textil. A fotózás tilos, az újságírók szatyrai precíz németséggel felcímkézve sorakoznak az ajtóban. Üres kézzel nyammogtunk a formákon.
A kocsi orrát a frissen bevezetett logó díszíti. Itt már az Opel név is a Blitz feletti gyűrűbe van fröccsöntve. A 4,83 méteres ötüléses világosan mutatja, a General Motorsnak komoly szándékai vannak az Insigniával, szeretnének egy kategóriával feljebb lépni, megvetni lábukat a középkategória prémium szegmensében.
A kupészerűen hajlított tető és a lámpáktól hátrafutó ív sportossá teszi a limuzinformát. Sajnos seggtájékon zavarba ejtő a sokféleség, az én szememben túlzsúfolt a hátsó. A motorháztetőn kezdődő élszerű törés zavart okoz a csomagtartófedélen, miközben jelezni próbálja az eleganciát a sportos, családi méretű limuzinon. A Mark Adams által szobrászművészetnek nevezett designmunkát természetesen a német precizitás fogja össze, de én magyar vagyok, nekem nem teljesen áll össze. Az apró kétkedésektől eltekintve az Insignia elegáns, az Opelekhez képest kifejezetten szép autó.
A sajtó fejtágítása spontán workshopokba torkollott. Egy kolléga huncutul elkezdte számolni a German Precision szókapcsolat előfordulást. Még csak a második negyedórás előadást hallottuk, de már 25 felett járt, elnevette magát és feladta.
Az anyagválasztás és színösszeállítás visszafogott. Az autó oldalán levő pengevonal lépten-nyomon visszatér, a kilincsek, a kormány és még számos apróság folytatja a vezető designelemet – kétségtelenül elviszi a hátán a koncepciót. A német precizitás mellett a hideg és masszív tervezés az Insignia sajátsága. Az ajtókon induló és a műszerfalon körbefutó ív Johann Werner designer szerint egy biztonságos ölelést hivatott szimbolizálni. Engem sokkal inkább emlékeztet egy légvédelmi bunker fedezékére, de feltétlenül sugallja a védelem nem elhanyagolható érzését.
Az eddig kísérleti szinten létező AFL (Adaptive Forward Lighting) rendszert is beépítették az Opelba. Ennek lényege a kilenc különböző világítási mód, amely a láthatóságot és biztonságot szolgálja. Az Insignia védjegyeként szereplő pengeforma az első és hátsó lámpákban is megjelenik, ezzel téve majd messziről felismerhetővé.
A kötelező után végre lehullott a lepel a másik kocsiról is, ez már teljes értékű, közlekedni képes jószág. Az ajtókat nyitva végre saját szemmel méregethettem, amit a sok lelkes GM alkalmazott szajkózott. Elvonatkoztatva szavaiktól maradnak a tények: a beltér kialakítása szép, az övvonal az utóbbi évek designjának megfelelően még magasabb, a kupéforma tetővonala miatt a fejtér elöl és hátul is kevés. Végleg elfelejthetjük a lakótelepi stílusú vezetést: hosszú távon kényelmetlen a fülünkkel egy vonalba emelni könyökünket.
Az Opel Insignia kapható lesz elsőkerekes és 4x4 változatban is. Utóbbi alá a Saabban már bemutatott rendszer kerül, aminek vezetési élményét és biztonságát az AST (Adaptive Stability Technology) elektronikus stabilizáló rendszer segíti. A csúcsmotor egy új fejlesztésű 260 lovas V6-os feltöltős lesz, de kisebb négyhengeres turbós is szerepel majd a kínálatban.
Az összes prezentáló személyt és kolbászoló tervezőt arról faggattam, hány kilogramm az Opel Insignia. Szakképzett kitérő mondatokat és pompás kiselőadásokat hallhattam a német precizitásról, a tömeg azonban ismeretlen. A méreteket és a motorizálást tekintve körülbelül 1,8 tonna lesz: ezen nem segít majd a kapcsolható sportfokozat sem. Ennek funkciógombját megnyomva a fehér háttérfénnyel világító lámpák pirosra váltanak: ez hát a németek pszichológiai hadviselése.
Elegance, Sport és Cosmo változatban kerül majd piacra az Opel Insignia. Az ára még egyelőre ismeretlen, de kialakítása és minősége alapján bizton számíthat a német precizitásban még hinni tudó, azóta picit megtollasodott Opel vásárlókra.